Nízke ceny tlačia k zákazke Váhostav

Reklama:

Štát má vysvetliť, prečo spomedzi podobne vysokých ponúk na diaľnicu vyhadzuje aj pre nízku cenu, myslí si analytik. Zákazku pritom štát ponúkol štvrtému v poradí – Váhostavu.

08. 02. 2013

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

Bratislava - Váhostav má bližšie k zákazke na výstavbu 15­kilometrového úseku diaľnice D1 medzi Hubovou a Ivachnovou aj vďaka nižším cenám jeho konkurentov.

Zmluvu na túto diaľnicu totiž Váhostavu, ktorý ju chcel postaviť za štvrtú najnižšiu cenu, ponúkla Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po tom, ako najlacnejšiu ponuku od firmy Hant vyradila pre neobvykle nízku cenu.

Vlády

Ako súťažili D1

  • Prvá vláda Roberta Fica zabalila 150 kilometrov diaľnic vrátane časti R1 do projektov PPP,
  • ich cenu vysúťažila na vyše 20 miliárd eur, v tej je aj 30­ročná údržba, prevádzka.
  • Vláda Ivety Radičovej zrušila PPP diaľnice, ktoré sa ešte nestihli rozbehnúť, asi v dĺžke 100 kilometrov, začala úseky nanovo súťažiť
    firmy predkladali ponuky asi o polovicu lacnejšie, než boli štátne odhady a než firmy núkali len za stavbu´v tendroch na PPP diaľnice

Druhá vláda Roberta Fica

  • dobiehajú rozbehnuté tendre,
  • na výstavbu tunela Višňové štát vybral Skansku, ktorá ponúkla 338 miliónov eur, štát čakal 896 miliónov eur,
  • v súťaži o úsek Svrčinovec – Skalité firmy podliezli cenou expertízy iba o desatinu
  • v tendri o úsek Hubová – Ivachnová štát vyberá za víťaza Váhostav, ktorý mal štvrtú najnižšiu ponuku.

„Vylúčili nás pre nízku cenu. Pripravujeme žiadosť o nápravu,“ vraví zástupkyňa Hantu Miriam Bayerová.

Napadnú aj maličkosti

Hant sa pridá ku košickým Inžinierskym stavbám. Tie predložili druhú najlacnejšiu ponuku a takisto ich vyradili.

Inžinierske stavby sa k dôvodom vylúčenia stále nevyjadrujú. Zrejme to však tiež je nízka cena.

Keď totiž prvýkrát diaľničiari vyradili pre nízku cenu firmu Hant, vrátil ju Úrad pre verejné obstarávanie naspäť do súťaže s tým, že sa mali rovnako poctivo pýtať na nízku cenu aj ďalších v tendri.

Vylúčenie, ktoré má dôvetok: pre nízku cenu, však ako dôvod neobstojí. „Ak má obstarávateľ pochybnosti o schopnosti realizovať dielo na základe predloženej ponuky, môže voliť aj iné prostriedky na zabezpečenie jeho realizácie, napríklad bankovú záruku či zádržné, vysvetľuje Pavel Nechala, právnik, ktorý spolupracuje s Transparency International.

V kuloároch sa objavili informácie, že diaľničiari si vybrali Váhostav, lebo predložil najkvalitnejší projekt. Ani s týmto by však právne neuspeli, myslí si Nechala.

Ak totiž chceli hodnotiť kvalitu, mali to povedať dopredu, vymenovať konkrétne kritériá a priradiť dôležitosť, aká sa na ne bude klásť pri hodnotení. Namiesto toho sa v oznámení o obstarávaní spomína iba kritérium „najnižšia cena“.

Tretiu najlacnejšiu ponuku na výstavbu tohto úseku vyradili pred pár týždňami, predložila ju spoločnosť Dúha. Jej majiteľ, podnikateľ Miroslav Remeta, ktorý chcel kúpiť Novácke chemicke závody, považuje verdikt diaľničiarov za precedens.

„Boli sme vylúčení pre malé technické nezrovnalosti, ktoré podľa nás neboli dôvodom na vylúčenie. Akceptujeme to a v budúcnosti sa budeme podľa toho správať a namietať, ak budeme mať pocit, že niekto použil hoci aj malé zmeny,“ hovorí Remeta.

Rozdiel bol minimálny

NDS sa k zákazke nevyjadruje, kým nie je uzavretá. Podobne tak ministerstvo dopravy. V komisii, ktorá vyberala Váhostav, boli podľa informácií SME zastúpení aj ľudia z rezortu dopravy.

Štát by mal svoje rozhodnutie jasne vysvetliť v podrobnej analýze, upozorňuje Peter Goliaš, analytik inštitútu INEKO.

„Vylúčenie ponúk z dôvodu, že boli lacnejšie, pričom rozdiel oproti cene víťazného uchádzača nie je zásadný, totiž vyvoláva podozrenia z neféroveho prístupu a nehospodárnosti pri nakladaní s verejnými prostriedkami,“ povedal Goliaš.

Váhostav núka diaľnicu za 227 miliónov eur, najlacnejší Hant o 20 miliónov lacnejšie.

Podobne troch lacnejších diaľničiari vyradili v tendri o elektronické mýto. Vtedy bol rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou asi 200 miliónov eur.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...