KIA, KIA, tramtária

Reklama:
27. 04. 2005

Zdroj: Peter Schutz, SME Online

Nápad Pavla Ruska obdarovať "korektných majiteľov pôdy", ktorý masívne uvítal aj Ján Slota, posúva príbeh investície KIA k žánru nespútanej zábavy. Keby sa táto idea nekrížila s legislatívnym návrhom na podstatné oslabenie práv súkromných majiteľov pri vyvlastňovaní pozemkov, dalo by sa aj celkom dobre smiať. Ale nedá. Komická a tragická linka splývajú do celku, ktorý spája leitmotív - ak nám chcú politici dobre, pripravme sa na najhoršie.

Treba veriť, že Ivan Mikloš dnes na vláde nápor kolegu Ruska odrazí. Nielen preto, že údajne hrozí situácia, keď sa o "kompenzáciu" budú hlásiť i už finančne vyrovnaní vlastníci pôdy pod Peugeotom. Obdarovať tých, ktorí predali štvorcový meter za výkričnú, tzv. znaleckú cenu, sa totiž prieči aj spravodlivosti; skupina vlastníkov, ktorá išla do sporu so štátom, si svoj zisk poctivo zarobila, pretože niesla aj riziko. To, že za odškodnenie lobuje blok Rusko-Slota, teda tí dvaja, ktorí kedysi prisahali, že cez úradnú cenu vlak nejde, je nielen bizarná pointa, ale i dôvod sa pýtať, prečo tých 170 štvorcových metrov pod infraštruktúru, kde údajne hrozí ďalšie predraženie, nevykúpili ešte skôr než vlastníci, ktorí vydržali, zdvihli trhovú cenu.

Podpísanie zmluvy o investícii na obrovskom množstve nevysporiadaných pozemkov je lapsus, k akému by v normálnom štáte nemalo dôjsť. Nech je KIA akokoľvek lukratívny biznis, existujú princípy, ktoré presahujú počet vytvorených pracovných miest, i rast exportu a konzumu. Preto treba zásadne odmietnuť i novú vyvlastňovaciu legislatívu. Štát má dostatok času vykúpiť vopred pôdu pre všetky automobilky, ktoré ešte na Slovensku nepodnikajú. To v najhoršom prípade; stokrát rozumnejšie je však utlmiť celú investičnú psychózu, ktorú tu indukoval Pavol Rusko. Daňová reforma, lepší Zákonník práce a členstvo v EÚ sú stimuly, ktoré postačujú ešte i vtedy, ak uplácajú susedia. Je nemravné a protisystémové robiť štátnu politiku z korumpovania kapitálu a z likvidácie pilierov súkromného vlastníctva.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...