Kameň diaľnice pri Žiline poklepali opäť

Reklama:

Súčasťou diaľničného úseku južne od Žiliny bude aj vyše dvojkilometrový tunel Ovčiarsko, 650-metrový tunel Žilina a 11 mostov.

23. 02. 2014

Zdroj: Eva Žgravčáková, Pravda

Diaľnica v dĺžke 11 km od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku za 427 miliónov eur je megaprojektom financovaným z európskych zdrojov.

Po minulotýždňovom začiatku výstavby ružomberskej diaľnice sa vo štvrtok poklepával základný kameň aj pri Žiline. Stavať sa totiž začala jedenásť kilometrov dlhá diaľnica od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku za 427 miliónov eur. Súčasťou úseku južne od Žiliny bude aj vyše dvojkilometrový tunel Ovčiarsko, 650-metrový tunel Žilina a 11 mostov. Takmer 40 miliónov eur za kilometer tejto diaľnice odzrkadľuje podľa stavbárov nelichotivá geológia. Stavbu diaľničného obchvatu Žiliny priklepol štát Doprastavu, Váhostavu, Metrostavu a Strabagu. Odovzdajú ju o štyri roky.

Základný kameň tejto časti severnej D1 sa však v Žiline poklepával aj pred štyrmi rokmi, ešte za prvej vlády Roberta Fica. Stavať sa malo pôvodne cez verejno-súkromný PPP projekt, ktorý však nový minister dopravy Ján Figeľ (KDH) zastavil pre jeho predraženie.

"Začali sme stavať ďalší rozhodujúci úsek, ktorý scelí diaľnicu D1 a zároveň vyslobodí Žilinu a okolie z dopravného zovretia. Jeho význam, samozrejme, ešte narastie po dobudovaní tunela Višňové, ktorý plánujeme začať stavať do polovice tohto roka,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Nadväzujúca diaľnica s tunelom Višňové od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu však stále nemá jasného staviteľa.

Štvorprúdovku mala postaviť Skanska alebo Doprastav, bližšie k stavbe je cenovo druhý v poradí firma Doprastav. Úrad pre verejné obstarávanie totiž odmietol námietky Skansky. Nad podpisom zmluvy s Doprastavom však ešte visí otáznik. Koncom vlaňajška potvrdil Najvyšší súd rozhodnutie Protimonopolného úradu spred ôsmich rokov, ktorým označil dohodu šiestich firiem za kartelovú. Medzi firmami usvedčenými z kartelu boli okrem Doprastavu aj Skanska DS, Strabag, Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil.

Štát teraz musí rozhodnúť, či dotyčné firmy uspejú v súťažiach o diaľnice, alebo nie. Európska únia, ktorá spolufinancuje cestné stavby, by totiž mohla mať problém s tým, že diaľnicu stavia firma, ktorá dostala pokutu za kartel. Zmluva na výstavbu úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka bola podpísaná ešte pred vynesením verdiktu súdu.

Štvorprúdovka bude patriť k najzložitejším častiam severnej diaľnice. Okrem dvoch tunelov na nej vyrastie aj 11 mostov. Diaľničný tunel Žilina bude začínať v katastrálnom území Bánovej, odkiaľ bude pokračovať ponad údolie rieky Rajčanky, železnicu a cestu prvej triedy. Výstavba druhého tunela, Ovčiarsko, sa začala ešte v roku 1996 razením prieskumnej štôlne. Prieskumná štôlňa tunela bola prerazená v apríli 1998 a vchody boli doteraz zasypané.

"Nová cesta bude teda začínať pri Hričovskom Podhradí v prelínaní diaľnic D1 a D3. V ďalšom pokračovaní ústí do spomínaných tunelov Ovčiarsko a Žilina, ktoré harmonicky nadväzujú na okolitú krajinu. Cesta lemuje obce Dolný Hričov, Ovčiarsko, Bitarová, Hôrky, Lietavská Lúčka a mestskú časť Žiliny Bytčicu,“ opisuje Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Stavba však stále nemá určený stavebný dozor. Súťaž museli diaľničiari zrušiť, pretože podľa tendrového úradu neboli dostatočne vysvetlené niektoré podmienky. Kým sa nevyberie externý stavebný dozor, bude dávať pozor na stavbu diaľničná firma.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...