Na ceste do Chorvátska rýchlosťou veľa nezískate

Reklama:

Časovú stratu úspornejšieho tempa doženiete kratšími prestávkami. Vyslovene pomalou jazdou neušetríte jeden nocľah navyše ale na kávu a dobrý obed áno. Výhoda vysokej rýchlosti sa v čase zúročí iba na prázdnej a dlhej diaľnici na Makarsku. V Chorvátsku sme testovali dopad rýchlosti na čas a peňaženku.

12. 05. 2012

Zdroj: Rastislav Chvála, sme.sk

Šibenik, Šestanovac - Jadranské more má príťažlivosť, ktorú si málokto odoprie a kým iné veci idú pri nedostatku financií bokom, mnohí merajú cestu k čírej vode a skalám aj za posledné peniaze. Dovolenka je síce od slova dovoliť si, avšak každý obráti euro dvakrát, pokiaľ ide o cestovné náklady.

Cena benzínu pri našom predsezónnom teste bola o skoro desať centov na liter nižšia než na Slovensku, ale celkovo vysoká. Dnes už nie je jedno, či dovolenkujete na severe alebo to potiahnete na juh, lebo rozdiely v nákladoch na cestu sú výrazné.

Po skúsenostiach s negatívnym pôsobením odporu vzduchu na spotrebu sme sa rozhodli vyskúšať, či sa na chorvátskej diaľnici oplatí šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy. Ušetríte významne alebo za stratený čas na diaľnici vám ostane len na zmrzlinu?

Odpor vzduchu rozhoduje

Na experiment šetrenia paliva sme vybrali dve takmer identické Toyoty Prius s hybridnou technológiou a nízkou spotrebou benzínu. Obe sa vyznačujú extrémne nízkym súčiniteľom odporu vzduchu cx 0,25, čiže ak sa pri teste objaví rozdiel v spotrebe spôsobený vyššou rýchlosťou, pri ostatných bežných autách bude ešte vyšší.

Pred štartom sme obe autá doplna natankovali, obsadili rovnakým počtom osôb a vyrazili sme v rovnakom čase. Hybridné Toyoty dosiahli diaľničnú spotrebu 4,7 a 5,4 litra na sto kilometrov. Najpríjemnejšie prekvapil komfort hybridného auta.

Ak pôjdete do Chorvátska so strešným nosičom alebo inak zvýšeným odporom, nožnice horšej spotreby sa iba roztiahnu. Rozdiel v spotrebe medzi nižšou a vyššou rýchlosťou bude podstatne vyšší. Testovacie modely Priusu tretej generácie predstavujú pre pokus slušný základ so slušnou výpovednou hodnotou.

Nakoľko autá mali rozdielne pneumatiky a jedna verzia bola Plug-in hybrid a druhá klasický hybrid, najskôr sme ich kalibrovali súčasnou dlhou jazdou po diaľnici. Spotreba bola rovnaká, maximálne sa prejavil rozdiel jednej desatiny litra na sto kilometrov.

Aby nebrzdil premávku

Na pokus o ušetrenie peňazí znížením spotreby sme si vybrali úsek chorvátskej diaľnice od Šibeníka po Šestanovac čo je približne 140 kilometrov. Obe autá natankované doplna sme obsadili tromi cestujúcimi a batožinou.

Rozhodli sme sa pre 130 a 110 kilometrovú rýchlosť, pretože 130 je maximálny povolený limit a 110 je rýchlosť, pri ktorej ešte neprekážate na diaľnici, nemusíte veľa predbiehať a cesta ako-tak ubieha. Jeden šofér teda išiel na skoro prázdnej diaľnici stále 130 kilometrov za hodinu a uberal iba v pár krátkych tuneloch, kde bola rýchlosť obmedzená na stovku alebo osemdesiatku.

Druhé auto išlo stále 110 a teda v tuneloch nemuselo príliš spomaliť a potom zase zrýchľovať. Jazda mala byť úspornejšia a plynulejšia. Úsek diaľnice mal približne rovnaký počet stúpaní aj klesaní a naozaj málo vedľajších vplyvov. Do 150 kilometrov sme vydržali bez vystupovania a toalety.

Nezarobíte na nocľah

Do cieľa pretekov na diaľničné platidlo Šestanovac prišlo samozrejme rýchlejšie auto s dvanásť minútovým náskokom pred pomalším autom na dráhe dlhej 140 kilometrov. Pomalšie auto malo unavenejšieho šoféra, ale spotrebu nižšiu o 0,7 litra na 100 kilometrov. Čiže na danej dráhe to bolo za obetovaných 12 minút približne liter benzínu, čiže euro aj 50 centov.

