Mýto sa v EÚ nezadržateľne rozširuje

Reklama:

Elektronickému cestnému mýtu prichádza na chuť čoraz viac európskych štátov. Minulý rok sa pridalo Rusko, tento rok pribudne Belgicko. Pre štáty je mýto ideálny nástroj, ako pravidelne získavať financie na opravu siete diaľnic a ciest 1. triedy od tých nákladných dopravcov, ktorí cesty aktívne využívajú.

27. 03. 2016

Zdroj: Jana Véghová, Pravda

Reklama:

Vývoj v posledných rokoch ukazuje, že štáty sa doň výrazne „zaľúbili“. Jeden dôkaz za všetky: podľa analýzy DKV EuroService, popredného európskeho poskytovateľa služieb pre dopravcov, narastie ročný výber mýta v európskych štátoch do konca tohto roka až na 32,4 miliardy eur. To je o vyše sedem miliárd eur viac, ako sa na mýte vybralo v roku 2012.

Keďže Brusel brzdí nárast sadzieb, zvýšenie príjmu sa deje najmä cez rozširovanie siete. Minuloročným príkladom bolo Nemecko, ktoré pridalo 1 000 kilometrov spoplatnených ciest a rozšírilo spoplatnenie z kamiónov nad 12 ton aj na menšie nákladiaky nad 7,5 tony. Navyše sa stále nevzdalo myšlienky spoplatniť ďalších vyše 39-tisíc kilometrov okresných ciest.

Dobrou správou pre dopravcov je, že sadzby mýta zostávajú tento rok okrem pár výnimiek na rovnakých hodnotách ako minulý rok, prípadne len vyrovnávajú infláciu. „Aj keď sa momentálne rast mýtnej záťaže pre dopravcov spomalil, každé rozšírenie spoplatnenej siete znamená ďalšie zvýšenie nákladov. Keďže preprava je oblasť podnikania s nízkou maržou, dopravca bolestivo cíti v nákladoch každý cent navyše,“ vraví Ondřej Pavlík, riaditeľ slovenskej a českej pobočky DKV Euro Service.

Najvýraznejší nárast v nákladoch slovenských dopravcov spôsobuje rozširovanie siete a nové elektronické systémy, ktoré nahrádzajú pôvodné časové známky. Najnovším príkladom je Belgicko, ktoré elektronické spoplatnenie zavedie od apríla 2016. Ďalším prelomovým momentom bude pravdepodobne elektronické mýto pre osobné autá, ktoré plánuje zaviesť Nemecko. Technicky síce pôjde o elektronickú verziu diaľničnej nálepky, ale Nemecko si necháva otvorené dvere pre rozšírenie povinnosti platiť aj za cesty 1. triedy. Aj keď sa tento plán zatiaľ nerealizuje kvôli spornej diskriminácii zahraničných vodičov (Nemecko chce kompenzovať poplatok domácim vodičom cez nižšiu daň), snaha spoplatniť čo najširšiu sieť je v Európe takpovediac neutíchajúca.

Kľúčovú rolu v ďalšom vývoji mýta v Európe by mala zohrať tzv. interoperabilita, čiže princíp jedna palubná jednotka – jeden poskytovateľ – jedna zmluva pre platbu mýta v celej Európskej únii. Technicky nie je problém zaviesť ju takpovediac aj zajtra, ale zatiaľ neprekonateľnou prekážkou sú chýbajúce dohody na európskej úrovni. Ide o politické rozhodnutie, ktoré musí zjednotiť napríklad vzájomné uznávanie nákladov a podkladov finančnými a daňovými úradmi. Kým sa mýto v Európe dostane na jednotný základ, budú jeho zmeny prebiehať v jednotlivých štátoch rôznym tempom a odlišnou formou.

