Niektorí budú za diaľnice platiť dvakrát

Anton z Námestova jazdí na úžitkovom vozidle, ktorého hmotnosť je nižšia ako 3,5 tony. Na takéto autá elektronický výber mýta nemá vplyv. Čo však v prípade, že Anton za auto zapojí príves? Bude musieť vymeniť diaľničnú nálepku za palubnú jednotku elektronického mýta? Alebo mať pre istotu zabezpečené oba spôsoby platby za používanie diaľnic?

Anton: "Palubnú jednotku musí mať podľa zákona od 1.1.2010 vozidlo alebo súprava o celkovej hmotnosti od 3,5 do 12 ton. Ako je riešený prípad, keď vozidlo má celkovú hmotnosť menej ako 3,5 ton a ide po diaľnici?

Predpokladám, bude mať povinnosť tak ako doteraz mať diaľničnú nálepku.

Ak také vozidlo, napríklad Citroen Jumper zapne príves, prekročí celkovú hmotnosť 3,5 tony a má mať povinnosť mať palubnú jednotku. Tak potom bude úhrada mýta dvakrát - aj nálepkou aj cez palubnú jednotku. Vlastne ako to bude riešené? "

Pravidlá okolo platenia za diaľnicu rieši zákon o pozemných komunikáciách. Mýto je tiež obsahom zákona o elektronickom mýte.

V zákone o pozemných komunikáciách sa píše, že vozidlá alebo súpravy vozidiel s hmotnosťou do 3,5 tony môžu užívať diaľnice a rýchlostné komunikácie len po zaplatení úhrady za ich užívanie. To sa preukazuje platnou dvojdielnou nálepkou.

Vozidlá nad 3,5 tony môžu diaľnicu užívať len po zaplatení mýta. No a zákon o elektronickom mýte si vysvetľuje vozidlá nad 3,5 tony aj ako jazdné súpravy s celkovou hmotnosťou nad 3 a pol tony.

§ 6, zákon č. 135/1961 Zb.

(2) Vymedzené úseky diaľnic a ciest pre motorové vozidlá označené dopravnými značkami možno užívať dvojstopovými motorovými vozidlami alebo jazdnými súpravami do 3, 5 t (ďalej len "motorové vozidlo") po zaplatení úhrady za užívanie týchto pozemných komunikácií.

§ 2, zákon č. 25/2007 Z.z. o elektronickom výbere mýta

(2) Za užívanie vymedze ných úsekov ciest motorovými vozidlami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t alebo jazdnými súpravami s celkovou hmotnosťou nad 3, 5 t určenými na prepravu tovaru a motorovými vozidlami umožňujúcimi prepravu viac ako deviatich osôb vrátane vodiča sa platí mýto. Na účely tohto zákona užívaním vymedzeného úseku cesty sa rozumie aj zvláštne užívanie cesty podľa osobitného predpisu, 4) a to aj vtedy, ak na takéto zvláštne užívanie nie je potrebné povolenie.

To znamená, že ak dodávka s celkovou hmotnosťou do 3 a pol tony vyjde na diaľnicu, musí mať na okne diaľničnú nálepku. Ak však vodič pripojí k autu príves a celková hmotnosť súpravy presiahne 3,5 tony, nálepka mu nepomôže, pretože potrebuje palubnú jednotku elektronického mýta.

Diaľničná známka nie je dokladom zaplatenia elektronického mýta. Na to slúži palubná jednotka.

Všetko by mohlo byť v poriadku, keby aj autá do 3 a pol tony mohli platiť za diaľnice prostredníctvom elektronického mýta. To však zákon o pozemných komunikáciách neumožňuje. Určuje totiž pre vozidlá do 3,5 tony len jeden spôsob úhrady - zaplatením za diaľničnú nálepku.

Čo z toho vyplýva? Pri vytváraní predpisov o elektronickom mýte sa zabudlo na jednu skupinu motoristov využívajúcich diaľnice. Vodič dodávky do 3 a pol tony, ktorý raz za čas potrebuje k autu pripojiť príves, tak bude musieť mať aj diaľničnú nálepku pre prípad jazdy bez prívesu (do 3,5 tony) a aj palubnú jednotku pre jazdu s prívesom (nad 3,5 tony).

Ak takíto vodiči nechcú platiť dvakrát, nezostáva im nič iné, len si vybrať, či budú alebo nebudú používať príves.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...