Kavečiansky obchvat si pýta vyvlastnenie

Reklama:

Mesto zvažuje, že vyvlastní pozemky, cez ktoré má prechádzať kavečiansky obchvat, pretože niektorým vlastníkom sa zdá výkupná cena nízka. Kvôli výstavbe tiež samospráva zmení územný plán mesta.

09. 07. 2009

Zdroj: Katarína Gécziová, Korzár

Košice - S výkupom osemnásťtisíc metrov štvorcových pozemkov na stavbu novej komunikácie, ktorá odkloní dopravu z mestskej časti, začala samospráva vlani. Ich cena je podľa znaleckého posudku 10,42 eura (314 korún) za meter štvorcový. Všetky pozemky boli oceňované ako role.

Viac peňazí chcú tí vlastníci, ktorým by komunikácia mala prechádzať cez záhradu. Starosta Kavečian Ján Kupec s nimi súhlasí. "Rozumiem, že ak má niektorý z občanov prísť o záhradu, chce za to dostať viac peňazí ako za roľu. Ak však má pozemky v katastri registrované ako roľu a podľa toho platí dane, nemal by žiadať vyššiu výkupnú cenu."

O pôdu môžu majitelia prísť. "Ak by došlo k situácii, že oslovení vlastníci opätovné návrhy kúpnych zmlúv nebudú za daných podmienok akceptovať, bude nevyhnutné postupovať formou vyvlastnenia," hovorí Jaro Kerner z komunikačného servisu magistrátu. Vyvlastňovať radnica môže, pretože výstavba ochvatu je vo verejnom záujme.

Chcú zmenu trasovania

Malá skupina vlastníkov žiada odklon navrhovanej trasy tak, aby cesta zabrala najmenej z ich pozemkov. Mesto tvrdí, že takto sa vozovka po teréne viesť nedá. "Došlo by k neprijateľnému pozdĺžnemu sklonu komunikácie. So zreteľom na výškový rozdiel neprichádza do úvahy vedenie komunikácie po násype," uviedol riaditeľ magistrátu Marek Kolarčík.

Občania mohli trasovanie cesty pripomienkovať v roku 1994, keď sa schvaľoval územný plán. "Odvtedy je obchvat v územnom pláne mestskej časti zaznačený a nikto voči tomu nemal výhrady," hovorí Kupec.

Pred začiatkom vyvlastňovacieho konania sa musí upraviť územný plán mesta Košice. Počíta totiž s iným vedením trasy cesty, ako je naprojektovaná a ako je zadefinovaná v územnom pláne zóny Kavečany. Zmena by sa mala schváliť na októbrovom mestskom zastupiteľstve.

Jeden kilometer dlhá cesta odľahčí dopravu medzi domami, kde úzke uličky sťažujú prechod vozidiel k zoo a lyžiarskemu stredisku. Okrem áut tade jazdia autobusy a nákladné vozidlá. Vstupná cesta do mestskej časti sa prepadáva kvôli podzemnej jaskyni. Do Kavečian vedie aj niekoľkokilometrová účelová komunikácia smerom na Družstevnú pri Hornáde. Nespĺňa však normy a doprava sa na ňu preto nedá odkloniť.

K rodinným domom

Vozovka by mala začať pred vstupom do Kavečian. Bude smerovať oblúkom doprava k rodinným domom. Na terajšiu komunikáciu sa napojí za posledným domom mestskej časti. Pre každý smer bude mať jeden jazdný pruh a na jednej strane chodník s verejným osvetlením. Na vozovke sa ráta s autobusovými zástavkami na oboch koncoch.

V roku 1998 boli náklady na jeho výstavbu približne 675-tisíc eur (viac ako 20 miliónov korún). Podľa Kernera ich bude nutné aktualizovať, mal by tak stáť viac.

Podrobne monitorujeme:

Pre cestu pri Auparku sa vyvlastňuje  

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...