Mikloš: Ruskovo ministerstvo bolo riadené zle

Reklama:

Ministerstvo hospodárstva od minulého týždňa dočasne vedie minister financií IVAN MIKLOŠ z SDKÚ. Hovorí, že po exministrovi Pavlovi Ruskovi z ANO našiel úrad vo veľkých problémoch.

02. 09. 2005

Zdroj: Richard Filipko, SME Online

Ivan Mikloš a Pavol Rusko na zasadaní vlády v čase, keď ešte boli kolegami - ministrami. FOTO - ARCHÍV TASR

Ministerstvo hospodárstva od minulého týždňa dočasne vedie minister financií IVAN MIKLOŠ z SDKÚ. Hovorí, že po exministrovi Pavlovi Ruskovi z ANO našiel úrad vo veľkých problémoch.

Čo ste na ministerstve hospodárstva našli, keď ste prišli do úradu?

Veľké, veľmi zle riadené ministerstvo, čo ma až tak veľmi neprekvapilo, lebo s bývalým ministrom som za posledné dva roky prichádzal do styku. Miera neporiadku ma však prekvapila. Spôsob, akým bolo ministerstvo riadené, bol zvláštny, ani riadiaci pracovníci nemali informácie o veciach, za ktoré sú zodpovední.

Ako pracovali, keď nemali informácie?

Mnohé veci robili inštitúcie priradené k ministerstvu a mnohé osobní poradcovia ministra, ktorí z ministerstva odišli spolu s ním. Na prvej porade vedenia som chcel, aby pracovníci ministerstva spracovali informáciu o činnosti jednotlivých sekcií a inštitúcií, o zámeroch do konca roka a programoch, ktorými sa poskytujú verejné financie. Z niektorých sekcií som dostal veľmi nedostatočné informácie.

Napríklad?

Typický príklad je financovanie výstavby automobilky Kia. Dodnes pátrame, aká je štruktúra výdavkov a záväzkov, lebo sekcia na ministerstve, ktorá je za Kiu zodpovedná, informácie nemá. Musíme ich zbierať z viacerých zdrojov. Predkladané informácie sú často rozporuplné a nejasné. Je to výrazne netransparentné a veľmi ťažko kontrolovateľné.

Sú problémy, ktoré Pavol Rusko nechal, akútne?

Financovanie a priebeh investície Kia akútne je. Pritom predchodca Pavla Ruska zmanažoval veľmi podobnú investíciu PSA Peugeot-Citroen, s ktorou nie sú žiadne problémy. Dal som si vypracovať analýzu, investícia PSA ide plynulo, takmer sa neprekročia rozpočtované náklady. Ďalším akútnym problémom je zle riadená a meškajúca privatizácia a problémy s investičnými stimulmi. Bývalý minister argumentoval, že keď nebudeme akceptovať ponuku pneumatikárskej firmy Hankook za viac ako tri milióny korún na jedno pracovné miesto, tak za rovnakých podmienok to hneď vezmú Maďari alebo Poliaci. Dnes Hankook naďalej rokuje s nami, Maďarmi a Poliakmi za rádovo nižších podmienok.

Predtým ste o problémoch nevedeli?

Ministerstvo hospodárstva s inými ministerstvami nekomunikovalo. Opakovane sme ústne aj listami žiadali informáciu, o koľko sa zvýšia požiadavky na Kia. Dostávam sa k nim až teraz, keď som prišiel na ministerstvo. Aj to veľmi prácne, lebo údaje sú rozporné. Ministerstvo uzatváralo memorandá o investičných stimuloch s potenciálnymi investormi, o ktorých ministerstvo financií ani ostatní členovia vlády nevedeli. Zakladali potenciálne výdavky, ktoré neboli zahrnuté v štátnom rozpočte. Dôvod, prečo všetky tri ostatné koaličné strany vyjadrili Pavlovi Ruskovi nedôveru, neboli len jeho zmenky, ale aj ďalšie skúsenosti s ním. Ja som mal narastajúci počet dôvodov, prečo sa dôvera k ministrovi zmenšovala. Zmenkami sa len prelial pohár, ktorý už bol naplnený.

Vyzerá to, ako keď v roku 1998 po voľbách striedala Mečiarovu vládu Dzurindova a tiež našla na ministerstvách neporiadok.

Neviem to porovnať, lebo vtedy som na ministerstvo neprišiel, ale keď môžem porovnať napríklad terajšie fungovanie ministerstva financií s ministerstvom hospodárstva, je to obrovský rozdiel. Vrátane výraznej prezamestnanosti.

Čo bude s rozpracovanými projektmi Pavla Ruska? Stratégia pre cestovný ruch, privatizácia elektrární talianskou firmou Enel?

Koncepciu cestovného ruchu sme po zmenách vo vláde schválili. Chcem predložiť na vláde návrh na výber strategických investorov do teplární. Privatizáciu 41 percent Západoslovenskej energetiky som spomalil. Predĺži sa asi o dva-tri týždne, aby bol čas na preskúmanie, analyzovanie a schválenie zámeru vládou. Privatizáciu Slovenských elektrární nechcem ani urýchľovať, ani spomaliť. Ďalšie veci závisia od toho, či moja misia na ministerstve hospodárstva bude trvať dva-tri týždne, alebo dlhšie.

Rusko sa stále cíti členom koalície. Kedy mu koalícia definitívne povie, že to tak nie je?

O tom budú rokovať predsedovia strán. Pán Rusko nemá dôveru koaličných partnerov ani väčšiny svojho poslaneckého klubu. Ako osoba už v podstate členom koalície nie je.

Je pravdepodobné, že nebudete riadiť dve ministerstvá. Komu z vládnej koalície pripadne ministerstvo hospodárstva?

Väčšina bývalého poslaneckého klubu ANO podporuje vládnu koalíciu a zároveň títo poslanci majú dôveru ostatných strán. Predpokladám, že budúci minister by mal byť vymenovaný po dohode s nimi.

 

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...