Kamionisti chystajú pred voľbami štrajk, Ficovi dali čas do piatka

Reklama:

Dopravcovia môžu niekde pre mýto zablokovať dopravné uzly či hraničné priechody, inde spomaliť dopravu.

04. 03. 2014

Zdroj: Daniela Krajanová, sme.sk

Reklama:

poštu od dopravcov. V nej mu oznámia, že chystajú štrajk. Od premiéra chcú zlepšiť pomery v sektore autodopravy do piatka.

„Predseda vlády disponuje takou mocou, že je schopný zmeniť akýkoľvek zákon do 48 hodín,“ píše únia autodopravcov.

Únia autodopravcov Slovenska tvrdí, že ju do štrajku ženú zmeny v mýtnom systéme, ktoré platia od januára.

Odvtedy štát napríklad sleduje pohyb kamiónov na cestách druhej a tretej triedy cez satelitné mýto, zvýšil aj pokuty za obchádzanie mýta.

Štrajk môže prepuknúť onedlho, ale podrobnosti nie sú známe. Hovorí sa, že by nákladiaky mohli blokovať hraničné priechody, dôležité dopravné uzly alebo by mohli jazdiť pomalšie.

Do protestu sa môže zapojiť asi stovka kamiónov. Toľko by únii s približne 400 členmi stačilo na splnenie plánov.

Chýbajú im garancie

Čo žiadajú

  • Zmeny v spotrebnej dani z nafty.
  • Zníženie cestných daní.
  • Garancie, že sa cesty druhej a tretej triedy nespoplatnia, aj keď štát monitoruje, po ktorých ako jazdia kamióny. Tvrdí, že chce zistiť, kadiaľ autá iba obchádzajú mýto a kde naozaj nakladajú či vykladajú tovar.
  • Potom prejazdy viac obmedzí.
  • Možnosť ísť s platbami mýta aj do debetu.
  • Zníženie pokút za priestupky proti mýtu.

S ministerstvom dopravy si už dopravcovia niekoľko ústupkov vyrokovali. Nevidia však žiadne garancie, že to, čo dohodli, bude aj platiť.

Súčasťou dohody má byť aj to, že cesty druhej a tretej triedy sa nespoplatnia, aj keď bude štát pohyb na nich sledovať.

Ministerstvo dopravy podľa Únie autodopravcov Slovenska v záznamoch uvádza niečo iné, než sa dohodli, a mení plány rokovaní tak, že to dopravcom nevyhovuje.

„Štát nás vodí za nos. Ide iba o snahu prečkať blížiace sa voľby,“ zdôvodňujú dopravcovia plánovaný štrajk.

Vidia za tým politiku

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček tvrdí, že ohlásený štrajk je len snaha o spolitizovanie mýta.

„Dnes je už takmer isté, že takáto situácia by nenastala, keby neboli necelé dva týždne do prezidentských volieb,“ tvrdí.

Dodal, že vo vedení únie sú aj ľudia, ktorí nemajú nič spoločné s autodopravou a dopravcov chcú zmanipulovať na svoje ciele.

Úniu autodopravcov už niekoľko mesiacov vedie Milan Laurinec. Priznáva, že sympatizuje s kandidátkou na prezidenta Helenou Mezenskou a zbieral pre ňu podpisy pod kandidatúru.

„Je občanom tejto republiky? Nemá právo prejaviť svoj názor?“ reagovala na Laurincove aktivity Mezenská.

Laurinec sa rozhodol viesť dopravcov potom, ako ho sami oslovili s tým, že nie sú spokojní so svojím vedením a chcú úniu zreorganizovať.

Dopravcovia o občianskych aktivitách nového šéfa vedeli, keď ho do orgánov volili, hovorí Rudolf Páleš z únie autodopravcov. Nevidia v tom problém ani politikum.

Páleš bol jedným z organizátorov protestov proti mýtu v roku 2010. Vtedy si dopravcovia vyrokovali zníženie spotrebnej dane z nafty.

To je aj jedna z dnešných požiadaviek únie dopravcov. Ministerstvo financií odkázalo, že nepozná detaily požiadaviek.

Sľubujú zmeny iným

Na utorkové rokovanie na ministerstve, kde boli členovia združenia Česmad, ktorí o štrajku nehovoria, Únia dopravcov neprišla.

Stromček oznámil, že s Česmadom dohodol viaceré ústupky. Týkajú sa aj tém, ktoré spomína v požiavkach únia dopravcov.

Chceli napríklad, aby sa v mýte mohlo ísť do určitej výšky bez pokuty aj do debetu. Ministerstvo oznámilo, že povolený debet bude vo výške dvanásť eur.

Tvrdí, že splnilo požiadavku znížiť pokuty za prehrešky voči mýtnemu systému, ako je napríklad jazda načierno. Tie v januári zdraželi na 1500 eur a teraz majú ísť nadol.

Sadzba na maximálnej hranici by mala byť až za úmyselný niekoľkonásobný priestupok. Minimálna výška pokuty by sa mala pohybovať zhruba od 400 do 700 eur.

Česmad bol pri vlaňajších rokovaniach o zmenách v mýte. Prekážalo mu však, že sa spoplatnil prejazd mestami a obcami, lebo sa ukázalo, že to znamená viac ako tisíc spoplatnených kilometrov navyše.

Spoplatnenie prejazdov sa má od 15. marca zrušiť.

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.