Mikloš: Kia nás vyjde ešte viac

Reklama:

Výstavba ciest, kanalizácie, železničnej prípojky či vodovodu pre automobilku Kia vyjde štát o 1,6 miliardy drahšie, ako vláda schválila.

03. 09. 2005

Zdroj: SME Online

Ivan Mikloš ako zastupujúci minister hospodárstva kritizoval Pavla Ruska, že zle viedol rezort. FOTO SME - RICHARD FILIPKO

Bratislava - Výstavba ciest, kanalizácie, železničnej prípojky či vodovodu pre automobilku Kia vyjde štát o 1,6 miliardy drahšie, ako vláda schválila.

Bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko, ktorý investíciu pripravoval, predložil vláde rozpočet na tieto práce vo výške 1,3 miliardy. Keď ho odvolali z funkcie, vláda sa dozvedela nové veci.

"Minulý týždeň už ako zastupujúci minister hospodárstva som sa dozvedel, že sa suma vyšplhala z 1,3 na 2,9 miliardy korún," hovorí minister financií z SDKÚ Ivan Mikloš. Argument, že výroba sa zvýši z plánovaných 200-tisíc na 300-tisíc áut podľa neho neobstojí. "Zvýšenie výroby je 50-percentné, ale požadované zvýšenie nákladov je 125-percentné. Buď bola vopred suma podhodnotená, aby vláda schválila projekt, alebo bola vyčíslená nekvalifikovane."

Konateľ mestskej spoločnosti Žilina Invest Stanislav Vinc, ktorý je hlavným manažérom investície Kia, hovorí, že požiadavka na ďalších 1,6 miliardy je oprávnená a je zdôvodnená na 23 stranách. "Nie sú to žiadne tajné dohody. Len teraz sa realizujú projekty a z toho vyplýva aj zvýšenie. Pred dvoma rokmi sa rozhodovalo od zeleného stola, bez vedomostí o geológii a technických podmienkach realizácie. Bola to podhodnotená suma," hovorí.

Vinc nevie, prečo Rusko neinformoval vládu, ale odmieta niekoho podozrievať z nekvalifikovanosti či zlého úmyslu. "My sme ministrovi avizovali dávnejšie, že bude cenový rozpor. Možno sa čakalo na komplexný materiál do vlády."

Zvýšenie sumy Vinc vysvetľuje napríklad tým, že "z okresnej cesty je dnes diaľničný privádzač" a ťažké kamióny by obyčajná cesta neuniesla. "A je tam množstvo ďalších podobných detailov. Asi 50 percent zvýšenia je od kórejskej strany, ďalších 50 percent sú problémy technického rázu," tvrdí.

Mikloš hovorí, že aj štátna agentúra SARIO za Ruskovho ministrovania rokovala s investormi, ale nevedela, čo im môže ponúknuť, lebo memorandá sa pripravovali až po rokovaní s Ruskom. "V nich ministerstvo sľubovalo stimuly, ale vláda o nich nevedela. Prostriedky na stimuly neboli v štátnom rozpočte, museli sme ich dodatočne hľadať a zvyšovať."

Po Ruskovom páde ministerstvo pripravuje pravidlá na poskytovanie investičných stimulov, zverejní ich na budúci týždeň. Mikloš je presvedčený, že keď chýbali, lákanie zahraničných investorov na Slovensko to veľmi predražovalo a prišlo ich menej, ako keby boli pravidlá jasné. Ani oni totiž nevedeli, na čom sú a koľko môžu dostať. "Bolo to veľmi problematické, nepriehľadné, drahé. Bol to neúnosný spôsob poskytovania stimulov."

Investícia Kia bola podľa Mikloša pripravená neprofesionálne. Harmonogram určuje, že pozemky mali byť vykúpené 31. augusta 2004. Rusko však prišiel za vládou s materiálom o výkupe prvýkrát v apríli 2005. "Jeho návrh bol neprijateľný, nezískal podporu ani jedného z ministrov ostatných strán, vyvolával veľmi veľa otáznikov. Sme rok po termíne, keď mali byť vyriešené pozemky a ony vyriešené stále nie sú," hovorí Mikloš.

Podobne sa javila investícia pneumatikárskej firmy Hankook pri Leviciach. Rusko podľa Mikloša tvrdil, že ak jej vláda neschváli podporu viac ako tri milióny na jedno pracovné miesto, poskytnú ju ihneď Maďarsko alebo Poľsko. "Nielenže sa tak nestalo, ale rokovania so všetkými krajinami dnes prebiehajú na rádovo nižšej úrovni celkových investičných stimulov."

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...