Mýto zdražie. Kamionisti prejazdili paušál

Reklama:

Do konca októbra sa vyčerpajú štátom predplatené mýtne služby, ktoré mali vydržať celý rok.

22. 10. 2010

Zdroj: Ján Kováč

Reklama:

Spoločnosť SkyToll si môže za prevádzku mýtneho systému zinkasovať od štátu ďalší bonus. V porovnaní s pôvodnou objednávkou totiž spracúva viac mýtnych transakcií, teda prejazdov nákladných áut po spoplatnených úsekoch. Je to preto, že vláda Roberta Fica v polovici tohto roka rozdelila mýtne úseky na menšie. "Vyšší počet úsekov je dôvodom, prečo pôvodne plánovaných 388 miliónov mýtnych transakcií prekročia dopravcovia už v októbri,“ povedala pre HN hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.                                                

Podľa prepočtov HN si preto štát tento rok zrejme priplatí zhruba 2,5 milióna eur a v ďalších rokoch ešte viac. Každé predraženie pôvodného kontraktu za 852 miliónov eur pritom znižuje zdroje štátu na výstavbu nových ciest.

Viac transakcií

Problém vznikol už pri podpise zmluvy, keď si Národná diaľničná spoločnosť od SkyTollu "objednala“ na tento rok 388 miliónov mýtnych transakcií. Vtedy sa totiž rátalo s tým, že spoplatnených úsekov bude zhruba 800. Nakoniec ich je vzhľadom na rozčlenenie cestnej siete raz toľko.

Ficova vláda o tom rozhodla, aby odstránila niektoré chyby systému. Jednou z nich bolo účtovanie mýtneho aj za kilometre, ktoré dopravcovia neprejazdili.

Niektoré úseky totiž merali aj 10 kilometrov, napriek tomu, že ich prerušovalo viacero príjazdových ciest. Potom sa stávalo, že vodič prešiel iba polovicu trasy, no zaplatil za celú. "Nárast počtu mýtnych transakcií je výsledkom negatívnej reakcie dopravcov na dĺžku vymedzených úsekov, ktorú považovali za nespravodlivú. Kritiku zohľadnilo ministerstvo dopravy a ich požiadavkám vyšlo v ústrety zmenou vyhlášky,“ vysvetľuje hovorkyňa SkyTollu Lenka Lendacká.

Pribudne áut aj diaľnic

Výsledkom vládneho ústupku je teda hrozba prekročenia predplateného limitu zhruba o 78 miliónov eur. To sa stane, ak sa napríklad premávka na cestách bude v posledných dvoch mesiacoch 2010 vyvíjať podobne ako predtým. Keďže jedna transakcia stojí 0,033 eura, honorár pre Skytoll môže vzrásť o 2,5 milióna eur.

Mýtnych transakcií bude pritom pribúdať aj v najbližších rokoch. Čiastočne sa o to postarajú stavbári, ktorí budú priebežne dokončovať nové úseky diaľnic a rýchlostných ciest, a čiastočne pribúdajúci šoféri na cestách. "Počet mýtnych transakcií taktiež závisí od intenzity dopravy, od ekonomiky Slovenskej republiky a okolitých krajín, od cestnej infraštruktúry a tak ďalej,“ hovorí Lendacká.

Doplácanie za mýtne transakcie môže byť ešte bolestivejšie v nasledujúcich rokoch. V tomto roku totiž hustejšia sieť funguje len v druhom polroku, kým po novom to bude celoročne.

Uvidí sa na jar

Nový minister Ján Figeľ sa k drahšiemu mýtu chce vyjadriť, až keď dostane oficiálnu požiadavku od SkyTollu. Tá by mala prísť v úvode nového roka. "Za to, akým spôsobom funguje mýtny systém, zodpovedá minulá vláda. Keď príde takýto návrh, budeme sa ním vážne zaoberať,“ povedal šéf komunikačného oddelenia rezortu Ľubomír Tuchscher.

Samotná firma zatiaľ o svojich požiadavkách hovoriť nechce. "Keďže nie je možné vychádzať ani z údajov za predchádzajúce roky, akýkoľvek odhad počtu mýtnych transakcií ku koncu roka 2010 by bol zavádzajúci,“ dodáva Lendacká.

Stanovisko exministra dopravy Ľubomíra Vážneho ani Národnej diaľničnej spoločnosti sa nám do uzávierky získať nepodarilo.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...