Kia bude drahšia až o miliardy

Reklama:

Zastupujúci minister hospodárstva Ivan Mikloš už má súhlas vlády s riešením problému s pozemkami pre infraštruktúru novej továrne Kia. Odmietol však povedať, čo vlastne navrhol.

08. 09. 2005

Zdroj: SME Online

Minister Mikloš hovorí, že na vine je zlý manažment. Nespokojní majitelia pôdy majú nádej.

Premiér Mikuláš Dzurinda (vľavo) a vicepremiér Ivan Mikloš sa zaoberali ďalšími miliardami, ktoré musia pre Kia nájsť. FOTO - TASR

Bratislava - Zastupujúci minister hospodárstva Ivan Mikloš už má súhlas vlády s riešením problému s pozemkami pre infraštruktúru novej továrne Kia. Odmietol však povedať, čo vlastne navrhol.

"Medializácia spôsobu a postupov pri rokovaniach o riešení tohto problému by nemusela vyriešeniu záležitosti pomôcť," povedal Mikloš. Verejnosť chce informovať, až keď rozhodnutie definitívne potvrdia všetky strany.

Advokát majiteľov pozemkov a nezávislý poslanec Miroslav Abelovský hovorí, že "pre nás je jediná dohoda, ak budú doplatené peniaze tým, ktorí predali pozemky pod automobilkou za 140 korún na štvorcový meter". Kto vyplatí rozdiel do priemerne 350 korún na štvorcový meter, je podľa Abelovského jeho klientom úplne jedno.

Informácie SME z prostredia ministerstva financií hovoria, že vláda v žiadnom prípade nechce, aby doplácal štát, pretože by vytvorila precedens. Firma Kia zas údajne chápe, že ak majitelia peniaze nedostanú, môže ju problém stáť viac, ako keby ich sama vyplatila. Majitelia, ktorí majú pozemky aj pod plánovanou infraštruktúrou, by ich potom nepredali.

"Ide asi o 11 miliónov dolárov, čo je asi 360 miliónov korún," povedal Abelovský. V porovnaní s tým, koľko bude daňových poplatníkov stáť celkové zvýšenie peňazí pre Kia, ktoré Mikloš zverejnil po svojom príchode na ministerstvo, je to podľa neho zanedbateľná suma. Nepoprel, že Mikloš pri rokovaní naznačil, že majitelia žiadané peniaze dostanú, lebo iná rýchla možnosť nie je.

Mikloš upozornil, že vinou zlého manažmentu investície bude príchod Kia Slovensko stáť o dve až tri miliardy viac, ako vláda predpokladala. Ukážkou neprofesionality podľa neho je, že pôvodne sa malo dať na výstavbu infraštruktúry 1,3 miliardy korún, dnes firma Žilina Invest žiada 2,9 miliardy.

"Buď bol projekt zámerne podhodnotený, aby vláda investíciu schválila, alebo bol nekvalifikovaný odhad pri príprave projektu. Alebo kombinácia oboch dôvodov," povedal Mikloš. Posudzuje sa vraj aj "miera osobnej zodpovednosti".

Okrem tohto podľa ministra štátna pomoc vzrástla aj preto, lebo Kia zvýšila investíciu a bude u nás vyrábať viac automobilov, ako pôvodne deklarovala.

Podrobne monitorujeme:

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...