Nemiestne žarty o PPP

Reklama:
23. 02. 2010

Zdroj: Rado Baťo, sme.sk

Reklama:

Vysoká záťaž verejných financií, rast zadlženia a menej peňazí na vysnívaný sociálny štát. Analýzy nasvedčujú, že toto bude výsledok PPP projektov. Vláda sa však nebráni, len utajuje.

Jedna vec by sa nemala prepiecť nijakému ministrovi v nijakej vláde. Dokonca ani v kabinete Roberta Fica, v ktorom sú požiadavky na personálne kvality nasadené nízko. A síce, nemôže predložiť projekt v hodnote miliárd eur bez aspoň platonického pokusu o obhajobu.

Minister dopravy Ľubomír Vážny si to v prípade PPP projektov trúfol. A v tajnostkárstve mu zdatne sekunduje minister financií Ján Počiatek.

Z tých čriepkov informácií, ktoré sa o diaľničných projektoch a mýtnom systéme vláda unúvala poskytnúť, vyplýva niekoľko závažných  dôsledkov. Pri konzervatívnom odhade predraží PPP výstavbu diaľnic oproti priamemu financovaniu cez štátny rozpočet zhruba o polovicu.

Z analýzy INEKO vyplýva, že vláda sa v najbližších troch desaťročiach chystá investorom vyplatiť sumu zodpovedajúcu 14 percentám HDP. To znamená každoročnú vysokú záťaž verejných financií, rast zadlženia krajiny a menej peňazí na ten preslávený sociálny štát, ktorý tu vláda štyri roky úspešne karikuje.

Nepáčia sa Vážnemu a Počiatkovi tieto čísla? Je INEKO opozičná organizácia a sú novinári hyeny? Nech sa páči, páni, dajte na stôl svoje argumenty. A obhájte konečne efektívnosť výdavkov, ktoré ste schválili. Ale nie. Analýzy výhodnosti PPP projektov sú vraj „predmetom ochrany duševného vlastníctva zhotoviteľa dokumentu".

Keby to bolo aspoň trochu smiešne, dalo by sa povedať, že Smer si stráži firemné know-how na predražené tendre. Ale žarty bokom. Ak v tejto krajine ani miliardy eur neprinútia členov vlády prestať nemiestne vtipkovať, svedčí to o nezdravých pomeroch. Čo viac diskvalifikuje ministra, ako vážne podozrenie z plytvania verejnými zdrojmi. Azda len to, že necíti ani potrebu presviedčať o opaku.

Minister Vážny je primárne mediálna tvár, ktorá o ničom podstatnom v tejto veľkej diaľničnej oberačke nerozhoduje. A ťažko sa čudovať, že nevie, ako sa z PPP projektov „vykecať" a dať im aspoň nejaký punc dôveryhodnosti.

No to je irelevantné. On je minister, on má právomoc aj zodpovednosť. A pravda je, že výsledkom jeho ministrovania budú finančné škody, ktorými viac ako zdatne konkuruje emisným borcom z ministerstva životného prostredia. Jediný rozdiel je, že nenesie ani symbolické politické dôsledky.

Pred voľbami a po nich sa bude na Slovensku veľa hovoriť o konsolidácii verejných financií. O zastavení zadlžovania štátu, prísnejších rozpočtových pravidlách. Určite si ani Smer nenechá ujsť príležitosť, aby sa začal hrať na zodpovedného hospodára.

Veľká škoda je, že za posledné roky strana premrhala takmer každú príležitosť. Nejaká konsolidácia verejných financií určite príde, bez ohľadu na zafarbenie budúcej vlády. Ale aj v dôsledku nezodpovednosti ministrov za Smer bude bolieť viac, než po kríze musela.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...