Nič tu nie je, tak aspoň most

Reklama:

Bývanie pod diaľničnou estakádou v Považskej Bystrici má asi len jednu výhodu, neprší tam.

06. 08. 2011

Zdroj: Michal Trško, sme.sk

V novinách s palcovým titulkom uverejnili článok: Predám lacno byt pod diaľnicou. „Ohlásili sa len dvaja. Prišli a pýtali sa, či to má komín. Nemá. A už sa nevrátili,“ hovorí Pavel Pastorek. Keď záujemcovia zbadali diaľnicu, ako výhovorka im poslúžil komín.

Trhová hodnota bytu v malej bytovke je fakticky nulová, nikto oň nemá záujem. Pastorkovci by sa aj odsťahovali, ale nikoho neláka ani diaľnicou zakrytý kúsok dvora pred ich vchodom.

Výhľad z ich spálne je priamo na jeden z pilierov, z oblohy vidieť len málo. Večer zato do okna svietia diaľničné halogény.

Kedysi to bola tichá štvrť desiatok rodinných domov, dnes sa sem zrejme budú sťahovať priemyselné firmy.

Nový problém - hluk

FAKTY

  • Práce na mestskej estakáde sa skončili v júni 2011. S dĺžkou 968,73 metra a výškou 41 metrov je estakáda najdlhším mostným dilatačným celkom na Slovensku. Je súčasťou úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer.
  • Jej cena je podľa NDS 58,3 milióna eur bez DPH, iné medializované čísla hovoria o 175,48 milióna eur.
  • Čas cesty medzi Žilinou a Bratislavou sa skrátil podľa prepočtov NDS približne o pol hodiny.
  • Spoločne s bratislavskou Euroveou estakáda získala hlavnú cenu v súťaži Stavba roka 2010.

Takmer kilometer dlhú diaľničnú estakádu otvárali minulý rok tesne pred voľbami. Prišli sa po nej prejsť desaťtisíce ľudí, z tribúny rečnil predseda vlády a hral Elán. Pršalo a tak prejavy politikov počúvalo len pár desiatok ľudí.

Konečne máme dominantu, teší sa väčšina mesta, ktorej most nad ich hlavami neprekáža.

Pred mestom sa predtým pravidelne tvorili kilometrové kolóny. „Otvorenie diaľnice uľavilo úplne všetkým. Bez ohľadu na to, aké boli dopady, situácia je lepšia ako počas výstavby, spustená diaľnica je teraz oveľa menšie trápenie,“ hovorí ekologický občiansky aktivista a učiteľ Juraj Smatana.

Stavalo sa cez deň aj v noci. Domy zostali popraskané, okná vymenili len niekde.

Objavil sa aj problém, ktorý v prípravných štúdiách nikto nečakal. „Veľmi nám teraz prekáža hluk železnice, ktorý sa zvýšil tak päťnásobne. Odráža sa to od estakády, vôbec sa nedá mať otvorené okno cez deň a aj v noci by nás to budilo,“ hodnotí Pastorek. Vlaky jazdia asi sto metrov od domu, rovnako popod most. Kedysi tu bývali vtáky, odleteli. Ráno aj večer s rosou padajú z diaľnice emisie.

Otravné svetlo

Na hluk z vlaku sa sťažujú aj v jednom zo susedných domov. Ponosy na vysporiadanie s Národnou diaľničnou má každý zo susedov, pod menom sa však s novinárom rozprávať nechcú. „My sme chápali, že tá diaľnica je dobrá vec a že tu musí byť a tak sme nekričali, že nám niekto niečo má vymeniť či zaplatiť. Nedostali sme teda nič,“ hovorí staršia žena. So synom v strednom veku trpko ukazujú cez ulicu, tam majú všetky plastové okná za štátne.

Estakáda počas noci jasne svieti, charakteristické neónové osvetlenie je vidieť na kilometre. Podobným problémom ako hluk železnice je v niektorých domoch aj svetlo. Časť z neho síce zhasínajú pred polnocou, druhá časť svieti celú noc.

