Richard Drutarovský

Kam sa v skutočnosti podeli pracovné miesta?

Reklama:

Lžou populizmu je, že „prinavráti pracovné miesta“. Nevie pritom ani priznať, kam sa v skutočnosti podeli. Spasí nás univerzálny základný príjem? Aby áno, tak určite by však boli nutné aj vysoké dane na finančné služby a automatizované továrne a služby.

23. 02. 2017

Zdroj: Gwynn Dyer, sme.sk

Reklama:

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

Objavil sa nový nápad, ktorý by mohol byť riešením živelného populizmu. No dobre, nie je v skutočnosti až taký nový – v ľavicových kruhoch ho preberajú už aspoň štvrť storočia – ale zrazu sa stal mainstreamovým.

Nazýva sa univerzálny základný príjem (universal basic income, UBI) a tohto roku sa v štyroch rôznych štátoch spúšťajú pilotné programy, ktoré majú preveriť, či skutočne funguje v praxi.

Je to práve populizmus, čomu vďačíme za brexit vo Veľkej Británii a za prezidenta Donalda Trumpa v USA. Čoskoro by nám mohol priniesť aj prezidentku Marine Le Penovú vo Francúzsku. Základnou lžou populizmu však je, že môže „prinavrátiť pracovné miesta“. Nevie pritom ani priznať, kam sa v skutočnosti podeli.

Prácu berú automaty

Je faktom, že v prezidentskej predvolebnej kampani v USA roku 2016 žiaden kandidát nespomenul ducha na hostine. Donald Trump sľúbil, že „vráti pracovné miesta“ z ostatných krajín, ktoré „ich ukradli“ – najmä tým, že ukončí voľný obchod. Na druhej strane Hillary Clintonová sľúbila „ekonomiku plnej zamestnanosti, kde má každý dosť na uživenie rodiny a dôstojný život“. Ani jeden z nich nespomenul automatizáciu.

To je kuriózne, lebo veľkým ničiteľom pracovných miest po celom rozvinutom svete za posledných dvadsať rokov je práve automatizácia: počítačovo ovládané stroje nahrádzajú ľudských robotníkov.

Státisíce bankomatov nahrádzajú státisíce ľudských bankových pokladníkov. Sedem miliónov pracovných miest v americkom priemysle eliminovala počas 35 rokov automatizácia, zatiaľ čo továrenská výroba sa vlastne zdvojnásobila. A samoriadiace autá, ktoré teraz testujú na cestách, vo finále zničia jedného dna väčšinu zo 4,5 milióna šoférskych miest – diaľkových kamionistov, taxíkov a dodávateľských dodávok – v USA.

Kam miznú pokladníčky

Sledujem, čo robí automatizácia v mojom okolí. Päť minút chôdze odo mňa je veľký supermarket, kam chodím takmer každý deň niečo si kúpiť. Za tie roky som spoznal väčšinu ľudí v pokladniciach, prinajmenšom natoľko, aby sme si prehodili pár slov. A tieto známe tváre teraz miznú, každý mesiac jedna aj viac, a nahrádzajú ich automatické samoobslužné pokladnice.

Nenechajte sa obalamutiť predstavou, že počítače vytvárajú rovnaký počet nových miest, keď ničia staré. Keď vás o bezpečné, dobre platené miesto oberie stroj, môžete skončiť s MacJobom s minimálnou mzdou – ak máte šťastie – ale rovnako veľká pravdepodobnosť je, že skončíte celkom bez práce.

Práve hnev miliónov ľudí v tejto situácii zmenil normálne voličské vzorce a priniesol hlasy navyše, ktoré pomohli k víťazstvu brexitovej kampani v minuloročnom júnovom referende v Británii, a urobil Donalda Trumpa prezidentom USA v novembrových voľbách. Spolu s tým, ako automatizácia naďalej šíri hnev (spolu so lžami populistických politikov), veci sa len zhoršia.

Zmizne polovica miest!

Automatizácia sa bude šíriť ďalej. Odhadovaný vplyv v nadchádzajúcich dvadsiatich rokoch prinesie okrem iného stratu 47 percent všetkých existujúcich pracovných miest v Spojených štátoch, 57 percent v Európe a šokujúcich 77 percent výrobných miest v Číne. To môže znamenať oveľa viac hnevu, oveľa viac populizmu a prípadne dokonca pád demokracie.

