Minister peniaze na diaľnice nezohnal. Chce ešte 18 dní

Reklama:
30. 04. 2010

Zdroj: ČTK, TASR

Bratislava - Finančné uzatvorenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na výstavbu úsekov diaľnice D1 od severoslovenskej Dubnej skaly smerom na Košice sa opäť posunie, a to do 18. mája. Čaká sa ešte na vyjadrenie Európskej investičnej banky (EIB) a časti komerčných bánk, či poskytnú peniaze.

ČTK o tom dnes informoval hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Pôvodne sa mala otázka financovania diela uzavrieť ešte vlani, termín sa postupne posúval.

S poskytnutím úveru na vybudovanie 75 kilometrov diaľnice už podľa ministerstva súhlasila polovica bánk vrátane Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD).

"Rozhodol som o predĺžení lehoty po schválení financovania EBRD a po zvážení faktu, že schválenie financovania projektu D1 zo strany 20 financujúcich bánk, vrátane EIB, je v záverečnom štádiu," uviedol minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). Ešte v stredu pritom ministerstvo tvrdilo, že financovanie sa uzatvorí do konca týždňa.

Vybudovanie, prevádzka a údržba niekoľkých úsekov diaľnice D1 má Slovensko vyjsť na 9,13 miliardy eur, štát bude túto sumu splácať 30 rokov. Cestu, ktorá bude čiastočne prechádzať aj v náročnom teréne, má postaviť konzorcium pod vedením francúzskej spoločnosti Bouygues.

Finančné uzatvorenie projektu sa oddaľovalo pre nedostatok voľných zdrojov v bankách či chýbajúci súhlas Bruselu s pôžičkou EIB. Európska komisia si navyše vyžiadala ďalšie zmierňujúce opatrenia stavby na prírodu. Ochranári totiž kritizovali, že projekt zasahuje do prírodných rezervácií.

Projektmi verejno-súkromného partnerstva chce vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) urýchliť výstavbu infraštruktúry. Ako prvá sa rozbehla stavba chýbajúcich úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Prostredníctvom PPP projektu by sa malo vybudovať aj 29 kilometrov diaľnice pri Žiline; jeho súčasťou sú aj náročné úseky s tunelmi.

Projekty v posledných dňoch kritizovali ekonomickí analytici, opozícia aj médiá, ktorí upozornili, že budovanie ciest týmto spôsobom je predražené a štát by ho údajne dokázal financovať za výhodnejších podmienok.

Mikloš: Zastavte predražovanie

Vláda Roberta Fica má momentálne 18-dňovú šancu, aby zabezpečila lacnejšiu a efektívnejšiu výstavbu ciest. Zdôraznil to podpredseda opozičnej strany SDKÚ-DS Ivan Mikloš na dnešnej tlačovej konferencii, kde reagoval na predĺženie termínu uzavretia financovania výstavby diaľnice D1.

"Vyzývame vládu, aby počas týchto 18 dní zastavila predražovanie a predlžovanie, kým je čas," vyhlásil Mikloš. Aktuálne dianie podľa neho dokazuje, že výstavba ciest nie je pre Ficov kabinet prioritou.

Cena za prvý balík projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), prostredníctvom ktorého sa majú vystavať vybrané úseky diaľnice D1, je podľa Mikloša prehnane vysoká. Dodatok, ktorý k zmluve s koncesionárom naposledy schválila vláda, totiž zvýšil cenu za celú výstavbu o 1,3 miliardy eur a predĺžil termíny pre staviteľa o 11 až 14 mesiacov. "Dnes sa ide cena zvyšovať ešte viac a termíny predlžovať. Je to proti logike," konštatoval.

"SDKÚ-DS chce rýchlejšiu a lacnejšiu výstavbu diaľnic," podotkol Mikloš. Zároveň dodal, že jeho strana nie je proti PPP projektom, ale proti predražovaniu a predlžovaniu výstavby ciest. "Súčasná vláda v tejto oblasti zlyháva," uzavrel.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...