Kažimír hrá v Prešove o svoju povesť

Reklama:

Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke.

13. 02. 2017

Zdroj: Roman Pataj, Denník N

Reklama:

Minister financií v debate o prešovskom obchvate môže pomôcť dobrej veci aj sebe.

Minister financií urobil správnu a prevratnú vec. Na otázku od prezidenta, či je dobrý nápad minúť na obchvat Prešova 900 miliónov, na rovinu oficiálne odpovedal, že nie je. Z jeho stanoviska vyplýva, že za rovnaké peniaze sa dá buď prijať omnoho efektívnejšie riešenie, alebo sa dá za porovnateľne nedokonalý projekt ušetriť 400 miliónov.

Aby bolo jasné, že nejde o žiadnu maličkosť, treba si uvedomiť, že prešovský projekt vznikal za jednofarebnej vlády Smeru. Takže aj keď teraz Peter Kažimír robí bezprostredne zle ministrovi Mosta-Híd Arpádovi Ersékovi, príjemné to nie je ani diaľničnému guru Smeru Viktorovi Stromčekovi.

(Tlačová beseda - Minister dopravy Árpád Érsek: Podporujem obchvat Prešova, ale definitívne rozhodnutie je v iných rukách.)

Na jednej strane sporu vystupuje zanedbávaný región, ktorý objektívne potrebuje investície do infraštruktúry. Na druhej minister financií, ktorý si nemôže dovoliť ignorovať údajnú úsporu stámiliónov eur. Kdesi medzi tým sú ešte záujmy stavbárov.

Najpravdepodobnejšie je, že Kažimír už má prinajmenšom vážne tušenie, že dnešný maximalistický plán zastaví buď Európska únia, ktorá naň odmietne pre nezrovnalosti prispieť, alebo vie o inej prekážke. Určite sa však nebude chcieť uspokojiť s riešením, ktoré naznačuje minister dopravy Ersék.

Ten Kažimírových analytikov spochybnil podobne ako Chudík, ale aspoň ponúka bolestné v dodatočnej úspore 21 miliónov eur. Lenže to je smiešne málo v porovnaní so stámiliónmi, o ktorých hovorí ministerstvo financií.

Tak či onak, okrem budúcnosti Hodnoty za peniaze sa rozhoduje aj o renomé Petra Kažimíra. Je totiž nepredstaviteľné, alebo by aspoň malo byť, aby zodpovedný minister financií súhlasil s projektom za vyše percento HDP, ktorý takmer isto nebol najlepším riešením a iné alternatívy boli oveľa efektívnejšie alebo lacnejšie.

Ak Kažimír dosiahne zásadné ústupky, nepomôže len správnej veci (Hodnota za peniaze), ale aj svojej povesti. Ak však výsledok bude taký, ako dnes žiadajú minister Ersék a župan Chudík, Kažimír by utrpel debakel. Opozícia by ho potom v každej debate právom spochybňovala, že potupne prehral bitku o veľmi veľa peňazí, ktorú sám začal.

Nevieme, s akými kartami hrá náš minister financií, ale nehrá o málo. Ako nedávno povedal Robert Fico pre Hospodárske noviny: „Vytvoril som tím, ktorý môže byť nastupujúcou generáciou politikov. Patrí doň určite aj Juraj Blanár či Peter Žiga. Veľmi bude záležať, ako bude rozvíjať svoj veľký politický potenciál Peter Kažimír.“ V tomto konkrétnom prípade sa zdá, že ho rozvíja proti záujmom vlastnej strany.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...