Mecenáši Smeru o peniazoch mlčia

Reklama:

Širokého firma Váhostav najviac zarába na výstavbe diaľnic. Cesta medzi Martinom a Prešovom, ktorú stavia konzorcium viacerých firiem vrátane Váhostavu, vyjde na 3,3 miliardy eur. Váhostav dostal bez súťaže aj zákazku na výstavbu elektrárne Dobrohošť za 6,9 milióna eur.

21. 05. 2010

Zdroj: Marek Vagovič, Mikuláš Jesenský, sme.sk

Bratislava - Takmer 3,5 miliardy eur (viac ako 100 miliárd korún). Taká je hodnota štátnych zákaziek, ktoré za Ficovej vlády získali  spoločnosti ovládané Jurajom Širokým a Vladimírom Poórom, respektíve konzorciá, v ktorých išli ich firmy do lukratívnych tendrov.

Širokého s Poórom označili opozícia aj viaceré médiá za mecenášov Smeru. Podľa informácií SME patria k najvplyvnejším podnikateľom v pozadí Ficovej strany.

Na otázky, či niekedy darovali Smeru peniaze, či podpísali s Ficom zmluvu o sponzoringu, respektíve, či je zhoda okolností, že ich firmy dostali za tejto vlády zákazky za miliardy eur, ani jeden neodpovedal. Na konkrétne otázky o sponzoroch, ktorí mali strane darovať desiatky miliónov, neodpovedá ani Fico, ani strana Smer.

Zakladateľ a bývalý poslanec Smeru Bohumil Hanzel pritom tvrdí, že v rokoch 2000 až 2002 desiatky miliónov korún od sponzorov mali ísť mimo oficiálneho účtovníctva, o čom mal vedieť aj Fico. Podľa Hanzela zháňal Fico peniaze aj sám, údajne mu povedal, že zabezpečil až sto miliónov korún.

„Videl som aj kópiu zmluvy medzi Ficom a sponzormi. Ide o veľké peniaze a miesta na kandidátke.“ V prípade, že by sa Smer dostal v roku 2002 do vlády, sponzori si mohli nárokovať aj na štátne zákazky, povedal Hanzel. Z 32­miliónovej mluvy medzi podnikateľom Ľubomírom Blaškom a vtedajším šéfom volebného tímu strany Fedorom Flašíkom vyplýva, že Smer mal sponzorom garantovať aj funkcie v strategických podnikoch.

Diaľnice a Hrad

Smer sa dostal do vlády až v roku 2006. Od tohto momentu sa začalo mimoriadne dariť aj ľuďom ako Široký či Poór. Širokého firma Váhostav najviac zarába na výstavbe diaľnic. Cesta medzi Martinom a Prešovom, ktorú stavia konzorcium viacerých firiem vrátane Váhostavu, vyjde na 3,3 miliardy eur. Váhostav dostal bez súťaže aj zákazku na výstavbu elektrárne Dobrohošť za 6,9 milióna eur.

Rekonštrukcia Bratislavského hradu, ktorú robí táto Širokého firma, sa z pôvodných 39 miliónov eur vyšplhala na viac ako 120 miliónov eur.

Dali si pauzu

Poórova firma ŽOS Trnava je úspešná v rezorte dopravy. Cez štátnu akciovku Železničná spoločnosť Slovensko dostala na modernizáciu vozňov 67 miliónov eur. Hoci išlo o lukratívne zákazky, v tendri bola jediným uchádzačom.

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) bol v minulosti s Poórom v orgánoch spoločností Biotika a Nafta Gbely. „Povedali sme si, že sa nebudeme bližšie stretávať, aby nás nejako nespájali,“ povedal Vážny v máji 2006 časopisu .týždeň. Široký s Poórom majú svojich ľudí aj v strategických podnikoch.

Zákazky Juraja Širokého a Vladimíra Poóra

Juraj Široký

Pred rokom 1989 bol rozviedčikom ŠtB na ambasáde vo Washingtone.

Po revolúcii zakladal harvardské investičné fondy, ktoré preveruje polícia.

Od roku 1998 je prezidentom Slovenského zväzu ľadového hokeja, jeho firma stavia Narodný hokejový štadión.

Za Ficovej vlády sa dostal k lukratívnym zákazkam.

Najviac zarobí pri stavbe diaľnic, napríklad diaľnica od Martina po Prešov vyjde na 3.3 miliardy eur (stavia ju konzorcium, v ktorom je aj Váhostav).

V máji získal Váhostav priamym zadaním zákazku na výstavbu elektrárne Dobrohošť za 6.9 milióna eur bez DPH.

Cena rekonštrukcie Bratislavského hradu Váhostavom narástla cez dodatky z 39 miliónov eur na 120 miliónov eur.

Len cez Váhostav samostatne alebo v konzorciu s inými firmami uspel v tendroch za 3.6 miliardy eur, uvádza Stavebné fórum.

Vladimír Poór

Začínal ako čašník, v 90. rokoch bol krajským predsedom HZDS v Trnave.
Zbohatol v ére mečiarovskej privatizácie, polícia ho vyšetrovala v súvislosti s tunelovaním Nafty Gbely.

Za Ficovej vlády sa mu dari v rezorte dopravy, v minulosti sedel s ministrom Ľubomírom Vážnym v orgánoch dvoch firiem.

Spoločnosť ŽOS Trnava, tkorej predstavenstu šéfuje, získala dve zákazky štátnej akciovky Železničná spoločnosť Slovensko za 67 miliónov eur.

Fico novinárov obišiel, ponáhľal sa

Pred niekoľkými mesiacmi vyzýval svojho najväčšieho rivala, aby vysvetlil financovanie strany. Teraz sa novinárom vyhýba.

„SDKÚ perie cez nastrčené osoby špinavé peniaze“. S týmto vážnym obvinením vyšiel pred necelými štyrmi mesiacmi premiér Robert Fico. Na mimoriadnych tlačovkách hovoril o švajčiarskych účtoch a daňových rajoch. Novinárom rozdával dokumenty, ktoré mali potvrdzovať jeho slová o nekalých praktikách SDKÚ.

Fico vtedy ochotne odpovedal na všetky otázky a najväčšieho politického rivala Mikuláša Dzurindu vyzýval, aby vysvetlil podozrivé finančné transakcie. SDKÚ sa niekoľko dní tvárila, že o nič nejde, Ficove reči komentovala ako „nezmysly a bludy“. Na konkrétne otázky médií začala odpovedať až po týždni, Dzurinda napokon odstúpil z postu volebného lídra strany.

Obrátené garde

Pred týždňom, keď zverejnili denníky SME a Nový Čas zmluvu medzi podnikateľom Ľubomírom Blaškom a bývalým šéfom volebného tímu Smeru Fedorom Flašíkom, sa garde obrátilo. Fico už niekoľko dní opakuje, že ide o „nezmysly a bludy“, na konkrétne otázky médií neodpovedá. Novinárom sa vyhol aj včera, keď zrušil plánovaný brífing v košickej nemocnici L. Pasteura.

Nechala: Mal by vysvetľovať

„Premiér v januári vyzýval SDKÚ, aby vysvetľovala a odpovedala na otázky. Teraz by sa mal správať rovnako – také vážne obvinenia sa nedajú odbiť tým, že ide o podvrhy,“ myslí si Pavel Nechala z Transparency International.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...