Megazákazka na tunel Višňové sa naťahuje, Doprastav je opäť v hre

Reklama:

Aj keď to vyzeralo tak, že súťaž o stavbu najdlhšieho tunela za vyše 300 miliónov eur vyhrá Skanska, teraz sa naspäť do hry dostal Doprastav.

09. 04. 2013

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

BRATISLAVA. Súboj o to, kto postaví najdlhší tunel na Slovensku, sa naťahuje.

Po tom, ako štátna Národná diaľničná spoločnosť rozhodla, že by to mala byť spoločnosť Skanska, teraz Úrad pre verejné obstarávanie štátu prikázal, aby ponuky opäť vyhodnotil.

Ide o 13,5-­kilometrový úsek pri Žiline, ktorého cenu štát pôvodne odhadol na 900 miliónov eur.

Skanska v súťaži ponúkla, že to urobí za 338 miliónov eur. Druhý bol Doprastav s cenou o 44 miliónov eur vyššou. Práve ten sa na Úrad pre verejné obstarávanie obrátil s námietkou.

„Úrad nám len potvrdil to, čo sme si mysleli a vrátil ponuky na opätovné vyhodnotenie,“ skonštatoval Juraj Androvič, generálny riaditeľ Doprastavu. Detaily nechcel komentovať, kým sa všetko neuzavrie.

Štát chce stavať tento rok

Višňové

  • Za prvej vlády Roberta Fica sa mal stavať cez takzvané projekty PPP. Cenu tohto a asi 15 kilometrov nadväzujúcich úsekov vtedy odhadli na 8,5 miliardy eur vrátane 30­ročnej údržby.
  • Vláda Ivety Radičovej PPP zrušila.
  • Národná diaľničná spoločnosť vypísala tender na úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala dlhý 13,5 km. Z toho 7,5 km je tunel Višňové.
  • Úsek núka Skanska postaviť za 338 mil. eur a druhý najlacnejší Doprastav asi za 382 mil. eur.
  • Podľa kuloárnych informácií sa Doprastav dostal ku konkurenčnej ponuke od Skansky a tvrdí, že tunel nezodpovedá zadaniu Národnej diaľničnej.

Taktiež platí, že posledné stavby sa súťažia podľa nových pravidiel, kde môžu záujemcovia používať technológie, aké chcú, a nie aké im nakáže obstarávateľ. Sami si robia aj projekt.

Skanska sa zatiaľ k rozhodnutia nevyjadrila.

„Môžem potvrdiť, že nám rozhodnutie bolo doručené – analyzujeme ho,“ povedala šéfka Skansky, Magdaléna Dobišová.

„Musíme rešpektovať rozhodnutie úradu v rámci možností, ktoré máme,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek, keď sme sa ho pýtali na námietky v tendri o Višňové.

Dodal, že aj po rozhodnutí úradu majú záujemcovia o zákazku stále ďalšie právne možnosti a tak sa nedá s istotou povedať, ako dlho súťaž potrvá.

Tunel Višňové však vidí na 90 percent reálne vo výstavbe ešte tento rok.

Národná diaľničná spoločnosť spravidla prebiehajúce verejné obstarávania nekomentuje.

D1 v roku 2018 či neskôr?

Tento extra veľký tender vypisovala štátna firma ešte za čias predsedu KDH Jána Figeľa ako ministra dopravy koncom roku 2011.

O rok neskôr dospela k záveru, že zákazku má dostať najlacnejší.

Tunel Višňové je najnáročnejšou časťou diaľnice číslo 1. Jeho dostavba vo veľkej miere určuje aj termín, kedy bude od Bratislavy do Košíc viesť súvislá diaľnica. Minister Počiatek hovorí o roku 2018 ako o dátume, keď by už D1 mala byť hotová.

Tender na tunel Višňové nie je jediným, ktorý sa dlhšie naťahuje. Problematický je napríklad aj úsek medzi Hubovou a Ivachnovou.

Ponuky na jeho výstavbu predložili stavbári pred rokom. Teraz sa Úrad pre verejné obstarávanie zaoberá námietkami súťažiacich.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...