Majiteľom a výkonným riaditeľom veľkých podnikov už tiež dochádza, že ak polovica obyvateľstva schudobnela dlhodobou nezamestnanosťou, nebude schopná kupovať tovary a služby, ktoré kapitalistická ekonomika produkuje. To by mohlo viesť k zrúteniu celého ich obchodného modelu, takže aj pravica sa teraz začína zaoberať univerzálnym základným príjmom.

Jeho princíp spočíva v tom, že každý občan dostane základný príjem, ktorý mu umožní udržať si slušnú životnú úroveň, ČI JE ZAMESTNANÝ, ALEBO NIE. Môžu sa tiež rozhodnúť pracovať, aby si zvýšili túto životnú úroveň – a tento príjem by bol zdanený (zrejme dosť výrazne), ale stále by bolo možné zbohatnúť. Ide o to kapitalizmus zachrániť, nie ho pochovať.

Deje sa niečo veľké?

Prečo to robiť takto, namiesto toho, aby sa dali peniaze nezamestnaným? Lebo to je pre nich ponižujúce a poníženie živí hnev. Ak peniaze dostávajú všetci, nie je hanbou brať ich.

Odkiaľ by peniaze na financovanie základného príjmu pochádzali? Sčasti z ukončenia všetkých vládnych sociálnych balíčkov: ak dostávate základný príjem, nepotrebujete dávky v nezamestnanosti alebo starobný dôchodok. Určite by však boli nutné aj vysoké dane na finančné služby a automatizované továrne a služby.

Najväčším otáznikom zostáva, koľko ľudí by sa aj tak rozhodlo pracovať, keby každý dostával univerzálny základný príjem. Ak 47 percent dnešných ostávajúcich pracovných miest budú o 20 rokov vykonávať stroje, tak 53 percent dnešných pracovných miest ešte vždy budú musieť robiť ľudia.

Nájsť odpoveď na túto otázku je jedným z hlavných cieľov nových pilotných programov. Tohto roka sa rozbiehajú v Kanade (v provincii Ontario), v meste Utrecht v Holandsku a vo Fínsku. O ďalších sa uvažuje v Škótsku a Taliansku. Možno sa začína diať niečo vskutku veľké.

Úradné dokumenty

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

I/18 Prešov, Levočská - Obrancov mieru križovatka, most, stavebné povolenie

Rozhodnutie Okresného úradu Prešov, Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, číslo OU-PO-OCDPK-2017/007147-04 zo dňa 17. 2. 2017.

Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, oznámenie o začatí konania o predĺžení platnosti stavebného povolenie

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie konania o predĺžení stavebného povolenia, č. j. 10424/2017/SCDPK-C240/12922 zo dňa 16. 2. 2017 pre stavbu "Ďiaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh".

Poznámky k zákonom

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Môže mi úrad doručiť zásielku, ak dlhodobo nie som doma?

Pri doručovaní úradných rozhodnutí v správnom konaní sa často stretávam s takzvanou fikciou...

Neoznámenie trestného činu. Povinnosť oznámiť trestný čin. Mám takú povinnosť alebo nie?

Som povinný oznámiť trestný čin alebo podozrenie z trestného činu? Kedy nie som povinný oznámiť...

Výkup pozemkov na obchvat: Nechcel čakať, vyplatia ho skôr

Národná diaľničná používa dvojaký meter, tvrdia vlastníci.

Dopravný expert: Nechoďme do diaľnic v polovičnom profile

Podobná diskusia o doprave, akú zažíva Prešov, čaká aj iné mestá. Obchvat Prešova sa prehodnocuje a...

Ani päťdesiat úradných pečiatok vám nepomôže, keď si niekto spomenie, že práve váš dom je treba chrániť pre budúce generácie

Mal by štát zrušiť povolenie na zbúranie funkcionalistickej vily v pražských Petřinách? Hosťami...

Na prebratie zásielky bude viac času

Úradná zásielka adresovaná občanovi napríklad zo stavebného úradu je považovaná za doručenú na...

Jarovce sa odvolali proti rozhodnutiu o vyvlastnení pozemkov pre diaľnicu D4

Obec už časť pozemkov pod diaľnicu NDS predala, ďalšie pozemky potrebuje z dôvodu, že zmeny a...