„Na noc si musím dávať do okna deku, inak neviem spať. Veľmi som nahnevaná, ako to celé dopadlo,“ hovorí pani Janka. Na kameru hovoriť nechce, aby vraj ľudia v meste nepovedali, že sa sťažuje. Pod estakádou má okrem bytu aj predajňu so šatami. Ironicky ukazuje na kus cesty pred domom, kam už asfalt nevyšiel.

Naopak, chodníky sa podarilo urobiť o pár metrov ďalej. „Stavbári sa nad nami zľutovali a niektoré veci ako chodníky či poškodenú strechu nám urobili,“ dodáva Pastorek.

Nič tu nie je, tak aspoň most

Chronológia

  • 1995 – Vtedajší minister dopravy Alexander Rezeš (HZDS) navrhoval skrátiť termín dokončenia diaľnice medzi Bratislavou a Košicami o desať rokov, teda v roku 2005.
  • 2001 – Po  sporoch o koncepciu trasy diaľnice D1 v úseku Sverepec – Vrtižer  vtedajší investor stavby – Riaditeľstvo diaľnic – zamietol tunelové varianty a presadil estakádu.
  • 2007 – V decembri sa začala výstavba úseku D1 ponad Považskú Bystricu. Najzložitejšou častou stavby sa stali estakáda Považská Bystrica (1444 metrov) a estakáda pozdĺž Hričovského kanála (1694,5 metra).
  • 2010 –  Úsek dlhý 9,6 kilometra cez Považskú Bystricu otvorili 31. 5. 2010.

Najširšou a najspokojnejšou skupinou spojenou s estakádou sú ostatní obyvatelia Považskej Bystrice a šoféri z celého Slovenska. „Vodičom sa určite uľavilo, teraz prebehnú cez naše mesto a nemusia sa dolu zastaviť,“ vysvetľuje Smatana. Veľké plus je to aj pre ľudí, ktorí bývajú pri bývalej hlavnej ceste, kde intenzita dopravy výrazne klesla.

Veľká časť ľudí hovorí aj o estetickej hodnote. „Myslím si, že je to, bohužiaľ, najkrajšia stavba v našom meste, nemáme z čoho vyberať,“ hovorí pri pive študent Andrej. Pridávajú sa aj ďalší. „Nič tu nie je, tak aspoň most,“ hovorí kamarát. „To nie je most, to je estakáda,“ pridáva sa iný.

Kilometer dlhá diaľničná estakáda v Považskej Bystrici nemá veľa nepriateľov. Vlani ju dokonca spoločne s Euroveou vyhlásili za stavby roku. „Názor, že konečne má mesto dominantu, majú asi tri štvrtiny obyvateľov mesta, ak nie viac,“ hovorí Jaroslav Ševčík, miestny aktivista. Most je podľa neho nadštandardný aj do rozmerov, aj architektonického stvárnenia.

Neodškodnení

„Pre tých, ktorí sa na tú stavbu pozerajú ako turisti, to môže byť dominanta. Aj ja hovorím, že je to krásne dielo, len na nesprávnom mieste. Aj stavbárom som to vždy povedal, ale ten záver sa im nepáčil,“ myslí si Pastorek. Stavbári podľa neho vraj za to nemôžu. „Spôsobila to Národná diaľničná spoločnosť, ktorá je za to zodpovedná.“

Obyvateľom dotknutým diaľnicou vraj rozposlala listy, po roku sa chystali merať vplyvy. „Odvtedy sa nikto neozval. Uchlácholili ľudí, a nič sa nedialo,“ komentuje Pastorek.

Časť meraní sa podľa NDS už spravila. „Ďalšia časť bude v najbližšom období. Výsledky budú známe až po ich ukončení,“ tvrdí Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti. Odškodňovať ľudí za hluk, za svetelný či diaľničný smog sa nechystajú. „Nie, NDS vykonáva tie činnosti, ktoré jej ukladá zákon. Bývanie pod estakádou je bezpečné. “

NDS má záväzky aj voči ďalšej skupine ľudí. „Doteraz neboli odškodnení majitelia pozemkov pri diaľnici, ktoré boli odkúpené pre preložky inžinierskych sietí. Ide tam o viac ako tristo majiteľov, viac ako tristo zmlúv, ktoré doteraz neboli vyplatené,“ hovorí Smatana.

