Nad Považskou Bystricou začali stavať diaľnicu

Reklama:
13. 12. 2007

Zdroj: SITA, ČTK, zh, SME

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dnes začala stavať dlhoočakávaný diaľničný úsek ponad Považskú Bystricu. Ako prvý sa bude stavať takmer 4,7-kilometrový úsek od centra mesta po Vrtižer s predpokladaným termínom ukončenia október 2010. Úsek od Sverepca po centrum by sa mal podľa hovorcu NDS Marcela Jánošíka začať stavať začiatkom budúceho roka. Podľa vyjadrení NDS by chceli celý úsek od Sverepca po Vrtižer dokončiť ešte v roku 2010.

Úsek, ktorý sa dnes začal stavať, sa začína v križovatke Centrum, ktorú projektant navrhol kompletne na mostných objektoch. Diaľnica ďalej povedie cez záplavové územie Váhu súbežne s Hričovským kanálom čiastočne na násype a ďalej na estakáde až po opätovné premostenie Váhu a napojenie na už prevádzkovaný diaľničný úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie. Projekt je zaradený do zoznamu stavieb spolufinancovaných z Kohézneho fondu.

Celý diaľničný úsek Sverepec - Vrtižer bude mať podľa NDS 9 595 metrov, vyžiada si výstavbu 20 mostov, mimoúrovňové križovania, či asanáciu 21 objektov. V rámci protihlukových opatrení v meste taktiež vymenia tisícky okien. Prvé štúdie diaľničného úseku cez Považskú Bystricu vznikli v 60. rokoch. Niektorí občania žiadali, aby bol úsek realizovaný tunelovým variantom mimo mesto, no neuspeli. Dominantou stavby podľa NDS bude mestská estakáda premosťujúca Považskú Bystricu vo výške 30 metrov. Rekordnou dĺžkou 1 786 metrov a navrhnutou technológiou bude unikátny most Hričovský kanál. Premávku v prehustenej Považskej Bystrici v súčasnosti riadi Inteligentný dopravný systém za 100 miliónov korún.

Prehľad udalostí v sporoch o kartelovú dohodu firiem na stavbu diaľnice pod Tatrami a zákaz účasti týchto spoločností na verejných súťažiach:

23. decembra 2005

Protimonopolný úrad (PMÚ) rozhodol, že slovenské spoločnosti Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska BS (predtým Banské stavby), jej česká materská firma Skanska DS, Strabag a portugalská Mota-Engil nezákonne koordinovali svoje správanie vo verejnej súťaži na stavbu osemkilometrovej časti diaľničného úseku Mengusovce-Jánovce a udelil im za kartelovú dohodu pokutu spolu 1,47 miliardy korún.

16. októbra 2006

Rada PMÚ ako odvolací orgán úradu v zásade potvrdila prvostupňové rozhodnutie PMÚ z predošlého roka; oslobodila však od postihu Skanska BS a znížila celkovú pokutu na 1,35 miliardy korún, pričom najviac, zhruba 418 miliónov Sk, mala zaplatiť Mota-Engil. Firmy ohlásili, že sa pokúsia zvrátiť rozhodnutie PMÚ na súde; Krajský súd v Bratislave potom odložil vykonateľnosť rozhodnutia a tým aj zaplatenie pokuty.

27. novembra 2006

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) oznámil, že šesť potrestaných stavebných firiem sa nebude môcť päť rokov uchádzať o štátne a verejné zákazky. Úrad sa odvolal na stanovisko PMÚ o karteli. Neskôr ÚVO pripustil, že firmy sa na tendroch budú môcť zúčastniť prostredníctvom dcérskych spoločností. Firmy namietali, že ÚVO vydal zákaz napriek tomu, že súd ešte nerozhodol o pokute od PMÚ.

7. júna 2007

Generálna prokuratúra podala protest voči usmerneniu ÚVO o zákaze účasti firiem v tendroch. ÚVO nasledujúci mesiac usmernenie zrušil. Aj nové rozhodnutie, ktoré úrad vydal, však spoločnostiam bránilo v účasti na zákazkách.

8. novembra 2007

Jedna z potrestaných spoločností, zvolenská firma Betamont, vyhrala spor s ÚVO na bratislavskom krajskom súde. Súd zrušil rozhodnutie úradu, ktoré Betamontu zakazovalo účasť vo verejných tendroch.

28. novembra 2007

Krajský súd v Bratislave otvoril pojednávanie v spore o pokutu od PMÚ za kartelovú dohodu. Ďalšie pojednávanie odročil na neurčito.

13. decembra 2007

Spor s ÚVO vyhrala na krajskom súde aj najväčšia slovenská stavebná firma Doprastav.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...