Mýto mení cestovné v autobusoch ako na hojdačke

Reklama:
22. 02. 2010

Zdroj: Vladimíra Kucejová, Pravda

Ceny lístkov v autobusoch skáču od začiatku roka hore-dole ako na hojdačke. S cestovným na diaľkových linkách zamávalo od januára zavedenie mýta a následne zásahy vlády na tlmenie jeho dosahov.

Študenti cestujúci do škôl či ľudia do zamestnania naprieč Slovenskom sa tak každý týždeň dozvedajú nové ceny. Mýto od januára platili všetky autobusy na viac ako dvoch tisíckach kilometrov ciest a diaľnic. Dopravcovia preto ceny lístkov zdvíhali. Keď vláda zrazu ohlásila zlacnenie nafty a hlavné cesty dočasne spod mýta oslobodila, ceny zasa znižovali.

Cenovému hokeju tak ešte nie je koniec. O pár dní totiž štát znovu zavedie mýto po dočasnom vyše mesačnom odpustení aj na cestách prvej triedy a dopravcovia budú nanovo prepočítavať, ako veľmi ich mýto zasiahlo. Cestovné ľuďom znova upravia.

Ako prví už od začiatku januára dvíhali ceny najmä malí autobusoví dopravcovia o približne 10 až 20 percent. "Najprv sme zvýšili ceny o necelých 20 percent, potom sme znížili nárast na 15 percent," vysvetlil Ján Ulický, autobusový dopravca z Klenovca.

Dopravcovia súčasne uvažujú nad ďalším zdražovaním. "Keď sa začne napríklad od marca opäť platiť aj za cesty prvej triedy, budeme musieť dvíhať ceny znovu. Cestovné z Banskej Bystrice do Bratislavy sme pritom zvýšili z pôvodných 8,50 eura (256 Sk) na 9,90 eura (298 Sk)," povedal Stanislav Hríbik, majiteľ dopravnej spoločnosti z Banskej Bystrice.

Menšie spoločnosti, ktoré majú jednu-dve linky, vozia ľudí stále lacnejšie než veľkí dopravcovia, aby nalákali cestujúcich. Ich ceny sa tak často pohybujú na hrane únosnosti. Zlacnenie nafty po zásahu vlády do spotrebnej dane im teda nepomohlo natoľko, aby udržali minuloročné cestovné.

"Nižšie ceny nafty nám pomôžu ako mŕtvemu kožuch. To môže zalepiť oči iba tým, čo nepodnikajú v doprave," doplnil Hríbik. Kým vlani platil za cesty cez nálepky ročne na autobus 940 eur (28-tisíc Sk), tento rok mýto vyjde podľa odhadov na 16-tisíc eur (482-tisíc Sk). Navyše ceny nafty sa môžu v ďalších mesiacoch meniť, aj rásť, podľa toho, za koľko sa bude predávať ropa.

Väčší dopravcovia ako napríklad podniky SAD zvýšili doteraz cestovné priemerne o 7 až 10 percent. Po zlacnení nafty však niektoré pripravujú znižovanie cien.

"V súvislosti so zlacnením nafty chceme ceny upravovať smerom dole. Urobíme tak hneď, ako budeme presne vedieť prepočítať dosah mýta," doplnila Eva Vozárová, hovorkyňa bratislavského dopravcu Slovak Lines. Cestovné z Banskej Bystrice do Bratislavy autobusmi Slovak Lines pritom teraz vyjde na 10,5 eura (316 Sk).

Mýto pocítili súčasne najmä ľudia, ktorí cestujú na rôzne zľavy - študenti, dôchodcovia či invalidi. Dopravcovia totiž okrem zvyšovania bežného cestovného obmedzujú zľavy. "Pôvodnú 45-percentnú zľavu pre školákov či dôchodcov na diaľkových linkách sme znížili na 35 percent," dodal Marek Modranský z SAD Zvolen. Zvolenský dopravca dvíhal ceny v januári, keď už počítal aj s lacnejšou naftou. O ďalších zmenách tak najbližšie neuvažuje.

Regionálne linky zatiaľ mýto nepostihlo. Tam je totiž cestovné regulované - určujú ho samosprávne kraje. Majú pod palcom prímestskú dopravu - linky v okolí miest do 100 kilometrov. Regionálne spoje pritom využívajú tisícky ľudí na denné dochádzanie do práce či škôl. Kraje zatiaľ čakajú, kým im dopravcovia povedia, koľko ich vlastne mýto vyjde. Potom sa rozhodnú, či ho zaplatia z krajskej kasy, alebo jeho časť prenesú do cien lístkov.

Ako štát autobusom menil pravidlá pri mýte

  • december 2009 autobusové firmy si zrátali, koľko ich stojí mýto a zverejňujú odhady zdražovania v roku 2010 až o 20 %
  • 17. december 2009 vláda autobusom znižuje mýto na polovicu, dopravcovia znova prepočítavajú zaťaženie mýtom pre rok 2010
  • 1. január 2010 štát začal vyberať mýto, autobusy musia platiť za každý kilometer po 2 100 kilometroch diaľnic, ale aj po cestách prvej triedy (tvoria 70 % z platených kilometrov), dopravcovia nanovo prepočítavajú dosah na ceny
  • 14. január 2010 minister dopravy Ľubomír Vážny dočasne, do konca januára, zastavil výber mýta na vyše 1 400 km ciest prvej triedy (45 % hlavných ciest SR), platené úseky sa majú podeliť na menšie, aby boli zohľadnené všetky odbočky a mýtne sumy boli presnejšie
  • 15. január 2010 vláda od februára znižuje spotrebnú daň tak, aby nafta zlacnela o 13 centov na liter, dôvodom je znižovanie zaťaženia z mýta. Dopravcovia opäť prepočítavajú dosah mýta na ceny
  • 28. január 2010 premiér Robert Fico oznamuje, že mýto na hlavných cestách sa nebude platiť aj po prvom februári, vraj to bude platiť pár dní či týždňov
  • 3. február 2010 nafta sa začala na pumpách predávať lacnejšie, za 1,01 eura za liter priemerne, ceny nafty v ďalších mesiacoch budú určovať svetové ceny ropy
  • 15. február 2010 cesty prvej triedy sa stále neplatia bez spresnia termínu, kedy sa mýto na nich začne vyberať

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...