Minuli sa všetky peniaze na diaľnice, poslednú postavia v roku 2020

Reklama:

Motoristi môžu zabudnúť na väčšinu plánovaných diaľničných úsekov, ktoré im politici sľúbili pred voľbami.

07. 02. 2017

Zdroj: Martin Odkladal, aktuality.sk

V rozpočte na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest už nie sú žiadne financie do konca tohto volebného obdobia.

Všetky peniaze určené na tento účel sú už prakticky vyčerpané a ministerstvo dopravy nevie, odkiaľ zoženie ďalšie prostriedky bez toho, aby nezaťal štát ďalšiu sekeru.

Je tak možné, že úseky, ktoré by mali dostavať podľa plánov v roku 2020, môžu byť na dlhý čas posledné.

Čo sa práve stavia?

Aktuálne je vo výstavbe osem diaľničných úsekov plus veľký obchvat Bratislavy. V blízkej dobe by sa ešte mal spustiť diaľničný obchvat Prešova. Podľa ministerstva dopravy výstavba týchto úsekov úplne vyčerpala peniaze z eurofondov určených na výstavbu diaľnic do roku 2020.

„Akékoľvek plány ďalšej výstavby, či už z finančného pohľadu, alebo z pohľadu celkovej dĺžky úsekov, budú záležať od dodatočných zdrojov, ktoré sa nám podarí získať na výstavbu cestnej infraštruktúry,“ uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Potrebné miliardy eur

Motoristi a obyvatelia niektorých regiónov môžu zabudnúť na diaľnicu a rýchlostnú komunikáciu, ktorú im nasľubovali politici. Pokiaľ by sa mali naplniť plány štátu v tejto oblasti, rezort by potreboval dodatočné miliardy eur.

„Spolu sa plánujú diaľnice a rýchlocesty za cca 18 miliárd eur. Ak nerátame rozostavané projekty z eurofondov, ku ktorým tiež ešte treba spolufinancovanie, či PPP projekty, ktoré budeme ešte dlhé roky splácať koncesionárom,“ priblížil analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík.

Keďže štát peniaze nemá, šéf rezortu dopravy Arpád Érsek chce, aby sa uvoľnili pravidlá dlhovej brzdy a krajina sa mohla ešte viac zadlžiť.

Nadmerné zadlžovanie

Kovalčík s financovaním zo štátneho rozpočtu súhlasí, ale kritizuje úvahy o rušení dlhovej brzdy.

„Vôbec nie je nutné oslabovať ústavnú poistku proti nadmernému zadlžovaniu vlády. Výrazný rast príjmov v ostatných rokoch dáva vláde veľký priestor na vyššie financovanie priorít aj pri znižovaní deficitu,“ vysvetlil.

Analytik ďalej apeluje, aby štát v prvom rade staval cestné úseky, ktoré majú vysokú hodnotu za peniaze. To znamená riešiť čo najviac vyťažené úseky za optimálne náklady.

Podľa ministerstva dopravy, pokiaľ sa nájdu nejaké ďalšie financie, tak najskôr by sa mali stavať úseky rýchlostnej cesty R2 Košice Šaca – Košické Oľšany, alebo R2 Rožnava – Jablonov nad Turňou (Soroška). Práve tieto úseky sú najviac rozpracované.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...