Jánošík oponuje, že pozemky na trvalý záber sú vysporiadané. „Všetko okrem pozemkov neznámych vlastníkov, ktorých zastupuje SPF a asi desať vlastníkov,  ktorí vybavujú dedičstvá, resp. právoplatné doklady o vlastníctve.“

„Diaľnica už frčí, ale súkromní vlastníci, ktorí predali svoje pozemky štátu, doteraz nedostali peniaze,“ dodal Smatana. Na otázky SME doteraz neodpovedal primátor Považskej Bystrice ani jeho hovorca.

Nová dominanta bez mena

Doposiaľ bol dominantou Považskej Bystrice stredoveký hrad. „Niektorí to vnímajú takto aj teraz. Staršou dominantou je naozaj hrad, v nových dejinách je to práve estakáda,“ ozrejmuje Anna Šujanská, historička tamojšieho Vlastivedného múzea.

Považská Bystrica bola povýšená na mesto len v roku 1946. „V 70. rokoch, keď sa strojárne prezentovali motocyklami a svetovými súťažami, mesto potrebovalo zmenu. Začalo sa budovať úplne nové centrum a búrať staré ulice a domy,“ hovorí Šujanská. V meste teda zostala jediná predvojnová budova.

„Myslím si, že sa v niektorých prípadoch mohlo niečo z tých stavieb zachovať, staré uličky doslova akoby sa stratili,“ povedala Šujanská. Dominantou nemalo byť čo.

Estakáda sa podľa nej do mesta hodí. „Vnímam to ako peknú modernú stavbu, ktorú tu nevyhnutne bolo treba. Som historik a nie technik, ale obdivujem aj to technické stvárnenie,“ povedala Šujanská.

Minuloročné otvorenie estakády prilákalo tisíce ľudí. Vtedajší predseda vlády Robert Fico bol zo stavby taký nadšený, že ju chcel venovať Milanovi Rastislavovi Štefánikovi. Historička s tým však nesúhlasí, podporu pre nápad šéf Smeru nezískal ani u vtedajšieho vedenia mesta. V minulosti bola v meste Štefánikova socha pri inom moste, ktorú v 1955 zbúrali.

Estakáda doteraz meno nemá. „Ja by som to vôbec nepremenovávala, je to raz estakáda, nemenila by som to nijako,“ povedala historička.

Podrobne monitorujeme:

Aktivisti sa pýtajú, koľko štát stálo otvorenie diaľnice  

Tu sa nosia gumáky  

Most sa má volať podľa Štefánika  

V Považskej oslavovali most dôležitejší ako mesto  

Lasery pokazili idylku diaľničnej oslavy v Považskej Bystrici  

Bezpečnosť ľudí pod diaľničným mostom je podľa stavbárov zaručená  

Chodci dostali pod mostom studenú sprchu  

Diaľničná chce zase meniť estakádu ponad Považskú Bystricu  

So zmenou estakády v Považskej Bystrici ministerstvo nesúhlasí  

Považská Bystrica: Prijali lacnejší variant dostavby estakády  

Zmena estakády môže štát pripraviť o eurofondy  

Diaľničná spoločnosť chce zmeniť most ponad P. Bystricu  

Spod diaľnice načas odsťahujú päť rodín  

Ľudí spod diaľnice presťahujú. Na dva roky  

Za každú cenu!  

Občania by mali žiadať miliónové odškodné  

Vzhľad budúcej diaľnice cez Považskú Bystricu sa zrejme bude meniť. Mesto s tým nesúhlasí  

Položili základný kameň diaľnice nad Považskou Bystricou  

Diaľnica cez Považskú Bystricu: kto má dôvod na oslavu?  

Nad Považskou Bystricou začali stavať diaľnicu  

Pre diaľnicu cez Považskú Bystricu chcú vyvlastniť 13 majiteľov pozemkov  

Ľudia sa bránia stavbám ciest a diaľnic, štát stráca trpezlivosť   

História sporu v Považskej Bystrici  

Nad Považskou Bystricou má viesť dlhý most  

Bystričania sa obávajú, že hluku bude ešte viac  

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...