Keď cesta nespája, ale rozdeľuje

Reklama:

„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.

13. 06. 2007

Zdroj: Iveta Hažíková, Kysucké noviny

„Domy si nedáme, cesty v tesnej blízkosti nechceme“, asi taký bol záver stretnutia obyvateľov dotknutých lokalít, kadiaľ by mala prechádzať diaľnica. Teda ľudí z osád U Ševca, U Manči, Z Bukova či od Špindli.

Niektoré domy by sa mali asanovať, niektoré byť doslova zovreté ako v kliešťoch medzi diaľnicou a dvojprúdovou príjazdovou cestou smerom na Žilinu. Tak to totiž predpokladá takzvaný červený variant. Práve ten bol jablkom sváru na stretnutí, ktoré sa uskutočnilo minulú stredu v čadčianskom dome kultúry. Zúčastnili sa na ňom okrem samotných obyvateľov aj generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, zástupcovia ŽSK, dotknutých firiem a organizácií. Ľudia apelovali na to, že v minulosti sa hovorilo stále o modrom variante, ktorý by ich domy, obrazne povedané, „obišiel“.

Druhá strana poukázala na to, že o tej výhodnejšej trase mohlo v minulosti rozhodnúť mesto. To však tento akoby horúci zemiak hodilo do rúk Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácii SR. A to rozhodlo. Zúčastnení obyvatelia zdôraznili, že nie sú proti výstavbe diaľnice, no sú proti červenému variantu. Zazneli aj slová, že existujú organizácie a firmy, ktoré by dokázali skĺbiť jedno i druhé. Vyjsť občanom v ústrety a viesť diaľnicu tak, aby čo najmenej zasahovala do ich života.

Pripomenuli, že súčasné trasovanie môže značne narušiť statiku ich domov, veď v niektorých lokalitách, napríklad U Manči, boli už niekoľkokrát zosuvy pôdy. Rokovalo sa tiež o odškodnení obyvateľov, náhrade bývania. Vysvitlo, že ani v tomto nie je celkovo jasno. Ľudia, ktorí by z domov mali odísť, nedostali žiadne konkrétne ponuky. Doteraz sa hovorilo len o holobytoch. Obávajú sa aj toho, že prídu o svoje domovy, (ktoré stoja na lukratívnych pozemkoch, čo je však najdôležitejšie, vyrastali v nich celé generácie rodín), „ako pes o chvost“. Príkladom je, napríklad, aj odškodnenie niektorých obyvateľov U Capka, kde sa pred desiatimi rokmi začal stavať tunel.

Dnes je tunel hotový, no niektorí doposiaľ nedostali peniaze ako náhradu škôd, ktoré nastali pri výstavbe. Typickým príkladom je prípad Anny Hadidovej, ktorej značne narušili statiku domu. Na odškodnenie čaká rovných desať rokov. Kým predtým jej po znaleckom posudku mala 150-tisíc korún vyplatiť Slovenská správa ciest, pred pár mesiacmi jej oznámili, že tak má urobiť Národná diaľničná spoločnosť. Anna Hadidová však doposiaľ z týchto peňazí nevidela ani korunu, pričom dom jej doslova ide spadnúť na hlavu. Igor Choma z NDS prisľúbil, že s niektorými obyvateľmi, ktorí sú najviac dotknutí výstavbou, sa znovu stretne. Keďže stretnutie sprevádzali emócie a ľudia ostro kritizovali postup, ako sa s nimi rokuje, padli aj slová, že v každom prípade treba rešpektovať zákon. Dotknutí obyvatelia sú toho istého názoru. Hovoria však, že ten musí dodržiavať aj druhá strana. „Sme takisto obyvateľmi tohto štátu a ten musí rešpektovať aj naše záujmy,“ zaznelo na stretnutí.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...