Mýto v Košiciach: Dopravný podnik chce zmenu hraníc mesta

Reklama:

Rozhodnutie ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) o vyňatí iba jedného z mýtom spoplatnených úsekov pre košickú MHD rozhorčilo Košičanov, vedenie mesta i dopravného podniku (DPMK). Vyňatie úseku Lunik IX-Moldavská-Juh (1,78 km) považujú za výsmech. Vedenie DPMK sa však nevzdáva, v spolupráci s mestom už má plán, ako sa plateniu vyhnúť.

27. 01. 2010

Zdroj: Miroslav Sambor, Korzár

Košice - Generálny riaditeľ DPMK Michal Tkáč dnes uviedol, že vyňatím jedného úseku zo systému spoplatnenia elektronickým mýtom sa pre košickú MHD nič nemení. "Je to výsmech, vyňatie úseku je pre DPMK bezvýznamné, na výške nákladov na mýto sa prakticky nič nemení. Päťdesiat percent liniek ostáva stále spoplatnených, palubnými jednotkami musí byť vybavených všetkých 203 autobusov. Nič neušetríme," zdôraznil Tkáč.

Hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič nás v utorok informoval, že novela vyhlášky k výberu mýta, ktorá začne platiť od 1. 2., sa týka predovšetkým rozčlenenia spoplatnených úsekov a platnosti pravidla, ktoré hovorí, že ak vodič neprejde posledný úsek celý, nebude vôbec spoplatnený.

"Po úseku, ktorý by mal byť spoplatnený v smere do Šace, jazdia štyri linky MHD - RA5, RA6, RA7 a RA8, takže hoci na určitom úseku mýto platiť nebudú, na ďalších ho už zaplatia," uviedol Tkáč. Práve tieto linky vozia okrem iných do práce aj množstvo zamestnancov U. S. Steel.

Aj najnovšie rozhodnutie ministerstva, po ktorom ostal v Bratislave spoplatnený 1 a v Košiciach 10 úsekov, považuje za nespravodlivé. Kým DPMK "odpustia" 3 percentá spoplatnených úsekov podľa dĺžky, v Bratislave 26 percent.

DPMK má riešenie

Keďže DPMK zabezpečuje MHD aj pre Šacu, Poľov, Lorinčík a Pereš, chce iniciovať zmenu označenia hraníc mesta. MHD je totiž vyňatá z povinnosti platiť mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. A tieto mestské časti sú v súčasnosti mimo neho. 

Predseda Predstavenstva DPMK Igor Jutka uviedol: "DPMK iniciuje prostredníctvom Magistrátu mesta Košice zmenu označenia hraníc mesta na príslušnom cestnom správnom orgáne. Ide o to, aby sa oficiálnou súčasťou mesta stali aj tieto mestské časti."

Starosta Šace Rudolf Reštei tiež vidí problém v zlom označení mestských častí. "V zmysle zákona síce patríme do katastra mesta, ale tabuľky pri cestách na vstupoch a výstupoch informujú iba ako o mestskej časti Šaca. Preto nás asi na ministerstve nezaniesli do cestnej databanky, zrejme to vnímajú tak, že s Košicami nemáme nič spoločné. Aj ja vidím riešenie v posunutí hraníc značenia mestskej časti a zmenu nápisov na tabuľkách, aby bolo každému jasné, že ide o mesto Košice, časť Šaca. Nuž a zanesenie tohto údaju do príslušných databáz by znamenalo aj vyňatie MHD z platenia mýta."  

Podľa hovorcu S. Jurikoviča aj ministerstvu vraj ide o to, aby MHD neplatila mýto, ak jazdí po spoplatnených cestách 1. triedy v intraviláne mesta. "Prišlo k tomu (k plateniu mýta MHD - pozn. red.) posunutím hraníc intravilánov, čo však nebolo prenesené do územného plánu a cestnej databanky," uviedol Jurikovič.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...