Motoristi prejdú po diaľnici až do Žiliny

Reklama:

Posledný chýbajúci úsek na diaľnici medzi Bratislavou a Žilinou sa pre vodičov otvoril v pondelok nadránom. Motoristi tak môžu jazdiť po približne dvestokilometrovom súvislom úseku cesty s najvyššou kvalitou.

31. 05. 2010

Zdroj: Vladimíra Kucejová, Pravda

Pôvodne sa mal desaťkilometrový úsek od Sverepca po Vrtižer pri Považskej Bystrici otvárať až na jeseň, vláda však stihla prestrihnúť pásku ešte dva týždne pred parlamentnými voľbami.

Vydýchnu si tak vodiči, ktorí sa rýchlejšie a úspornejšie dostanú až po Žilinu a tiež Považskobystričania, ktorým sa odbremení doprava priamo v meste. "Považská Bystrica už nebude tým známym "diaľničným lievikom", ktorý vznikol po priblížení diaľnice k hraniciam mesta zo severnej i južnej strany v minulých rokoch. Cez mesto sa v niektoré dni presúvalo do 40–tisíc áut," povedal primátor mesta Miroslav Adame.

Súčasťou novootvoreného úseku je aj kontroverzný asi kilometrový most, ktorý vedie priamo ponad obytnú časť Považskej Bystrice. Niektorí obyvatelia žiadali, aby diaľnica smerovala cez tunel mimo mesta. Protest proti plánovanej trase podali až na Najvyšší súd, ktorý žalobu zamietol.

Novú diaľnicu tvoria dva úseky, ktorých postavenie spolu stálo približne 300 miliónov eur. Financovaná bola zo štátneho rozpočtu, z fondov Európskej únie a z peňazí Európskej investičnej banky. Úseky stavalo viacero firiem, medzi nimi aj Doprastav, Váhostav – SK či Skanska.

Otvoreniu diaľnice pre motoristov predchádzali netradičné dvojdňové oslavy. Najprv si mohli v sobotu most vyskúšať chodci a cyklisti, večer nasledoval koncert skupiny Elán. Slávnostné prestrihnutie pásky a rozsvietenie nového mosta za účasti členov vlády prišlo na rad v nedeľu večer. Veľkolepé odovzdávanie diaľnic pred voľbami obľubovali aj predošlé vlády.

Súvislá diaľnica z Bratislavy do Žiliny sa oneskorila o štyri roky. Dokončenie diaľnice do roku 2006 sľuboval automobilke Kia pri jej príchode na Slovensko bývalý premiér Mikuláš Dzurinda.

Anketa: Čo si myslia o novootvorenej diaľnici

Igor Choma, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti

Je to mimoriadne dôležitá stavba. Vybudovaná v náročných časových a technických podmienkach pri dodržaní kvality. Naozaj si zasluhuje mimoriadnu pozornosť laickej i odbornej verejnosti. Pred zhotoviteľmi klobúk dole.

Roman Havlíček, združenie Priatelia Zeme – CEPA

Vláda a ministerstvo dopravy by ušetrili sebe aj ľudom, ktorí sú diaľnicou dotknutí, veľa nervov aj času, keby nenástojili na súčasnom trasovaní cesty. Most diaľnice vedie ponad obytnú časť mesta. Pre ľudí, čo tam bývajú, nebude nič príjemné, keď im budú niekoľko metrov nad hlavami jazdiť autá.

Jozef Drahovský, dopravný analytik

Z pohľadu dopravy si obyvatelia vydýchnu, cez mesto sa intenzita áut zníži. Most sa zrejme stane novou dominantou mesta. Pri určovaní trasy však bolo veľa možností, kadiaľ mohla diaľnica viesť. Pre boj záujmových skupín nešla nakoniec ani východným krajom mesta, ani západným, ale nakoniec samotným stredom.

Miroslav Adame primátor mesta Považská Bystrica

Zo stavebného i vizuálneho hľadiska ide o významné architektonické dielo, ktoré bude horúcim kandidátom na získanie prestížnych ocenení. Z hľadiska ľudského však ide o mierne kontroverznú stavbu, ktorá sa stala mimoriadne očakávanou aj napriek tomu, že u niektorých Považskobystričanov vyvoláva nevôľu. Na druhej strane bola mnohými prijatá.

Diaľnica pri Považskej Bystrici

  • Sverepec – Vrtižer – 1. úsek (0,0 – 4,9 km)
  • Zhotoviteľ: Doprastav – Skanska BS
  • Začiatok výstavby: 1. august 2008
  • Plánovaný koniec výstavby: 31. október 2010

Financie

  • Cena za projektové práce: 1,7 mil. €*
  • Cena za výkup pozemkov vrátane znaleckých posudkov a kolkov: 6,8 mil. €*
  • Vysúťažená cena za zhotovenie: 147,5 mil. €*
  • Skutočná suma: 147,5 mil. €*
  • Dodatky k zmluve so zhotoviteľom: žiadne
  • Zdroje financovania: fondy EÚ – 82,7 mil. €, Európska investičná banka – 7,1 mil. €, štátny rozpočet – 14,6 mil. €
  • Pôvodná expertízna cena: 4,8 miliardy Sk (158,5 mil. €)
  • Sverepec – Vrtižer – 2. úsek (4,9 – 9,595 km)

Zhotoviteľ: Váhostav–SK, Strabag, Bogl a Krýsl
Začiatok výstavby: 10. január 2008
Plánovaný koniec výstavby: 11. júl 2010

Financie

  • Cena za projektové práce: 3,2 mil. €
  • Cena za výkup pozemkov vrátane posudkov a kolkov: 3,2 mil. €*
  • Vysúťažená cena: 125,7 mil. €*
  • Skutočná suma: 137,7 mil. €*
  • Dodatky k zmluve so zhotoviteľom: tri (prepočet cien z korún na eurá, zmena času dokončenia stavby, úprava predmetu diela a ceny)
  • Zdroje financovania: fondy EÚ – 46 mil. €, Európska investičná banka – 45,7 mil. €, štátny rozpočet – 80,1 mil. €
  • Pôvodná expertízna cena: 4,6 miliardy Sk (152,5 mil. €)

* CENY SÚ BEZ DPH

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...