Nové diaľničné sľuby sú opatrné

Reklama:

Prvé predstavy novej vlády o budovaní diaľnic sú bez sľubov stoviek dokončených kilometrov a konkrétnych šibeničných termínov.

23. 07. 2010

Zdroj: SITA, vlk, pravda.sk

Reklama:

Rezort dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH) sa vodičom iba opatrne zaväzuje dokončiť "nadštandardné spojenie Bratislavy a Košíc do roku 2014 či zdynamizovať výstavbu rýchlostnej cesty R2 od Zvolena po Rožňavu". Poučil sa tak z nereálnych sľubov bývalej vlády, ktorá sa ich snažila dohnať šturmovaním výstavby pred voľbami. Vyplýva to z pracovnej verzie programového vyhlásenia vlády, ktoré sa ešte môže zmeniť.

Podľa novej vlády bolo stavanie diaľnic za Fica predražené, najmä projekty verejno– súkromného partnerstva. "Som presvedčený, že diaľnice sa dajú stavať lacnejšie," povedal Figeľ. "Finančné náklady z projektov, ktoré boli pripravené, boli omnoho vyššie, ako by si štát priamo na trhu požičal a staval," odôvodnil minister financií Ivan Mikloš (SDKÚ).

Práve PPP projekty zostali po predchádzajúcej vláde ako najväčší horúci zemiak, s ktorým sa musí popasovať nový minister. Ich dokončením by sa diaľnicou prepojila Bratislava s Košicami. Práve túto spojnicu odborníci považujú za chrbtovú kosť slovenskej cestnej siete. Približne 105 kilometrov súkromnej cesty na trase by štát vyšlo po tridsiatich rokoch spolu na vyše 17 miliárd eur.

Exminister Ľubomír Vážny (Smer) stihol podpísať zmluvy so súkromnými firmami, ale poskladať peniaze sa mu už nepodarilo. Jednou z priorít novej vlády je tak "zníženie finančnej náročnosti oboch projektov". Cesty chce stavať napríklad aj z peňazí uložených v druhom dôchodkovom pilieri.

Koľko kilometrov sa má počas volebného obdobia postaviť, pripravované programové vyhlásenie zatiaľ neuvádza. Za štyri roky chce vodičom odovzdať napríklad severovýchodný obchvat Košíc, urýchliť výstavbu obchvatu Prešova a prepojiť diaľnicu D3 s Poľskom a rýchlocestu R5 s Českom. Rozbehnúť sa majú aj stavby na strednom a južnom Slovensku.

Rezort dopravy si vymyslel aj úplne novú rýchlostnú cestu na východe Slovenska. Od Prešova po Sninu smerom na Ukrajinu by mala viesť cesta R9, ktorá doteraz nebola nikde zakreslená. Podobnou trasou pritom vedie aj diaľnica D1 od Košíc cez Michalovce na Ukrajinu, ktorá sa už pripravuje Rovnako si pred štyrmi rokmi nakreslil vlastnú novú cestu R8 aj bývalý kabinet. Viedla z Nitry cez Ficove rodné Topoľčany do Partizánskeho.

Čo plánuje nová vláda vo výstavbe diaľnic

  • D1 z Bratislavy do Košíc
  • do roku 2014 nadštandardné cestné spojenie znížiť finančnú náročnosť oboch projektov verejno– súkromného partnerstva (PPP) na trase R2 zo Zvolena do Rožňavy (smer Košice)
  • zdynamizovať výstavbu severovýchodný obchvat Košíc (Budimír – Bidovce)
  • odovzdať do užívania severozápadný obchvat Prešova (Lipníky – Prešov západ) R4
  • urýchliť projektovú prípravu a výstavbu D4 – obchvat Bratislavy
  • skončiť prípravu a začať výstavbu R7 Bratislava – Dunajská Streda
  • postaviť po Holice a skončiť prípravu a začať stavbu nasledujúceho úseku
  • R9 Lipníky – Snina
  • prehodnotenie siete rýchlociest, zabezpečiť komplexnú prípravu úseku ide o úplne novú rýchlostnú cestu, ktorá doteraz nepatrila do prioritnej siete D3 zo Žiliny na hranicu s Poľskom
  • urýchlené prepojenie na Poľsko a Česko R6 z Púchova na hranicu ČR
  • vytvoriť podmienky prepojenia nový most v Komárne cez Dunaj
  • výstavba do roku 2014 cestné mosty nad Ipľom
  • podporiť realizáciu bilaterálnych dohôd medzi SR a Maďarskom o ich výstavbe

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...