Rodičia sa už teraz boja pustiť deti z domu. Čo sa bude diať neskôr, si už nevedia ani predstaviť. Rozpadnú sa im strechy nad hlavou?
Likavka - Cieľom petície Likavčanov bývajúcich v bezprostrednej blízkosti hlavnej cesty smerom na Dolný Kubín (I/59) nie je zastaviť plánovanú výstavbu diaľničného úseku Hubová – Ivachnová.
Ľudia chcú len, aby sa v právoplatnom stavebnom povolení vyčiarkla cesta I/59 prechádzajúca cez ich obec ako úsek obslužnej komunikácie.
Dôvod vzniku petície, ktorú už starosta poslal kompetentným orgánom, je jednoznačný. Cesta je už niekoľko rokov neprimerane preťažená. V minulosti postavené oporné múry, aby nedošlo k zosuvu pôdy, sú pevne spojené so základmi rodinných domov. Už v súčasnosti, hlavne pri prejazde vysokého počtu plne naložených kamiónov, mnohé domy poškodzujú silné vibrácie.
Hlavný ťah smerom do Dolného Kubína a odtiaľ do Poľska je natoľko preťažený, že vodiči vychádzajúci z dvorov a garáží rodinných domov majú problém vyjsť na hlavnú cestu. Množstvo prechádzajúcich vozidiel ohrozuje chodcov, hlavne deti, ktoré musia cez cestu prechádzať vždy, keď vyjdú z domu. Keďže tento úsek cesty je skoro rovný, mnohí vodiči napriek častým policajným kontrolám nedodržujú povolenú rýchlosť.
Ľudia si ani nevedia predstaviť, aká by nastala situácia v čase, keby túto cestu využívali ešte aj stavebné stroje pracujúce na výstavbe budúcej diaľnice. K už spomínaným problémom by sa ešte pridala prinajmenšom zvýšená hlučnosť a prašnosť.
„Vzhľadom na neustále sa zvyšujúcu intenzitu cestnej dopravy na spomínanej ceste a jej plánované využitie na stavebné a obslužné účely pri výstavbe diaľnice D1 uvedené v právoplatnom stavebnom povolení, sa obyvatelia obce Likavka obávajú deštrukčných účinkov dopravných strojov na svoje rodinné domy a majetok," povedal Marián Javorka, starosta Likavky.
Problém preťaženej cesty smerom na Oravu nie je nový. Už roky sa o ňom vie, hľadá sa ideálne riešenie. Aj sa našlo. Škoda, že je už roky len na papieri.
Cestu odbremení len vybudovanie cestného obchvatu obcou. Mal by to byť úsek rýchlostnej komunikácie R1 obchádzajúci Ružomberok a Likavku po východnej strane. V budúcnosti by obchvat mal plniť funkciu diaľničného privádzača. Žiaľ, vydanie stavebného povolenia pre výstavbu obchvatu je z rôznych dôvodov v nedohľadne.
Keďže Likavčania zrejme práve túto ešte neexistujúcu komunikáciu navrhujú v budúcnosti využívať ako obslužnú cestu pre výstavbu plánovaného diaľničného úseku Hubová - Ivachnová, osud petície zrejme nebude veľmi radostný. Je tu totiž časový rozpor - diaľnica sa už čo nevidieť začne stavať, termín začatia výstavby rýchlostnej komunikácie je neznámy.
V druhej polovici apríla sa petícia dostala späť k svojim odosielateľom. „Kompetentné orgány ju vrátili na prepracovanie, pretože nespĺňala všetky náležitosti ustanovené v zákone o petičnom práve. Petičný výbor preto pracuje na odstránení týchto nedostatkov," dozvedeli sme sa od starostu.
Čo sa bude diať po doplnení petície? Obec na základe tohto podnetu svojich občanov iniciovala rokovania s orgánmi a inštitúciami štátnej správy. Na mieste je teda otázka, v prípade, že nedôjde k zmene rozhodnutia investora: Aké opatrenia, ďalšie kroky obec, petičný výbor či samotní postihnutí občania prijmú? Aké konkrétne kompenzácie budú žiadať?
Na tieto otázky starosta neodpovedal. Vraj sú predčasné. Ľudia však v presadzovaní svojich nárokov zľaviť nechcú.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Kolóny pri Ivachnovej sa budú riešiť odklonom cez priľahlé obce
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...