Karanténa na mýto už stála šesť miliónov

Reklama:

Zmeny, ktoré si vyžiadalo mýto v praxi, oberajú štátnu pokladnicu o peniaze každý deň. Premiér nikoho trestať nechce.

17. 02. 2010

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Bratislava - Na cestách prvej triedy sa stále nevyberá mýto. Každý deň tak podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) štátna pokladnica dostáva o 200­tisíc eur menej. K včerajšku je teda strata zhruba 6 miliónov eur.

Podľa premiéra Roberta Fica (Smer) ide o „výpadky spôsobené novými prvkami v mýte". To sú najmä zmeny v mýtnych faktúrach, ale tiež zrušenie mýta za úseky, ktoré kamión neprejde celé. Napriek tomu, že mýto sa po jeho spustení muselo „prerábať", premiér toho, kto má straty na svedomí, hľadať ani trestať nemieni.  „Vláda sa k tejto téme postavila korektne, lebo vyšla v ústrety oprávneným požiadavkám, ktoré prišli," povedal Fico.

Kamionisti a opozícia

Opozičný politik Stanislav Janiš (SDKÚ) hovorí, že na vine je prevádzkovateľ mýta, firma Skytoll a Národná diaľničná spoločnosť. „Keby mýto nabehlo a fungovalo od 1. januára tak, ako malo, tak nie je žiadny problém," povedal.

Je to však podľa Fica práve opozícia, ktorá stojí za aktivitami dopravcov v združení UNAS. Tí proti mýtu protestovali v uliciach. Sekundovať protivládnej kampani mali aj médiá, vyhlásil včera.  „Dvadsiateho piateho februára sa chystajú na absolútny politický míting," zhodnotil premiér plánovanú demonštráciu únie.

Osobné autá nemajú platiť

Janiš tvrdí, že opozícia s dopravcami rieši technické problémy. Podľa prezidenta únie Jaroslava Polačeka politiku z mýta robí práve premiér. „Odpútava pozornosť od toho, ako je celý systém spackaný."

Nepozdáva sa mu tiež, že osobným autám neplánuje premiér zdražovať diaľničné nálepky, kým „nebude postavená aspoň základná diaľničná sieť", zatiaľ čo kamióny musia platiť mýto aj za tankodromy. Fico včera odmietol aj mýto pre osobné autá s tým, že ani nebolo v pláne.

Vážny však o mýte pre osobné autá hovoril viackrát. Skloňovali sa termíny 2012 či 2013. Tento rozpor sa dá vysvetliť aj blížiacimi sa voľbami.

Ako vláda plní sľub o zavedení elektronického mýta

Čo sľúbili: Vláda zavedie spoplatnenie vybranej cestnej infraštruktúry formou elektronického výberu mýta.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Výber poplatkov za používanie diaľnic a vybraných ciest pomocou elektronického mýta zohľadňuje intenzitu ich využívania presnejšie ako diaľničné známky. Viedol by teda k ich efektívnejšej stavbe i využívaniu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Elektronické mýto funguje od 1. 1. 2010, jeho spustenie však sprevádzali technické a organizačné problémy spolu s rozsiahlymi protestami dopravcov. Vláda v reakcii na blokovanie ciest kamionistami v januári aj februári odložila spoplatnenie ciest prvej triedy.

Zdroj: INEKO

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...