Na cudzom chcú stavať stále viac

Reklama:

O ústavnosti zákona, ktorý umožňuje stavať na cudzích pozemkoch, Ústavný súd ešte nerozhodol. Ministerstvo dopravy však už chystá jeho rozšírenie o ďalšie úseky.

29. 05. 2008

Zdroj: Dušan Uhrin, ČTK, SME Online

Ústavný súd by mohol výstavbu zakázať. Keďže nemá hovorcu, nedá sa zistiť, či to urobí.

Bratislava - Minister dopravy Ľubomír Vážny plánuje rozšíriť zoznam úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa môžu stavať na súkromných pozemkoch aj bez dohody s ich majiteľmi alebo ešte pred ukončením vyvlastňovacieho konania. Chce tak urobiť aj napriek tomu, že o ústavnosti pôvodného zákona, ktorý to umožňuje, sa rozhoduje na Ústavnom súde.

Časť zákona totiž napadli opoziční poslanci ešte začiatkom roka. Ústavný súd však doteraz o jeho ústavnosti nerozhodol a ani nepozastavil jeho účinnosť.

Inak to nevedia urobiť

Minister Vážny požaduje novelu zákona preto, lebo „dospel k poznaniu, že potreba Slovenska je taká, aká je“. Aj teraz Vážny argumentuje tým, že bez tejto novely sa dostavba diaľničnej siete predĺži „o päť až sedem rokov“.

Stavať na cudzích pozem­koch sa teda v súčasnosti môže a po prijatí novely sa počet do­t­knutých vlastníkov ešte rozšíri. A to dovtedy, kým Ústavný súd nepovie inak.

Ani to však neznamená nápravu pre tých, ktorým už diaľnica na pozemku bez ich súhlasu či vyvlastnenia vyrástla. „Ak Ústavný súd účinnosť zákona nepozastaví a bude sa postupovať podľa neho, nie je to možné nejako relevantne napadnúť,“ povedal ústavný právnik Radoslav Procházka.

Pritom čas, kým súd rozhodne, môže trvať aj niekoľko rokov. Ústavný súd nám včera neposkytol stanovisko, kedy sa mieni vyrovnať s otázkou, či účinnosť „diaľničného“ zákona pozastaví. Nemá totiž hovorcu, tak znelo vysvetlenie.

Lipšic: Prijatý zákon je nebezpečný precedens

Podľa exministra spravodlivosti Daniela Lipšica bolo prijatie už pôvodného zákona nebezpečným precedensom. Teraz bude podľa neho možné kedykoľvek rozširovať záber zákona. „Zväčší sa počet úsekov či rozšíri sa na iné stavby než diaľnice. Ak je toto ústavné, tak je ohrozené súkromné vlastníctvo každého jedného z nás,“ povedal Lipšic. Podľa neho je zvláštne, že súd doteraz nerozhodol, keďže návrh je podaný od januára. Lipšic upozornil, že ústavný súd pritom už prijal iné návrhy, „ktoré boli podané neskôr“.

Richard D r u t a r o v s k ý z Občianskej iniciatívy za spravodlivé vyvlastňovanie povedal, že sa stalo to, čo očakávali. Za rozšírením pôsobnosti zákona je podľa neho možno snaha vlády o zazmluvnenie výstavby čo najväčšieho počtu ciest pre spriaznené záujmové skupiny na mnoho rokov dopredu. „Bude sa môcť stavať na cudzích pozemkoch. Urýchlene a mimoriadne, všade tam, kde to odsúhlasia poslanci. Prišli sme o ústavnú ochranu vlastníckych práv,“ povedal. Ústavný súd podľa neho svojou nečinnosťou legitimizuje možné porušovanie ústavy.

„Chcel by som ministrovi dopravy a premiérovi odporučiť, aby dali procesu odstraňovania vlastníkov z ich domov a pozemkov vo verejnom záujme jasné a humánne pravidlá,“ povedal D r u t a r o v s k ý.

Pôvodný zákon sa vzťahuje na tri úseky severnej diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc a jeden úsek rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Hronským Beňadikom.

Podľa novely k nim majú pribudnúť úseky diaľnice D1 Jablonov – Behárovce, D3 zo Žiliny do Poľska, diaľnice D4 Jarovce-Stupava-hranica s Rakúskom. Tiež úseky rýchlostných ciest R1 Banská Bystrica-Ružomberok, R2 križovatka s D1 Trenčín Košice a R8 z Nitry cez Topoľčany a Partizánske s napojením na R2.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...