Kamionisti ustupujú, Fico im nie

Reklama:

Kamionisti štrajk v Bratislave neskončili, ale verejnej hromadnej doprave umožnili jazdiť po Rožňavskej ceste.

11. 01. 2010

Zdroj: Vladimír Turanský, Hospodárske noviny

Dopravcovia nespokojní s elektronickým mýtnym systémom zmiernili svoj protest v hlavnom meste. Po tom, čo bola štyri dni zablokovaná jedna z príjazdových ciest smerom do centra, včera podvečer uvoľnili jeden jazdný pruh.
Takýto ústupok však premiérovi Robertovi Ficovi nestačí, a tak sa s nimi dnes nestretne. "Odstavte si kamióny niekde na veľkých parkoviskách a budeme rokovať,“ odkázal im vo včerajšej relácii Slovenskej televízie. "Ak by sme sa rozišli, už sa ťažko spojíme, lebo polícia bude v strehu,“ povedal jeden z vodičov.

Budú meniť mýto

Napriek tomu dopravcovia dotlačili vládu do toho, aby ich požiadavky aspoň sčasti splnila. Premiér dnes totiž prijme predstaviteľov spoločnosti Česmad, zamestnávateľov, samosprávy a zástupcov Slovnaftu. Česmad chce okrem iného doladiť sľúbené zhustenie úsekov či zníženie pokút. A nádej má aj požadované zníženie spotrebnej dane na palivá. Hoci to Fico spočiatku rezolútne odmietal, včera podvečer v platenom vyhlásení pre tlačové agentúry pripustil možnosť jej zníženia "ako jednu z alternatív znižovania nákladov autodopravcov spojených so zavedením elektronického mýta“. 

Prečo musí premiér rokovať

Ideme rokovať o mýte ako takom, navrhnúť určité opatrenia pre vládu, čo urobiť, ak niekto tvrdí, že mýto znamená také zvýšené náklady, že mu to môže spôsobovať ťažkosti. Odpovedajme na otázku, ako môžeme tohto človeka kompenzovať, ako mu môžeme pomôcť.

Bude drahšie

Dopravcovia totiž varujú, že zvýšené náklady sú pre mnohých likvidačné a prejavia sa aj na vyšších cenách potravín a iných tovarov. Viaceré mestské autobusové spoločnosti už ohlásili zdraženie cestovného o desať a viac percent.

Únia autodopravcov zmiernila na Slovensku cez víkend "na znak dobrej vôle“ protesty vodičov, ale na Rožňavskej ceste ich podporila. Napriek tomu sa dopravcovia vo viacerých regiónoch naďalej organizujú a hrozia druhým kolom obmedzovania dopravy. Na svojej internetovej stránke navrhujú napríklad blokovať mosty. Mnohé sú totiž v zlom stave, takže je riziko jazdiť po nich s kamiónmi. Fico ešte v piatok vyzval Národnú diaľničnú spoločnosť a firmu SkyToll, aby mýtny systém urobili spravodlivejším. Spoplatnené úseky by sa mali rozčleniť na menšie vzdialenosti. Lebo ak sa po nich prejde len kúsok, dopravcovia musia platiť za celú ich dĺžku. Prečo nie je systém nastavený tak, aby dopravcovia platili len za skutočne prejazdené kilometre, nevedel generálny riaditeľ SkyTollu Matej Okáli vysvetliť. Na túto otázku HN neodpovedal ani hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič.

Nelogická legislatíva

Legislatíva definuje "prejazdenú vzdialenosť“ ako "vzdialenosť medzi dvoma bodmi vymedzeného úseku“. Treba za ňu platiť, aj keď ju vodič celú neprešiel. Všetko, čo prijme parlament, by však malo byť podľa Jozefa Vozára z Ústavu štátu a práva SAV logické a spravodlivé. "Ale nie je, ako ukazuje prax aj na tomto prípade.“ Logické by podľa neho bolo, keby dopravcovia platili len za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Ak sa teraz mýtne výrazne zvyšuje, "dá sa uvažovať o tom, či toto ustanovenie (zákona) nezasahuje neprimerane do vlastníckych práv autodopravcov“. Ich požiadavky podporili Republiková únia zamestnávateľov a Česmad Bohemia. Proti mýtnemu systému má výhrady aj Slovenská obchodná a priemyselná komora.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...