Niektorí budú za diaľnice platiť dvakrát

Reklama:
09. 11. 2009

Zdroj: Tomáš Novotný, sme.sk

Anton z Námestova jazdí na úžitkovom vozidle, ktorého hmotnosť je nižšia ako 3,5 tony. Na takéto autá elektronický výber mýta nemá vplyv. Čo však v prípade, že Anton za auto zapojí príves? Bude musieť vymeniť diaľničnú nálepku za palubnú jednotku elektronického mýta? Alebo mať pre istotu zabezpečené oba spôsoby platby za používanie diaľnic?

Anton: "Palubnú jednotku musí mať podľa zákona od 1.1.2010 vozidlo alebo súprava o celkovej hmotnosti od 3,5 do 12 ton. Ako je riešený prípad, keď vozidlo má celkovú hmotnosť menej ako 3,5 ton a ide po diaľnici?

Predpokladám, bude mať povinnosť tak ako doteraz mať diaľničnú nálepku.

Ak také vozidlo, napríklad Citroen Jumper zapne príves, prekročí celkovú hmotnosť 3,5 tony a má mať povinnosť mať palubnú jednotku. Tak potom bude úhrada mýta dvakrát - aj nálepkou aj cez palubnú jednotku. Vlastne ako to bude riešené? "

Pravidlá okolo platenia za diaľnicu rieši zákon o pozemných komunikáciách. Mýto je tiež obsahom zákona o elektronickom mýte.

V zákone o pozemných komunikáciách sa píše, že vozidlá alebo súpravy vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony môžu užívať diaľnice a rýchlostné komunikácie len po zaplatení úhrady za ich užívanie. To sa preukazuje platnou dvojdielnou nálepkou.

Vozidlá nad 3,5 tony môžu diaľnicu užívať len po zaplatení mýta. No a zákon o elektronickom mýte si vysvetľuje vozidlá nad 3,5 tony aj ako jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3 a pol tony.

§ 6, zákon č. 135/1961 Zb.

(2) Vymedzené úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. o elektronickom výbere mýta

(2) Za užívanie vymedze ných úsekov ciest motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča sa platí mýto. Na účely tohto zákona užívaním vymedzeného úseku cesty sa rozumie aj zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu, 4) a to aj vtedy, ak na takéto zvláštne užívanie nie je potrebné povolenie.

To znamená, že ak dodávka s celkovou hmotnosťou do 3 a pol tony vyjde na diaľnicu, musí mať na okne diaľničnú nálepku. Ak však vodič pripojí k autu príves a celková hmotnosť súpravy presiahne 3,5 tony, nálepka mu nepomôže, pretože potrebuje palubnú jednotku elektronického mýta.

Diaľničná známka nie je dokladom zaplatenia elektronického mýta. Na to slúži palubná jednotka.

Všetko by mohlo byť v poriadku, keby aj autá do 3 a pol tony mohli platiť za diaľnice prostredníctvom elektronického mýta. To však zákon o pozemných komunikáciách neumožňuje. Určuje totiž pre vozidlá do 3,5 tony len jeden spôsob úhrady - zaplatením za diaľničnú nálepku.

Čo z toho vyplýva? Pri vytváraní predpisov o elektronickom mýte sa zabudlo na jednu skupinu motoristov využívajúcich diaľnice. Vodič dodávky do 3 a pol tony, ktorý raz za čas potrebuje k autu pripojiť príves, tak bude musieť mať aj diaľničnú nálepku pre prípad jazdy bez prívesu (do 3,5 tony) a aj palubnú jednotku pre jazdu s prívesom (nad 3,5 tony).

Ak takíto vodiči nechcú platiť dvakrát, nezostáva im nič iné, len si vybrať, či budú alebo nebudú používať príves.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...