Košický Aupark štartuje v sklze

Reklama:

Vo štvrtok sa v Košiciach začína výstavba nákupno­-zábavného centra. Sklz spôsobili najmä meniace sa podmienky a nejasná koncepcia riešenia dopravy v centre mesta.

12. 01. 2010

Zdroj: Mikuláš Jesenský, Korzár

Košice - S viac ako dvojročným meškaním vo štvrtok tohto týždňa sa oficiálne začne výstavba košického Auparku. Nákupno-zábavné centrum za 93 miliónov eur (približne 2,8 miliardy korún) vyrastie na Námestí osloboditeľov.

Súčasťou jednej z najväčších a technicky najnáročnejších investícií v dejinách mesta je aj výstavba štvorprúdovej komunikácie. Harmonogram zmien dopravy v okolí výstavby je v štádiu príprav.

Od začiatku problémy

Firma Aupark Košice, dcérska spoločnosť HB Reavis Group Slovakia, získala stavebné povolenie koncom minulého roka. Výstavba sa podľa pôvodného plánu mala začať už na jar 2008. V tomto roku už malo centrum privítať prvých návštevníkov.

Prekladanie termínov si vynútili predovšetkým neustále sa meniace podmienky zo strany košickej samosprávy, neujasnená koncepcia riešenia dopravy, nevyrovnané pozemky pod budúcou cestou, prieťahy v stavebnom konaní, ale aj protesty a petície občanov proti výrubu stromov a výstavbe v ochrannom pásme mestskej pamiatkovej rezervácie.

Pozemky museli vyvlastniť
„Mimoriadne náročný projekt si vyžadoval precíznu prípravu materiálov, ktoré mali byť súčasťou územných rozhodnutí a stavebných povolení," oponuje primátor František Knapík. Stavebné povolenie nadobudlo právoplatnosť v posledných dňoch minulého roka.

Príčinou presúvania termínov bola podľa primátora aj neochota vlastníka časti pozemkov dohodnúť sa s mestom na cene. Až koncom roka ministerstvo výstavby v odvolacom konaní potvrdilo správnosť rozhodnutia o ich vyvlastnení.
Projekt pribrzdila aj príprava návrhu na zmenu regulačného a územného plánu, ktorú muselo schváliť mestské zastupiteľstvo. „Alternatívne riešenia by boli dočasné. Teraz môžeme projekt odštartovať naplno," dodáva primátor.

Ohrozené termíny

Pôvodný termín strihania pásky ešte pred majstrovstvami sveta v hokeji, ktoré sa v Košiciach a v Bratislave začínajú 30. apríla 2011, je ohrozený. Najmä nedokončená štvorprúdová cesta na Námestí osloboditeľov, ktorá je súčasťou projektu, by mohla výrazne negatívne ovplyvniť dopravu v meste počas šampionátu.

Hovorca investora Roman Karabelli hovorí, že cesta má v projekte prioritu: „Kolaps dopravy kvôli nám určite nehrozí. Uvedomujeme si, že je to dôležitá dopravná tepna a že obmedzenia, ktoré si jej výstavba vyžiada, je potrebné skrátiť na minimum. Keď sa nevyskytnú žiadne neočakávané problémy, do konca tohto roka by ju stavbári mohli ukončiť."

Celková výstavba nákupno­ zábavného centra trvá 22 až 24 mesiacov. „Hrubá stavba by mohla byť hotová do začiatku majstrovstiev, pravda, kávičku si tam v čase šampionátu ešte nikto nedá," dodal Karabelli.

Mesto sa podľa Knapíka zmierilo s tým, že návštevníci majstrovstiev nákupy v Auparku nestihnú.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...