Na R1 evidujú už desiatky zrážok so zvieratami

Reklama:

Oká na oplotení, ktoré lemuje R1, sú v rôznej veľkosti. Na niektorých úsekoch vraj oplotenie úplne chýba.

19. 02. 2012

Zdroj: Miriam Hojčušová, sme.sk

Nitra - Na novej rýchlostnej ceste zaznamenali už desiatky zrážok so zvieratami. Na R1 sa dostali napriek tomu, že ju lemuje oplotenie, ktoré má zabrániť ich stretu s vozidlami. Väčšinou sa to skončilo len smrťou zvieraťa, diviaky však vážne ohrozili vodičov. Poškodili im autá.

„Pristúpili sme k opätovnej kontrole stavu a funkčnosti oplotenia pozdĺž celého 46-kilometrového úseku,“ reagovala Lenka Kubejová zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá R1 postavila.

Dodala, že ďalšie kroky upresnia až po vyhodnotení stavu, „nie však skôr ako v druhej polovici februára“.

Deväť diviakov, tri autá

„Na každú cestu sa môžu dostať zvieratá, ale na R1 by som to nečakal. Ešte v decembri sa tam napríklad v noci objavil jeleň. Keby prišlo k zrážke, skončila by sa tragicky. Našťastie, zviera ušlo do lesa,“ povedal nám vodič z Nitry.

Informáciu o jeleňovi potvrdila aj polícia. Nadránom 17. decembra vydala varovanie, ktoré sme mailom dostali aj my do redakcie: „Upozorňujeme všetkých vodičov jazdiacich po R1 v 82. kilometri pri Tekovských Nemciach, v smere na Nitru, že na danom úseku behá splašený jeleň...“

„O jeleňovi nemáme záznam, ale na cestu sa dostalo viacero druhov zvierat - líška, zajac, mačka, ale aj diviaky. Tie 20. decembra po polnoci spôsobili nehodu,“ povedal nám Robert Kišš zo spoločnosti Granvia Operation, ktorá je správcom rýchlostnej cesty.

Skupina deviatich diviakov sa dostala na cestu v blízkosti križovatky Čaradice (v 80.-81. km v smere na Banskú Bystricu). „Zrazila sa s nimi jedna dodávka a jedno osobné auto. Diviaky uhynuli, na vozidlách bola materiálna škoda, osoby sa nezranili,“ dodal Kišš.

Podľa polície vbehli diviaky dvom vodičom do jazdnej dráhy. Jedno zviera pritom náraz odhodil do vedľajšieho jazdného pruhu, kde malo kolíziu s tretím autom.

Z mrazničky do kafilérie

Na 46-kilometrovom úseku R1, ktorý otvorili koncom októbra, zaznamenali už niekoľko desiatok zrážok so zvieratami. Povedal nám to Robert Kišš.

„Cesta je oplotená, ale napríklad zajac dokáže preskočiť dvojmetrovú výšku, niektoré zvieratá sa dokážu podhrabať. Diviaky sa dostali na cestu pravdepodobne po príjazdovej vetve na čaradickú križovatku.“ Podľa Kišša sú kritické križovatky a najmä úsek Beladice - Tekovské Nemce, kde je blízkosť lesov.

Uhynuté zvieratá z cesty odstraňujú hliadky. „V plastových vreciach ich uložia do mrazničky v našom Stredisku správy a údržby Selenec a napokon končia v kafilérii.“

Francúzi analyzujú stopy

Nová rýchlocesta prechádza katastrálnym územím osemnástich obcí, vrátane mesta Nitra. Správca sa chystá osloviť všetkých starostov a primátora s dotazníkom.

„Budeme sa ich pýtať, ako cesta vplýva na životné prostredie obcí a ich okolie. Chceme osloviť napríklad aj poľovné a občianske združenia, prípadne nadácie, ktoré sa zaoberajú ochranou životného prostredia, aby sme v ďalších sezónach mohli prijať účinné opatrenia na zamedzenie prieniku zveri na cestu,“ povedal Kišš.

Ako zaujímavosť uviedol, že vo Francúzsku, kde je sídlo materskej spoločnosti Granvia Operation, robia aj analýzy stôp zvierat. Na základe nich zistia, kadiaľ migrujú.

„Podľa toho vysádzajú pri ceste vhodnú vegetáciu, aby usmernili pohyb zvierat napríklad popod mosty, kadiaľ môžu bezpečne prejsť. Vytvárajú sa takzvané biokoridory.“

Úrad žiada nápravu

Legislatíva prikazuje urobiť pri výstavbe ciest také opatrenia, ktoré minimalizujú strety zvierat s autami.

„Nová cesta Pribina do veľkej miery spĺňa naše požiadavky z hľadiska možnej migrácie zveri a jej ochrany. Oplotenie a zabezpečenie však nie je úplné a technicky urobené takým spôsobom, aby sa zabránilo vnikaniu zvierat na cestu,“ povedal Viktor Sidor z Obvodného úradu životného prostredia v Nitre.

Dodal, že v určitých úsekoch oplotenie chýba a aj veľkosť ôk je rôzna. „Väčšie zvieratá (diviaky, srny, jelene) sa dostanú na R1 v jej neoplotených častiach a následne sa pohybujú po ceste. Keďže je uprostred betónová zátarasa, na druhú stranu neprejdú. Drobnejšie zvieratá (obojživelníky, ježe, zajace, bažanty, kuny, líšky a podobne) sa na cestu dostanú cez dostatočne veľké oká v pletive, respektíve jeho prelezením či podhrabaním sa.“

Obvodný úrad životného prostredia bude trvať na dodatočnom oplotení konkrétnych úsekov.„Určite oslovíme zhotoviteľa diela s požiadavkou na doriešenie nedostatkov a v prípade, že nebude možná dohoda s ním, obrátime sa aj na ministerstvo životného prostredia,“ povedal nám Viktor Sidor.

Štatistika je nepresná

Obvodný úrad životného prostredia monitoruje aj zrazené zvieratá na cestách. Len v okrese Nitra ich bolo v roku 2009 zistených 308. Vodiči nahlásili 47 dopravných nehôd, ktorých účastníkmi boli zvieratá. Situácia v roku 2010 bola lepšia - počet mŕtvych zvierat na cestách klesol na 77. Hlásených bolo 49 nehôd. Za minulý rok eviduje obvodný úrad ŽP 48 zvierat a 18 hlásených nehôd.

„Môžeme však s plnou zodpovednosťou povedať, že uvedená štatistika nezahŕňa strety áut so zverou, ktoré vodiči nehlásia. Takže k úhynom zveri na cestách dochádza určite v oveľa vyššom počte,“ povedala Monika Medovičová, prednostka Obvodného úradu životného prostredia v Nitre. Až polovicu zvierat, ktoré zahynú na cestách, tvorí srnčia zver. Nasledujú diviaky a jelenia zver.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...