Mýtne faktúry robia chaos

Reklama:

Dopravcovia majú problém skontrolovať si, za čo mýto platia a či vôbec platia správnu cenu. Doklady, ktoré dostávajú, vraj podľa nich neobstoja ani na daňovom úrade.

22. 01. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Do Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa chystajú poslanci parlamentu na prieskum. Včera sa na tom zhodli vo výbore pre hospodársku politiku. S návrhom síce prišiel opozičný poslanec Stanislav Janiš (SDKÚ), presvedčiť opozíciu však nemal  problém.

Predseda výboru Maroš Kondrót (Smer­) by chcel prieskum urobiť čo najskôr. „Veľký systém prináša veľké problémy, kým sa zabehne, ale tieto sú skutočne už trošku príliš veľké. Zdá sa mi, že to nebolo dobre pripravené," povedal. Proti prieskumu nenamietali ani poslanci za HZDS či SNS.

Faktúry sú mätúce

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer­) svoj názor na mýtny systém nezmenil. Podľa neho funguje.

Iný názor majú zástupcovia dopravcov, ktorí včera prišli na rokovanie výboru. Chceli, aby sa riešili nedostatky systému, ktoré sa prejavujú stále viac.

Dôkazom toho sú podľa nich aj platby za mýto. Tým, čo platia mýto na faktúru, totiž začínajú prichádzať výzvy na úhradu.

„Je to len výzva na platbu, hoci dohoda bola, že si budeme elektronicky sťahovať faktúry. To by sa rátalo ako daňový doklad," povedala Ingrid Rosová z firmy Euspedit. Na doklade je však uvedená len suma, ktorú má klient uhradiť, teda cena, ktorú prejazdil kamión za niekoľko dní. Od sprostredkovateľa sa nedozvedia, kadiaľ kamión jazdil.

Dopravca si tak nevie skontrolovať, za čo presne má platiť a či je jeho vyúčtovanie správne.

Výzvy na platbu dostávajú dopravcovia od sprostredkovateľa a nie od SkyTollu. Keď platia mýto na faktúru, potrebujú zložiť zálohu 600 eur za každý kamión. S hotovosťou im pomáha práve sprostredkovateľ.

Podľa Pavla Machavu z firmy Eurowag, ktorá je jedným zo sprostredkovateľov, si dopravcovia môžu na webovej stránke nájsť aj podrobnejší rozpis - koľko ktorý kamión prejazdil počas jednotlivých dní. „Podrobný rozpis s vyznačením konkrétnych úsekov, ktoré dopravca prejazdil, môžu získať v NDS. Tá ich našej spoločnosti neposkytuje," povedal Machava.

Dopravcovia predpokladali, že podrobné informácie im má dať prevádzkovateľ mýta - SkyToll. Hovorkyňa firmy Lenka Lendacká tvrdí, že je to možné a to bezplatne.  „Detailný výpis  možno získať na stránke www.emyto.sk," povedala.

Dopravcovia však hľadali výpis aj cez túto stránku. Dostali sa len k dokladu, na ktorom sú uvedené kódy spoplatnených úsekov ciest, ktoré auto prešlo. Opäť chýba presné označenie - odkiaľ a kam auto išlo. „Doklady, ktoré  máme, sú nepoužiteľné, neuznajú nám ich daňové úrady, takisto máme problém s audítormi," povedal prezident Únie autodopravcov Jaroslav Polaček.

Faktúry prídu, najprv sa platí

Skutočné daňové doklady sa SkyToll ešte len chystá posielať. „Zákazník dostane mesačnú faktúru, ktorá slúži aj ako daňový doklad vždy po skončení príslušného kalendárneho mesiaca," povedala Lendacká. Na nej je napísané, aby ju neuhrádzal. Zaplatiť ju totiž má sprostredkovateľ - napríklad Eurowag.

„Prvé výzvy naša spoločnosť posiela v týchto dňoch," povedal Machava. S väčšinou dopravcov má firma zmluvu nastavenú na sedem­ až štrnásťdňové platby.

Zamotané faktúry sú však podľa dopravcov len jedným z  problémov, ktoré prináša mýto. Vládu stále žiadajú, aby systém na niekoľko mesiacov zastavila, kým sa dá do poriadku.

Aktuálna ostáva podľa nich aj požiadavka okresať hustú spoplatnenú sieť ciest prvej triedy. O stretnutie žiadali premiéra Roberta Fica. Termín mu dali  do dnešného dňa. Dovčera ešte nijakú reakciu od neho nemali.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...