Lecavalier: Celú pravdu o cene PPP ukáže čas

Reklama:
30. 04. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Zdraženia našich PPP sú v poriadku. Tvrdí to šéf Europskej  banky pre obnovu a rozvoj  pre Českú republiku, Maďarsko, Slovensko a Slovinsko – FRANCOIS LECAVALIER.

Financovala už EBRD PPP projekt, ktorý je už celý splatený?

„Banka má len 19 rokov.“

Až potom, keď sa záväzky štátu súkromnému investorovi dosplácajú, sa dá zhodnotiť, aké riziká projekt v skutočnosti nesie.

„Samozrejme.“

Takže všetko je o tom, aká kvalitná je zmluva vrátane rizík.

„Úplne.“

Ako hodnotíte naše PPP zmluvy?

„Minulý rok sme poskytli financovanie na cestu R1 medzi Nitrou  a Tekovskými Nemcami a teraz sme sa rozhodli financovať aj prvý balík D1, čiže úseky medzi Martinom a Prešovom. Rozhodli sme sa tak na základe správy nášho štábu. Došli sme k záveru, že projekt spĺňa všetky prísne požiadavky EBRD."

Toto sú fakty pre banku, ale je to dobré aj pre štát?

„Slovensko je spoluvlastníkom EBRD, rovnako ako ďalších 60 iných krajín. Preskúmali sme všetky elementy projektu – environmentálne, čo sa týka transparentnosti tendra, ale tiež ekonomické benefity. To znamená, že preskúmavame ekonomickú návratnosť pre banky, ale aj pre koncesionára, aj pre štát. Máme na to nezávislého konzultanta. Výsledky nezávislej analýzy ukázali, že ekonomický prínos je robustný.“

Aké sú konkrétne dáta?

„Nie sú verejne dostupné, ale ako hovorím, je to robustné.“

Prečo je to tajomstvo?

„Niektoré z týchto informácií sa zakladajú na komerčnej báze. Preto napríklad iná banka nezverejní, aká je zmluva medzi ňou a súkromnou firmou. Iní by potom mohli porovnávať podmienky, aké dostali oni.“

Máte PPP projekt, pri ktorom bolo financovanie uzatvárané počas finančnej krízy?

„Počas krízy bola financovaná R1.“

Ostatné krajiny sú opatrnejšie pri PPP v čase krízy?

„V skutočnosti Poľsko rozhýbalo PPP projekt, britská vláda tiež financovala projekt počas krízy – M25. Rusi vyjednávajú o diaľnici medzi Petrohradom a Moskvou.“

Aké je porovnanie ceny pre M25 v Británii a našich PPP ciest?

„Nikdy nemôžete porovnávať projekty, potrebovali by ste extrémne komplexnú analýzu. Je tam zmluva medzi koncesionárom a vládou, a potom zmluva medzi koncesionárom a financujúcimi bankami.“

Prečo teda majú daňoví poplatníci veriť, že PPP je najvýhodnejšie?

„Existuje určitá evidencia. Veľa projektov sa začalo v posledných desiatich rokoch, ale väčšina z nich je na 20 až 30 rokov. Presné čísla môžeme mať, keď je celý projekt hotový. Briti však robia predbežný audit a ich štúdie ukazujú, že PPP projekty poskytujú o 20 percent viac hodnoty, ako keby si cesty staval sám štát.  Závisí to však od konkrétneho projektu. Platí, že pri tradičnom obstarávaní ten, kto cestu stavia, bude na nej šetriť, koľko sa len dá. Pri PPP vidíte, že cena za kilometer je vyššia, ale to je normálne, pretože koncesionár postaví cestu, o ktorej si myslí, že keď vloží do stavby viac peňazí, údržba ho počas 30 rokov vyjde lacnejšie.“

Takže podľa vás štát nepostaví takú kvalitnú cestu ako investor cez PPP. No ako môžeme veriť, že štát bude schopný 30 rokov zodpovedne dohliadať na plnenie zmluvy?

„Máte pravdu, zmluva musí byť monitorovaná. Za nedostupnosť úsekov môže štát znižovať poplatky koncesionárovi. Štát si na monitoring môže najať konzultanta, urobili to tak aj v Maďarsku.“

Vráťme sa k cene za projekty. Tá niekoľkokrát rástla – pri R1 sa dostala na 3,7 miliardy eur počas 30 rokov. Pri D1 sa len naposledy zvýšila o viac ako miliardu eur na 9,13 miliardy eur.

„Trhy sú stále pod vplyvom krízy. D1 je veľký projekt, vyžaduje si viac financovania.  Treba to hovoriť takto: je finančná kríza, je to veľký projekt, úroky stúpli, nie je nič, čo sa s tým dá robiť.“

Dostáva EBRD rovnaké úroky ako komerčné banky?

„Áno.“

Aké sú vysoké?

„To je súčasťou zmluvy medzi koncesionárom a komerčnými bankami. Kontrakt je súkromný medzi dvoma privátnymi stranami. Cena sa skladá z euriboru a rizikovej prirážky.“

Predpokladám, že rástla riziková prirážka. Je to prejav nedôvery k projektu?

„Aj riziková prirážka sa skladá z viacerých častí. Keď idete do banky v čase krízy, keď všetci hovoria, že potrebujú konzervovať kapitál, potom je oveľa vyššia.“

Čo hovoril štát, keď ste za ním s koncesionárom prišli, že treba ešte viac peňazí?

„Štát  nie je zapojený do dohôd o pôžičkách. Len čo banky povedia, že financovanie bude stáť toľko a toľko, koncesionár spočíta, aký to bude mať dosah na platby za dostupnosť cesty, ktoré platí štát. Potom ide na vládu a pýta sa, či s tým súhlasí. Ak povie nie, musí ísť naspäť a vyjednávať s bankami.“

Koľkokrát ste dostali ponuku naspäť na prepracovanie?

„Keď vyjednávate o jeden a pol miliarde, máte veľa rozhovorov, vyjednávania trvajú mesiace. Štát to chce, samozrejme, čo najlacnejšie.“

Naši vládni predstavitelia sa viackrát vyjadrili, ako veľmi chcú stavať diaľnice cez PPP. Zhoršilo to vyjednávaciu pozíciu štátu o cene?

„Je to trh, je tam množstvo bánk a ak jedna banka chce vyššie úroky, potom je tam druhá, ktorá dá peniaze lacnejšie. Drahších pošlú do čerta, prinesú banku z inej krajiny, ktorá dá peniaze lacnejšie.“

Momentálne je najdiskutovanejším prvý balík, ktorý extrémne zdražel. Najsilnejšia opozičná strana hovorí o spáchaní trestného činu. Ako to vnímate ako financujúca európska banka?

„Ako som povedal na začiatku, EBRD preskúmala projekt s ohľadom na environmentálne aj sociálne procesy. Keď projekt spĺňa všetky naše prísne kritériá, posielame ho na schválenie predsedníctvu.“

Vy ste ho nedávno schválili, EIB ešte nie. Očakávalo sa, že budete tiež čakať na to, keď Európska komisia rozhodne, či je celý projekt v súlade s legislatívou o životnom prostredí.

„EBRD má iný proces rozhodovania. Naše environmentálne kritériá sú veľmi podobné ako tie, ktoré má únia. EIB musí počkať, ako sa vyjadrí Brusel.“

Veríte, že to bude dnes? Taký plán má totiž minister dopravy Ľubomír Vážny.

„Celkom určite môžem povedať, že dnes to nebude.“

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...