Mýto zdražie. Kamionisti prejazdili paušál

Reklama:

Do konca októbra sa vyčerpajú štátom predplatené mýtne služby, ktoré mali vydržať celý rok.

22. 10. 2010

Zdroj: Ján Kováč

Reklama:

Spoločnosť SkyToll si môže za prevádzku mýtneho systému zinkasovať od štátu ďalší bonus. V porovnaní s pôvodnou objednávkou totiž spracúva viac mýtnych transakcií, teda prejazdov nákladných áut po spoplatnených úsekoch. Je to preto, že vláda Roberta Fica v polovici tohto roka rozdelila mýtne úseky na menšie. "Vyšší počet úsekov je dôvodom, prečo pôvodne plánovaných 388 miliónov mýtnych transakcií prekročia dopravcovia už v októbri,“ povedala pre HN hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.                                                

Podľa prepočtov HN si preto štát tento rok zrejme priplatí zhruba 2,5 milióna eur a v ďalších rokoch ešte viac. Každé predraženie pôvodného kontraktu za 852 miliónov eur pritom znižuje zdroje štátu na výstavbu nových ciest.

Viac transakcií

Problém vznikol už pri podpise zmluvy, keď si Národná diaľničná spoločnosť od SkyTollu "objednala“ na tento rok 388 miliónov mýtnych transakcií. Vtedy sa totiž rátalo s tým, že spoplatnených úsekov bude zhruba 800. Nakoniec ich je vzhľadom na rozčlenenie cestnej siete raz toľko.

Ficova vláda o tom rozhodla, aby odstránila niektoré chyby systému. Jednou z nich bolo účtovanie mýtneho aj za kilometre, ktoré dopravcovia neprejazdili.

Niektoré úseky totiž merali aj 10 kilometrov, napriek tomu, že ich prerušovalo viacero príjazdových ciest. Potom sa stávalo, že vodič prešiel iba polovicu trasy, no zaplatil za celú. "Nárast počtu mýtnych transakcií je výsledkom negatívnej reakcie dopravcov na dĺžku vymedzených úsekov, ktorú považovali za nespravodlivú. Kritiku zohľadnilo ministerstvo dopravy a ich požiadavkám vyšlo v ústrety zmenou vyhlášky,“ vysvetľuje hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.

Pribudne áut aj diaľnic

Výsledkom vládneho ústupku je teda hrozba prekročenia predplateného limitu zhruba o 78 miliónov eur. To sa stane, ak sa napríklad premávka na cestách bude v posledných dvoch mesiacoch 2010 vyvíjať podobne ako predtým. Keďže jedna transakcia stojí 0,033 eura, honorár pre Skytoll môže vzrásť o 2,5 milióna eur.

Mýtnych transakcií bude pritom pribúdať aj v najbližších rokoch. Čiastočne sa o to postarajú stavbári, ktorí budú priebežne dokončovať nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, a čiastočne pribúdajúci šoféri na cestách. "Počet mýtnych transakcií taktiež závisí od intenzity dopravy, od ekonomiky Slovenskej republiky a okolitých krajín, od cestnej infraštruktúry a tak ďalej,“ hovorí Lendacká.

Doplácanie za mýtne transakcie môže byť ešte bolestivejšie v nasledujúcich rokoch. V tomto roku totiž hustejšia sieť funguje len v druhom polroku, kým po novom to bude celoročne.

Uvidí sa na jar

Nový minister Ján Figeľ sa k drahšiemu mýtu chce vyjadriť, až keď dostane oficiálnu požiadavku od SkyTollu. Tá by mala prísť v úvode nového roka. "Za to, akým spôsobom funguje mýtny systém, zodpovedá minulá vláda. Keď príde takýto návrh, budeme sa ním vážne zaoberať,“ povedal šéf komunikačného oddelenia rezortu Ľubomír Tuchscher.

Samotná firma zatiaľ o svojich požiadavkách hovoriť nechce. "Keďže nie je možné vychádzať ani z údajov za predchádzajúce roky, akýkoľvek odhad počtu mýtnych transakcií ku koncu roka 2010 by bol zavádzajúci,“ dodáva Lendacká.

Stanovisko exministra dopravy Ľubomíra Vážneho ani Národnej diaľničnej spoločnosti sa nám do uzávierky získať nepodarilo.

Úradné dokumenty

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

Poznámky k zákonom

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...