K diaľnici pri Žiline neobstarali privádzač, dočasne skončí v poli

Reklama:

Úsek D1 pri Žiline za vyše 400 miliónov eur sa po dokončení na jeseň 2018 pravdepodobne odovzdá do užívania strážnej službe. V lepšom prípade naň pustia korčuliarov.

21. 10. 2016

Zdroj: Ján Kovalčík, analytik INEKO

Keď sa v januári 2014 podpisovala zmluva o výstavbe úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, nešlo o urýchlenie kompletizácie D1 pri Žiline. Bolo jasné, že nadväzujúci úsek, ktorý konečne odkloní dopravu spod Strečna, sa vzhľadom k dĺžke tunela Višňové bude stavať o 1,5 roka dlhšie (spolu 5,5 roka). Zmluva na tento nadväzujúci úsek navyše stále nebola podpísaná (aj keď ponuky mali diaľničiari na stole už vyše roka), čo posun ešte zväčšovalo.

Začínať výstavbu vyše 400-miliónovej stavby D1 z Hričovského Podhradia do Lietavskej Lúčky s termínom dokončenia dva roky pred jej dôležitejším pokračovaním však malo svoje dôvody. Verejné – čerpanie eurofondov, ktorým začínalo hroziť prepadnutie – i súkromné – sanácia Doprastavu tučnou zákazkou, a to krátko po zmene jeho vlastníckej štruktúry.

Hoci o skoršie prínosy pre vodičov nešlo v prvom rade, takisto boli v pláne. Síce dočasne menšie, ale reálne. Vyše 11-kilometrový úsek mal byť uvedený do prevádzky podľa zmluvy v januári 2018. Dovtedy malo byť zabezpečené aj jeho napojenie na jestvujúcu cestnú sieť, a to novým štvorpruhovým privádzačom Lietavská Lúčka – Žilina. Za cca 25 miliónov eur. Bude potrebný aj pre napojenie Žiliny na tunel Višňové.

Na výstavbu tohto privádzača stačia dva roky, preto sa mal obstarávať neskôr. Optimálne od začiatku roka 2015. Aby bolo isté, že aj v prípade komplikácií či obštrukcií v tendri sa výstavba privádzača začne najneskôr v januári 2016.

Všetky povolenia na privádzač sú dávno právoplatné. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka a Viktora Stromčeka a ich vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) tak mali celé roky na prípravu súťaže a jej vyhodnotenie. Napriek tomu to nestihli.

Dostali aj čas navyše – mimoriadne nepriaznivá geológia v kratšom tuneli Žilina spôsobila, že 400-miliónový úsek diaľnice bude meškať až trištvrte roka. Reálne tak stačí privádzač dokončiť na jeseň 2018. A tak čo diaľničiari nestihli vlani, mohli ešte napraviť tento rok. Poviete si, to by už nestihli iba úplní babráci. Alebo sabotéri. Takí predsa rezort dopravy ani NDS nevedú, takže sa už isto dávno súťaží, ponuky sú vyhodnotené a ide sa podpisovať zmluva. Omyl. NDS tender na výstavbu tohto úseku doteraz nevyhlásila!

Čo to znamená? Úsek diaľnice D1, do ktorého natečie vyše 400 miliónov eur verejných zdrojov, sa po dokončení na jeseň 2018 pravdepodobne odovzdá do užívania strážnej službe. V lepšom prípade naň pustia korčuliarov.

Rezort dopravy má tento rok už tretieho ministra a NDS tretieho generálneho riaditeľa. Niečo takéto sa však nesmie stať ani pri výmene stráží. Nehovoriac o tom, že výmeny sa vôbec nedotkli štátneho tajomníka ministerstva dopravy, pod ktorého spadá cestná infraštruktúra. Stále je ním Viktor Stromček.

NDS nemá vo výstavbe veľa úsekov a len jediný z nich sa nedá samostatne sprevádzkovať. Práve ten, ktorý končí v poli pri Lietavskej Lúčke. Ak zodpovední za celé roky nezabezpečili, aby sa privádzač k nemu obstaral včas, dokazujú, ako málo kompetentné je doterajšie politické vedenie rozvoja cestnej infraštruktúry.

Samozrejme si nedovolíme tvrdiť, že by zodpovední vo vedení NDS a rezortu dopravy o tomto probléme nevedeli. Natoľko nekompetentní určite nie sú. Ak sa teda verejná súťaž na zhotoviteľa privádzača Lietavská Lúčka – Žilina doteraz nezačala, je možné, že ju už ani neplánujú. Niekoľkoročnou nečinnosťou vyrobili časovú tieseň a teraz možno narýchlo vyberú dodávateľa bez súťaže. Pardon, rokovacím konaním bez zverejnenia.

To však nemení ale skôr podčiarkuje vyššie uvedené zistenie: Rozvoj cestnej infraštruktúry na Slovensku urgentne potrebuje kompetentné a zodpovedné politické vedenie. Napríklad aj preto, aby projekt Hodnota za peniaze dostal šancu priniesť za verejné zdroje viac úžitku (stavbárom, motoristom i širokej verejnosti). Podpredseda vlády pre informatizáciu i minister zdravotníctva revíziu výdavkov v nimi riadených oblastiach privítali, Viktor Stromček ju v doprave očividne neguje. Rozhodne nie vo verejnom záujme.

Mimochodom, INEKO už 6 týždňov neúspešne žiada sprístupnenie informácií, čo a v akej hodnote ministerstvo objednáva navyše od koncesionára na rýchlostnej ceste R1. Bez súťaže a bez zverejňovania v centrálnom registri zmlúv. Ministerstvo dopravy sa zverejneniu týchto informácií o najväčšom realizovanom kontrakte rezortu dopravy opakovane vyhýba, a to aj za cenu porušovania infozákona. Sekcia PPP projektov na ministerstve už roky spadá pod štátneho tajomníka Viktora Stromčeka.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...