Dvanásť minút je málo na 140 kilometrov stíhacej jazdy. V sezóne bude náskok ponáhľajúceho sa vodiča ešte menší.

Ak zoberiem do úvahy skutočnosť, že cestou na Makarsku prejdete po chorvátskych diaľniciach minimálne päťsto kilometrov dole a rovnaký úsek cestou domov, tak pomalou jazdou by ste v oboch smeroch stratili približne hodinu a pol.

Naopak na palive zase získate minimálne 10 eur. Ušetrené peniaze pri strešnom boxe by mohli byť aj 20 eur. Všetky úvahy o ušetrenom čase však stoja aj padajú na dĺžke prestávok a hustote dopravy, pretože v sezóne ťažko držať tempo 130 kilometrov za hodinu.

Tempo podľa nálady vyhráva

Robiť si z dovolenky stresový program za volantom sa nevypláca, rovnako ako sa neoplatí za každú cenu hnať vysokou rýchlosťou. Stačí jedna kolóna, trochu dlhšia zastávka na kávu a celý časový náskok je rýchlo preč.

Ak ste zvyknutí stáť každých tristo kilometrov na diaľnici, tak medzi pauzami môžete udržiavaním stotridsiatky nahnať dvadsať päť minút, ale to vám nikto nesmie stáť v ceste. Ideálne je podľa podmienok držať rýchlosť v intervale medzi 110 až 125 kilometrov za hodinu. Nad 130 riskujete za pokuty, veľa nezískate a začínate výraznejšie finančne strácať na palive.

Rýchlosť 130 km/h

  • cesta pocitovo lepšie ubieha
  • vodič je vybudený k vyššej pozornosti
  • čím väčšie auto a viac nákladu na streche, tým viac paliva spálite
  • vo vrchole sezóny ťažko udržateľné tempo
  • časový zisk s ohľadom na pauzy v jazde minimálny

Rýchlosť 110 km/h

  • vodiča môže tempo uspávať
  • zaťažené auto menej trpí
  • dosiahnete lepšiu spotrebu
  • kratšie pauzy a menej zastávok hravo dobehnú časovú stratu

Hybrid nečakane zaujal

Tretia generácia hybridnej Toyoty Prius je na míle vzdialená minulej verzii. Silnejší a objemnejší motor spolu s lepším nastavením prevodovky zvláda diaľnicu podstatne istejšie a nezaostáva ani v dynamike , ani pri predbiehaní.

Prius sme považovali za veľké ale prioritne mestské auto. Po štyroch dňoch a 2500 kilometroch sa Toyota ukázala vhodná na cestovanie. Najmä priestor na zadných sedadlách poteší a spotreba tiež. Na diaľnici bola v závislosti od charakteru jazdy spotreba od 4,9 do 5,7 litra a na ceste cez Bosnu a po vidieckych komunikáciách od 3,9 do 4,2 litra.

Najviac fascinovala atmosféra na palube, pretože auto pôsobí na šoféra vyslovene upokojujúco. Toyota by mohla popracovať na výkone diaľkových svetiel a na tvare volantu. Mierne väčší batožinový priestor by sa tiež zišiel.

Každoročne dovolenkové štatistiky dopravných nehôd vykazujú aj tie, ktoré spôsobila únava za volantom a následná nepozornosť alebo až mikrospánok. Zvlášť dlhé monotónne chorvátske diaľnice, svitanie a únava z balenia môžu spôsobiť tragickú kombináciu.

Unavený vodič môže byť rovnako nebezpečný ako opitý pod vplyvom alkoholu, pretože začne byť apatický voči dianiu na ceste. Paradoxne dôvodom nepozornosti býva nízka monotónna rýchlosť. Ak plánujete šetriť palivo nižšou rýchlosťou jazdy, ktorá nevybudí pozornosť tak ako svižné tempo 130 kilometrov za hodinu, dbajte na oddych pred cestou. Zvlášť svitanie po nočnej jazde býva na skalami a pustatinou ovenčenej diaľnici strednej Dalmácie poriadne zákerné. Škoda, že únavu za volantom nemožno merať tak ako alkohol v dychu. Potom by musela odovzdať vodičák veľká časť motoristov.

Náš tip

Ak ťaháte za volantom noc, nechajte spolujazdca najskôr oddýchnuť a pustite ho za volant práve na svitaní. Nenabádame jazdiť bezdôvodne rýchlo ale z hľadiska únavy je svižná jazda okolo povoleného limitu rozhodne bezpečnejšia ako slimačie tempo okolo stovky.

Ustálená rýchlosť 110 kilometrov za hodinu, navyše bez zmeny rytmu jazdy, pôsobila extrémne únavne aj skoro popoludní.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...