Kríza môže predražiť PPP­ diaľnice

Reklama:

Miliardové investície vlády napríklad do ciest nemusia byť momentálne najvýhodnejšie. Úvery totiž zdražujú.

06. 08. 2008

Zdroj: Daniela Krajanová, SME Online

Bratislava - Banky na Slovensku síce nemajú problém s peniazmi na požičiavanie, tak ako banky v eurozóne, predsa však budú musieť prispôsobiť cenu úverov.

To nemusia byť najlepšie podmienky na začiatok takých veľkých a drahých projektov formou verejno­súk­romného partnerstva (PPP), ktorých vláda v poslednom čase rozbehla niekoľko. Ceny úverov totiž rastú a ešte zrejme aj budú. Banky v eurozóne totiž majú problém.

„Európske banky sa pasujú s nedostatkom zdrojov, a tak sú si ochotné požičiavať len za dosť vyššie sadzby, pričom ich nárast do určitej miery ovplyvnila aj hypotekárna kríza vo svete,“ vysvetľuje Eva Sárazová, analytička Poštovej banky.

Naše banky majú na požičiavanie, európske nie

O rozdieloch medzi našimi a európskymi bankami hovorí aj analytik Volksbank Vladimír Vaňo. Podľa neho majú európske banky požičaných od Európskej centrálnej banky 466 miliárd eur (vyše 14 biliónov korún), zatiaľ čo naše banky naopak ukladajú prebytočné peniaze, ktoré nie je komu požičať, do slovenskej centrálnej banky. V tomto prípade ide o 370 miliárd korún (12,28 miliardy eur). Práve pre nedostatok peňazí na požičiavanie a nedôveru európskych bánk sú úvery drahšie. Banky v Európe si navzájom požičajú peniaze na šesť mesiacov pri úroku 5,16 percenta.

Vaňo nevidí veľkú pravdepodobnosť, že by sa táto sadzba príliš znížila až do nášho vstupu do eurozóny. Naše banky, ktoré si požičajú peniaze pri 4,43­percentných úrokoch, však budú musieť prijať európske úroky.

Od toho, za koľko si banky požičajú navzájom, sa odvíja aj cena úveru pre podnikateľov. Vyzerá to tak, že investovať sa momentálne nie veľmi oplatí.

Drahšie úvery sa môžu týkať aj PPP

Preto je otázne, či je práve vhodné obdobie rozbiehať také veľké a drahé PPP projekty, ako je výstavba diaľnic za vyše 100 miliárd korún (3,3 miliardy eur).

Analytik Tatrabanky Róbert Prega tvrdí, že nárast nákladov môže byť ešte výraznejší pri dlhodobých úveroch. Dôvodom môžu byť vyššie príplatky spôsobené nedostatkom peňazí či vyššia riziková prirážka. „Vzhľadom na nárast rizikovej citlivosti investorov však cena úverových zdrojov pre súkromné firmy vzrástla od leta minulého roka výraznejšie než výnosy štátnych dlhopisov. Preto investori, ktorí sa chcú zapojiť do PPP projektov, môžu byť pod zvýšeným tlakom preniesť rastúce finančné náklady do celkovej ceny projektov,“ povedal Prega.

Súhlasí aj Vaňo, pripomína však, že investor má viaceré možnosti. Môže sa napríklad snažiť presvedčiť štát, aby mu poskytol určité garancie. „Štát je potom v nevýhodnej situácii, sám si totiž dokáže požičať lacnejšie,“ povedal. Ministerstvo dopravy na naše otázky včera nestihlo odpovedať.

 

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...