Minister dopravy Brecely: Do roka bude hotový obchvat Prešova

Reklama:

Aj vyše polhodinové zápchy, ktoré trápia vodičov v Prešove jazdiacich v smere do mesta a naopak privádzačom na diaľnicu smerom do Košíc, by za necelý rok mali zmiznúť. Minister dopravy Roman Brecely (Sieť) v sobotu pre denník Korzár uviedol, že prví robotníci by sa na rozostavaný tzv. „malý“ obchvat Prešova mohli spolu so stavebnými strojmi vrátiť už začiatkom júna a do 10 mesiacov by potom mal byť hotový.

02. 05. 2016

Zdroj: Marián Kizek

KOŠICE. Spomínaný len 4 km dlhý obchvat stavajú v metropole Šariša od odbočky na Škultétyho ulicu k ZVL takmer „neviditeľne“ už od roku 2012.

Hromžiaci vodiči z celého Slovenska vnímajú z celej stavby najmä rozkopanú cestu a jediný pruh, ktorým tadiaľ môžu prejsť.

Robotníkov tam však videli naposledy pred vyše rokom, keďže združenie okolo firmy Hant, resp. ich subdodávatelia, ktorým konzorcium prestalo platiť, ich tam ani neposielali.

Štát potom ešte minulý rok zrušil zmluvu, vyhlásil mimoriadnu situáciu a rozbehol sa výber na nového zhotoviteľa obchvatu.

Celú súťaž momentálne posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie, no podľa ministra dopravy Romana Brecelyho (Sieť) už nebude dlho trvať, kým tam vodiči uvidia nielen robotníkov, ale aj bagre.

Na dokončenie budú mať 10 mesiacov

„Považujeme to za gordický uzol a traumatickú situáciu pre Prešov. Predtým za ministra Figeľa to bolo vysúťažené veľmi lacno (32 miliónov eur, teraz je predpokladaná cena 49 miliónov eur – pozn. red.) a Hant si myslel, že to vydodatkuje, čo mu však samozrejme nebolo umožnené. A stavba stála, lebo oni si to nedokázali sami financovať. Je to presne ten istý príbeh ako pri Váhostave, ktorý staval iné časti diaľnice D1. To, že si teraz novú súťaž dala Slovenská správa ciest prešetriť na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), je ich plné právo. No už o pár týždňov sa to pohne,“ uviedol pre denník Korzár R. Brecely.

Ten nám poskytol aj konkrétnejšie údaje. Ako nám povedal, stavba by sa mala začať stavať okamžite po podpise zmluvy s víťazom súťaže.

„Určite sa tam ešte pred letom začne pracovať, predpokladám, že by to mohlo byť už začiatkom júna. A víťaz potom bude mať desať mesiacov na dokončenie tohto malého obchvatu. Z pohľadu nášho ministerstva je to kľúčová stavba tohto roka.“

Bagre budúci mesiac aj pri Budimíri

Nový minister nám potvrdil aj ďalší sklz, a to pri začiatku výstavby ďalšieho úseku D1 Budimír – Bidovce, ktorý sa mal už minimálne mesiac stavať.

Aj tam by však po blížiacom sa rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie mohli prísť bagre.

R. Brecely predpokladá, že by to takisto ako pri Prešove malo byť otázkou niekoľkých týždňov a najneskôr začiatkom leta tam nastúpia stavbári.

Ako dodal, do roku 2019 by mal byť hotový aj diaľničný obchvat metropoly Šariša vrátane vyše dvojkilometrového tunela pri Haniske.

Celá diaľnica D1 s výnimkou 13-kilometrovcého úseku okolo Váhu pri Kraľovanoch Turany – Hubová, kde ešte nie je vytýčené ani nové trasovanie, bude sprevádzkovaná v roku 2020.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...