Kia stále nevlastní pozemky, na ktorých stojí

Reklama:

Nespokojní bývalí vlastníci pozemkov, na ktorých dnes stojí Kia žiadajú doplatky. Už na ne vraj majú len morálne právo. Pozemky stále nevlastní ani automobilka.

18. 06. 2009

Zdroj: Michal Trško, sme.sk

Teplička nad Váhom - Už päť rokov trvá nespokojnosť ľudí s postupom pri vyplácaní vykúpených, či vyvlastnených pozemkov pod infraštruktúru a fabriky závodu Kia pri Žiline. Dodnes ich malo zostať posledných 68 nespokojných. Všetky pozemky stále nevlastní ani kórejský investor.

Ľudia žiadajú doplatiť okrem pôvodnej okolo stoštyridsaťkorunovej sumy doplatok do 350 korún za meter štvorcový pozemku. Pred dvoma týždňami štrajkovali, chcú zasa. Zvažujú dokonca fyzickú blokádu fabriky. „Chceli sme ukázať, že sme stále nespokojní, pretože ľuďom nedoplatili peniaze, ktoré im podľa nás patria," hovorí o poslednej akcii šéfka petičného výboru nespokojných bývalých vlastníkov Justína Kozánková. Bývalý vlastníci pýtajú 697-tisíc eur.

„Čakáme na odpoveď na náš posledný list úradu vlády. Ak dostaneme zápornú odpoveď, tak opäť zablokujeme cestu. Teraz už však nie len výstražne, keď bude treba aj na tri týždne," povedala Kozánková.

Vysporiadanie pozemkov pre Kiu nemá na starosti priamo štát, ale spoločnosti Žilina Invest s.r.o., Govinvest I s.r.o. a Govinvest II s.r.o. Zostávajúci ľudia podľa Žilina Investu nárok na doplatky však už nemajú. „Pozemky na ktoré sme dostali peniaze sme už na 99 percent vyplatili," hovorí jeden z konateľov spoločnosti Žilina Invest Mikuláš Kačaljak. Všetky peniaze, ktoré vláda na pozemky pod fabriku vyčlenila už teda rozdelili. „V prípade zostávajúcich ľudí už ide len o ich morálne právo na doplatenie. Boli vyvlastnení a s týmito ľuďmi sa v rozhodnutí vlády nepočítalo," povedal Kačaljak.

Ľudia sa však bránia. Ku vyvlastneniu došlo podľa šéfky petičného výboru nespokojných vlastníkov až po pridelení peňazí na vyrovnanie s bývalými vlastníkmi. „Keď tisíc ľudí dostane a 68 nedostane, tak aký morálny dlh," hovorí Kozánková. Rovnako vyvlastnení ľudia pozemky predať chceli, nestihli to však. „Vyvlastnili ich a teraz tvrdia, že na doplatok nemajú nárok. Nie je to predsa spravodlivé," hovorí Kozánková. Jednej z obyvateliek sa dokonca vraj stalo, že do právoplatnosti prededenia pozemku jej chýbala len 15 dňová lehota nadobudnutia právoplatnosti. Krajský stavebný úrad ju vraj vyvlastnil aj napriek tomu. Dohodnúť sa chcela.

Stále nie sú vysporiadané pozemky ani pod samotným závodom a nevlastní ich teda ani samotný výrobca áut. „Spoločnosť Kia motors podpísala v roku 2004 investičnú zmluvu so Slovenskou republikou, ktorá sa zaviazala v rámci podpory investície zabezpečiť pozemky pod závod. Doteraz tento proces nebol ukončený," povedal hovorca Kie Dušan Dvořák.

Snažia sa preto komunikovať so zodpovednými, aby sa proces ukončil v najkratšej možnej dobe. „Z pohľadu firmy dnešný stav vnímame ako nesplnený záväzok v investičnej zmluve," povedal Dvořák.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...