Niečo tu smrdí. To bude hygienou

Reklama:
06. 01. 2016

Zdroj: Damas Gruska, sme.sk

Zdá sa, že napriek hlučnej skupine „popieračov“, svetoví lídri nakoniec pripustili, že na globálnych klimatických zmenách má podiel človek a ten i s tým musí niečo urobiť. Inštitúcie i verejná mienka urobili svoje, aj keď väčšina „bohatých“ tieto zmeny zatiaľ pociťuje hlavne sprostredkovane. U nás inštitúcie aj tlak verejnej mienky zlyhávajú aj pri lapidárnejšom poškodzovaní životného prostredia.

Keď bola pred pár rokmi Bratislava označená za najhlučnejšie mesto v Európe, primátor sa tváril, ako by sa ho to netýkalo. Keď zas miestna rafinéria okrem tradičného smradu začala intenzívne obťažovať i hlukom, dozvedeli sme sa, že sa netreba báť, že to len prefukujú potrubie či zas niečo odstavujú, alebo nabiehajú. A tí, čo ich to uprostred noci zobudí, nech vždy pokojne znovu zaspia.

Na jednej strane neuveriteľná arogancia súkromnej firmy a na druhej strane zlyhanie všetkých inštitúcií, ktoré by mali chrániť verejný záujem. A to denne čítame o opačných príkladoch zo zahraničia, aj čo sa týka zložitejšieho problému automobilovej dopravy: pri prekročení hygienických noriem sa drasticky obmedzuje doprava, v Británii zas väčšina miest znížila maximálnu rýchlosť na cca 30 km/h, autá sa vytláčajú z miest. Dokonca aj v Prahe musia znížiť rýchlosť na obchvate, ktorý hlukom obťažuje okolie, i keď tu dodajme, že až na nátlak EÚ, ktorá jeho výstavbu spolufinancovala.

O tom všetkom môžeme len snívať, pre všeobecnú disfunkčnosť našich inštitúcií, nezdravé nadviazanie na automobilový priemysel a hlavne pre našu ľahostajnosť. A tak sa naši politici radi nechávajú fotiť pri osadzovaní dopravných značiek zvyšujúcich rýchlosť v meste alebo sa chvália, ako doň privedú ďalšie desaťtisíce áut z okolia. A keď sme ešte pred pár dňami mali hlavnú dopravnú inžinierku, ktorá konečne začala hovoriť nie o rozvoji, ale o obmedzení individuálnej automobilovej dopravy, tak ju už nemáme.

Zaujímalo ma, ako sa k problému stavajú naši hygienici a popýtal som sa na dodržiavanie noriem pri najvyťaženejších komunikáciách. Odpoveď ma viac než udivila. Hlavný ochranca nášho životného prostredia mi odpísal, že normy sú asi prekročené, ale že to ani nebudú merať, lebo je to dopravou a s tým sa nedá nič robiť. Zrejme ako s hlukom z rafinérie.

Nakoniec môžeme byť radi, že aspoň nepopierajú, že ten hluk je spôsobený človekom.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...