Kauza Aupark: Už nebude veľký podchod, len malý!

Reklama:

Poslanci odklepli, že pri Auparku pod štvorprúdovkou nemusí byť 150-miliónová obchodná pasáž pre chodcov, ktorú by platilo mesto. Už im stačí jednoduchý podchod za 40 miliónov, na ktorý by prispeli investori. Kvôli bezpečnosti, aby podchod na Námestí osloboditeľov nevyzeral ako tie na sídliskách, poslanec Boritáš navrhol, nech 4 metre pod zemou 24 hodín denne sedia mestskí policajti. Nadchod ponad trolejové vedenie neprešiel.

03. 10. 2008

Zdroj: Jaroslav Vrábeľ, Korzár

Košice - Poslanci investorovi Auparku v júli nariadili, že spolu s povrchovou štvorprúdovkou musí na vlastné náklady urobiť medzi Námestím osloboditeľov a Južnou triedou podchod s obchodnou pasážou, aby bol pre chodcov bezpečný aj zaujímavý. Vysvitlo však, že žiadajú niečo, čo investor podľa zmluvy ani regulačného plánu nemusí. Takže 150-miliónovú pasáž, idúcu nad rámec 270-miliónovej cesty hradenej investorom, by už zrejme malo platiť mesto, ktoré však na to peniaze nemá. Navyše ak by sa v budúcnosti predsa len raz budoval pre autá podzemný tunel, odstránenie pasáže by stálo ďalších 50 miliónov Sk a mohol by s tým byť technický problém.

Podľa primátora Františka Knapíka (KDH) júlové uznesenie blokovalo prebiehajúce územné konanie. A tak včera poslanci na mimoriadnom zasadnutí uznesenie opravili.

Primátor to má dohodnúť s investormi

Schválili už len, že žiadajú primátora Františka Knapíka (KDH), nech o podchode a spoluúčasti na jeho financovaní rokuje s investormi. Nielen s Auparkom, ale aj so City Hotelom, ktorý vyrastie oproti Auparku, na území Juhu. Už pôjde iba o jednoduchý podchod za 30 až 40 miliónov Sk.

Prispeje aj City Hotel?

"Finančne by sa na tom malo podieľať minimálne mesto a Aupark. Je možné, že každý 50 percentami. Oslovíme však aj City Hotel," komentoval primátor. Ten má podľa uznesenia rokovať o podchode už ako o samostatnej stavbe, mimo výstavby cesty, ale so zreteľom na riešenie celého územia, vrátane premiestnenia sovietskych pamätníkov. Poslanci chcú, aby im primátor potom ešte dal prerokovať už konkrétny návrh podchodu a jeho spolufinancovania, aký dohodne s investormi.

Prepoja podchod s podzemnými parkoviskami?

Knapík informoval, že posledné rokovania s Auparkom smerujú k jednoduchému podchodu bez polyfunkčnej pasáže. Hlavný architekt Košíc Martin Drahovský však vyhlásil, že pri rokovaniach s investorom vyvinie snahu, aby v podchode predsa len niečo pre chodcov bolo, a tiež, aby ľudia mohli prechádzať z podchodu aj priamo k podzemným parkoviskám v objekte Auparku.

Mestská polícia v podchode?

Predseda koaličného poslaneckého klubu KDH Martin Boritáš predstavil v diskusii svoj nápad, aby kvôli bezpečnosti chodcov bola v podchode stála služba mestskej polície v presklenej miestnosti s výhľadom na celý podchod. Knapík ani Drahovský Boritášov nápad nezavrhujú, naznačili však, že bezpečnosť možno v podchode zabezpečiť aj inak, napríklad kamerou. "Obavy, že to bude taký podchod, ako sú na sídliskách, by byť nemali," ubezpečuje Knapík.

Vylučuje možnosť, že by sa na podchode nedohodli a žiadny by nebol. Zdôraznil, že všetko vrátane podchodu sa má stavať tak, aby to v budúcnosti nebránilo prípadnému zapusteniu dopravy do zeme, ak by raz na to mesto malo financie (súčasné odhadované náklady mimoúrovňového dopravného riešenia sú 800 miliónov Sk).

Radšej podchod ako nadchod

Drahovský uviedol, že podchod by mal ísť 4 až 4,5 metra pod zem a má mať pohyblivé schody a zariadenie pre imobilných. Vyjadril sa, že aj na ceste by mal ostať priechod pre chodcov riadený semaformi.

Okrem podchodu diskutovali poslanci aj o alternatíve nadchodu. Podľa Knapíka i Drahovského nadchod navrhol Aupark. Primátor ho však neodporúča a útvar hlavného architekta ho považuje za neprijateľný, až scestný. Drahovský tvrdí, že by siahal do výšky 6 až 6,5 metra, musel by preklenúť trolejové vedenie a zohyzdil by výhľad na centrum.

Drahovský: Začnú najskôr na jar

Hlavný architekt povedal, že z odborného hľadiska je najlepším dopravným riešením námestia podzemný tunel a stále dúfa, že raz bude. Dodal však, že keď už z finančných dôvodov má ostať cesta na povrchu, tak pre chodcov preferuje podchod. Odporúča, aby cestu a podchod stavali naraz. Nevylučuje, že riešenie podchodu si vyžiada ďalšiu zmenu regulačného plánu a zdržanie výstavby štvorprúdovky do jari 2009. Pritom investor chcel začať už tento rok. Aupark majú stavať až po dokončení cesty. Celé trojmiliardové nákupno-zábavné centrum plánujú skolaudovať do konca roka 2010.

Čo ešte riešili

Opravili aj druhý problém

Zastupiteľstvo včera opravilo aj druhý nedostatok júlového uznesenia. Vypustilo uzatvorenie zmluvy medzi mestom a investorom o budúcej kúpnej zmluve na mestské pozemky, ktoré ešte Auparku chýbajú, aby mohol získať povolenia a stavať. Problém bol, že kúpnu cenu chcelo mesto určiť, až keď Aupark postavia, ale investor sa mal už teraz zaviazať, že pozemky potom kúpi. Ten však na to nepristúpil a bolo by to aj právne sporné. Teraz majú vzťah k pozemkom vyriešiť nájomnou zmluvou.

Podľa Márie Gamcovej (SF), opozičnej poslankyne, ktorá hlasovala proti, sa zastupiteľstvo zosmiešňuje, keď mení a ruší len nedávno schválené uznesenia. Opozičný kolega Jozef Drábik (Smer-SD) položil rečnícku otázku, čo si občania pomyslia o poslancoch, ktorí schvaľujú nevykonateľné uznesenia odporujúce predtým schváleným uzneseniam a potom ich musia opravovať. Pripísal to aj tomu, že vedenie radnice podľa neho nemá jasnú koncepciu.

Občania Karol Labaš a Ladislav Rovinský adresovali hlavnému kontrolórovi mesta Richardovi Hojerovi výzvu, aby preveril právnu čistotu predaja mestských pozemkov pre Aupark v roku 2004. To isté žiadala na rokovaní poslankyňa Gamcová, ale jej návrh neprešiel.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...