Prehľad zmien v mýte v Európe

Belgicko prechádza na elektronické mýto od 1. apríla

Od apríla 2016 nahrádza nový satelitný mýtny systém Viapass doterajší systém časových diaľničných známok Eurovignette. Mýto sa bude vzťahovať na všetky diaľnice a cesty Flámska, Valónska a Bruselského regiónu. Elektronické mýto musia hradiť všetky vozidlá s celkovou povolenou hmotnosťou nad 3,5 tony. Pre majiteľov týchto nákladných áut to znamená, že budú musieť vozidlá pred cestou do Belgicka zaregistrovať a vybaviť palubnými jednotkami. Keďže inštalácia palubnej jednotky si vyžaduje istý čas, pre dopravcov je najvyšší čas zaregistrovať sa pre belgické mýto. Ak by totiž jazdili po Belgicku bez palubnej jednotky, hrozí im peňažná pokuta vo výške 1 000 eur.

Rusko zaviedlo mýto, chystá sa zvyšovať ceny

Rusko zaviedlo 15. novembra 2015 mýtny systém Platon, určený na výber mýta za využívanie hlavných federálnych diaľnic vozidlami nad 12 ton. Mýtom je spoplatnených zhruba 50 000 km ciest po celom Rusku. Súčasný poplatok 1,5 rubľa na kilometer (0,018 eura) narastie pravdepodobne na jeseň na 3,07 rubľa (0,037 eura). Ak dopravca jazdí pravidelne do Ruska, je výhodnejšie zaregistrovať sa a získať palubnú jednotku. Pre príležitostné cesty je zase vhodnejšie využívať špeciálne známky (tikety), ktoré sú k dispozícii v 138 zákazníckych centrách. Po predchádzajúcej registrácii na www.platon.ru je možné známku zakúpiť aj v samoobslužných termináloch, prípadne prostredníctvom mobilnej aplikácie. Pri úhrade poplatkov ruský prevádzkovateľ akceptuje palivové karty, kreditné karty alebo hotovosť. Aktuálne je DKV karta jediná z palivových kariet používaných na Slovensku, ktorou možno platiť mýto v Rusku.

V Rakúsku a Taliansku mierne drahšie, v Španielsku o niečo lacnejšie

Rakúska diaľničná spoločnosť ASFINAG zvýšila od januára mýtne tarify na rakúskych diaľniciach pre vozidlá nad 3,5 tony v priemere o jedno percento. Na diaľnici A12 Inntal, kde sa platí špeciálne mýto, vzrástla cena o 5,2 % a pri diaľničných známkach o 1,5 %.

V Španielsku sa poplatok znížil v priemere o 0,6 % na diaľniciach AP-2 (Zaragoza – Mediterráneo) a AP-7 (Lan Junquera – Tarragona), ale na úsekoch AP-7 (Alicante – Cartagena) sa zvýšil v priemere o 0,4 %. Rovnako vzrástli aj poplatky na diaľniciach R-3, R-4, R-5, v priemere o 1,3 %.

V Taliansku zase zaplatia vodiči v priemere o 0,02 % viac v tuneloch Fréjus a Mont Blanc. Poplatky na diaľniciach v priemere zdraželi o 0,86 %, v prípade najväčšej siete Autostrade per l'Italia S.p.A. ceny stúpli o niečo výraznejšie, konkrétne o 1,09 %.

Úradné dokumenty

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru, Úprava trolejového vedenia, oznam o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou Prešovský samosprávny kraj, Úrad Prešovského samosprávneho kraja, Odbor dopravy, oznamuje začatie stavebného konania a nariadenia ústneho konania, č. j. 02416/2017/OOD-002 zo dňa 10. 2. 2017 pre stavbu...

Poznámky k zákonom

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...

Pozemkové úpravy a ochrana pôdy

Motto: Bohatý hospodár nepredáva svoj majetok.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Trenčín: Vyvlastnenie vo verejnom záujme

O občianskom spolunažívaní by vedel rozprávať asi každý z nás. Obyvatelia ulice Jahodová v Trenčíne...

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...