Most pri Iliašovciach spadol pre ušetrených 10-tisíc eur, ukázala expertíza

Reklama:

Pri stavbe mosta pri Iliašovciach sa pravdepodobne šetrilo pri oceľových stojkách, ktoré by zlepšili stabilitu skruže.

29. 01. 2013

Zdroj: SITA, TASR

Bratislava / Iliašovce - Za tragickým zlyhaním podpernej konštrukcie počas betonáže diaľničného mosta pri Iliašovciach počas výstavby prvého úseku D1 Jánovce - Jablonov vlani 2. novembra bolo podľa expertov na mostné objekty šetrenie na spevnení mosta.

To bolo nedostatočné, a tak sa zle postavené podpery zrútili a usmrtili štyroch robotníkov, informuje v utorok denník Pravda.

Pridanie pár kusov oceľových stojok, ktoré by rozhodne zlepšili stabilitu skruže, by podľa zistení novín vyšlo maximálne na 10-tisíc eur. Celá inštalácia skruží stála pritom 322-tisíc eur.

Expertízu už predložili NDS

Posúdenie príčin tragédie už vyšetrovatelia predložili aj Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). "Obsah správy je súčasťou vyšetrovacieho spisu," potvrdil hovorca NDS Marcel Jánošík.

Preverovanie statických výpočtov výdrže stojok ešte pokračuje. "Keďže stojky boli postavené tak, ako boli nakreslené, pochybil zrejme aj statik," uviedla Pravda.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) vystúpi so správou o opatreniach jeho rezortu na objasnenie situácie po páde rozostavaného mosta pri Iliašovciach na začínajúcej sa štrnástej schôdzi parlamentu.

"Kauza by mala vyústiť do toho, aby sa pri stavbách prestalo šetriť tam, kde to nie je možné. Štát by zároveň mal nájsť cestu na to, aby sa s rastúcou kvalitou stavby nepredražovali," informovala Pravda.

Odborníci vidia priestor najmä v obmedzovaní provízií pri verejných tendroch. Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) si myslí, že nešťastie pri Kurimanoch uvoľní cestu pre návrat verejno-súkromných PPP projektov.

"Pán minister naznačuje, že mu chýbajú obrovské marže na diaľniciach a rád by sa k nim vrátil. PPP projekty nezabezpečia Slovensku, že cesty budú bezpečné a že podobné tragédie sa stávať prestanú," povedal Figeľ.

Experti hovoria aj o ďalších možných príčinách

Podľa vyšetrovateľov okrem vybočenia stojok na osudnej skruži mohol zlyhať aj základ pod skružou v druhom poli.

Ďalšou možnosťou zlyhania mohlo byť preklopenie priečnych nosníkov uložených na lisoch, stabilitu proti preklopeniu v tomto mieste však zabezpečovali napnuté laná.

Pri posudzovaní príčin tragédie sa podľa novín takisto uvažovalo o tom, či nepochybil stavebný dozor, ktorý na stavbe zabezpečovala NDS.

Stavebný dozor si totiž mal všimnúť, že podperná skruž je príliš štíhla a nebola ukotvená v betónových pilieroch. Dozor podobne pri pohľade na statiku mohol stavbu zastaviť.

Vyšetrovanie je ukončené zatiaľ len sčasti. Minister Počiatek vlani oznámil, že ak sa potvrdí zlyhanie NDS, odvolá jej generálneho riaditeľa Milana Gajdoša.

"Kým nebude jasné konečné stanovisko vyšetrovateľa, všetky dohady o príčine pádu konštrukcie sú a budú len špekuláciami," uviedol pre TASR hovorca rezortu Martin Kóňa.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...