Keď diaľnice prekročia hranice rozumu

Reklama:

Necitlivo postupoval minister dopravy Ľubomír Vážny aj pri rozširovaní možnosti štátu stavať diaľnice na nevykúpenej pôde. Prvýkrát diaľničné buldozéry v záhradách presadil ľsťou.

19. 05. 2010

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Počítanie kilometrov diaľnic je pred voľbami módne. Ráta sa, koľko ciest vládni politici odovzdali vodičom alebo koľko aspoň začali stavať. Spory nastanú tam, kde práce štartovala jedna vláda a ďalšie dva tri roky financovala tá nasledujúca.

Tak je to aj pri počítaní diaľničného výsledku vlády Roberta Fica. Nepochybne sa počet kilometrov odovzdaných vodičom dostane niekde k hranici 140 kilometrov, reálne sa však vyše 90 kilometrov odštartovalo a skoro 65 kilometrov aj slušne rozbehlo ešte za vlády predošlej.

Diaľnice sú volebnou prioritu číslo jeden. Diaľničná spoločnosť či ministerstvo dopravy úspech prepočítavajú už toľkokrát, že za posledný rok zverejnili štyri rôzne čísla o počte kilometrov otvorených pre ľudí.

Nepochybne pre vládu Roberta Fica je to priorita, dokonca za hranicou zdravého ekonomického rozumu. Štyri roky budovania ciest najvyššej kvality boli poznačené totiž neodbornými a takmer násilnými zásahmi do zákonov v mene zvyšovania tempa budovania. Vláda a poslanci vládnych strán niekoľkokrát "upravili" zákon o verejnom obstarávaní a obmedzili odvolania či opravné procesy, ktoré by mohli zvrátiť zle uzavreté miliardové zmluvy.

Necitlivo postupoval minister dopravy Ľubomír Vážny aj pri rozširovaní možnosti štátu stavať diaľnice na nevykúpenej pôde. Prvýkrát diaľničné buldozéry v záhradách presadil ľsťou, nenápadne ich cez kolegu poslanca prepašoval do úplne iného zákona o pravidlách cestnej premávky. Keď sa na to prišlo, a prezident zákon vrátil, urobilo sa to isté cez priamy zákon. Ako inak, v skrátenom konaní.

Najnebezpečnejšou časťou diaľničných túžob pre Slovensko sú však snahy za každú cenu zazmluvniť a rozbehnúť 150 kilometrov PPP diaľnic. Prvá súkromná diaľnica z hlavného mesta do Banskej Bystrice je podpísaná. Druhá najdlhšia,70-kilometrová, však bojuje s nedostatkom peňazí a ekologickou anarchiou pri stavaní už vyše roka.

Vláda robí všetko pre to, aby do volieb zmluvu za približne 9,1 miliardy eur uzavrela. Nepomáhajú ani analýzy dokazujúce šialené predraženie. Rozumní a zodpovední politici by takýto kšeft, ktorý bude musieť splácať minimálne sedem nasledujúcich vlád, neuzatvárali pár dní pred voľbami. Ale čo tam po rozume a zodpovednosti, keď ide o najväčší kšeft štátu od vzniku Slovenska.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...