J&T sa dostáva čoraz hlbšie do mýta

Reklama:

Rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou v mýtnom tendri je 200 miliónov eur. Vyhral najdrahší. Vyše rok po súťaži sa spojil s J&T, ktorá dlho rokovania popierala.

16. 09. 2009

Zdroj: Daniela Krajanová, Veronika Folentová, sme.sk

J&T v mýte

  • „Veľmi radi by sme sa do toho zapojili. Žiaľ, realita je iná," povedal hovorca J&T Maroš Sýkora koncom mája minulého roka.
  • V apríli sa finančníci dohodli s víťazom tendra, že sa budú podieľať na financovaní projektu.
  • Pred pár dňami nadobudlo J&T 10 percent v záhadnej firme Ibertax s cyperskými vlastníkmi.

Bratislava - S mýtom nemáme nič spoločné, tvrdil hovorca J&T Maroš Sýkora zhruba pred rokom, keď najväčší tender v histórii Slovenska vyhral najdrahší súťažiaci. Odvtedy sa vzťah finančnej skupiny k lukratívnej zákazke zmenil. V apríli už mala uzatvorenú rámcovú zmluvu na spolufinancovanie projektu a nedávno sa jej podarilo priamo vstúpiť do spoločnosti Ibertax, ktorý je súčasťou víťazného konzorcia v mýtnom tendri. Konzorcium vedie francúzska firma Sanef.

J&T ešte v apríli tvrdila, že o vstupe do Ibertaxu sa nerokuje. Zmenila J&T postoj k mýtnej zákazke? „Odjakživa sme hovorili, že by sme v tom obchode chceli byť, ale nie sme," pripomenul hovorca J&T Maroš Sýkora. Nadobudnutie 10­percentného podielu v spoločnosti vytvorenej len na vstup investora je tak asi pre finančníkov dobrou správou.

Najväčší tender v histórii Slovenska

Celý projekt má hodnotu zhruba 850 miliónov eur (takmer 26 miliárd korún). Mýto však mohlo stáť aj o vyše 200 miliónov eur menej - keby v súťaži vyhrala najlacnejšia ponuka, s ktorou prišiel taliansko­rakúsky Slovakpass. Ani ďalšie dve ponuky - od rakúskeho Kapschu a slovensko­švajčiarskeho Tossy - však neboli vyššie ako víťazná. No lacnejších Národná diaľničná spoločnosť z tendra vyradila. Jediný v „súťaži" tak zostal SanToll/Ibertax.

Mýtny tender

  • Prihlásili sa štyria uchádzači. Národná diaľničná troch lacnejších vyradila.
  • Najlacnejšiu ponuku dal Slovakpass: 630 miliónov eur.
  • Najdrahšiu SanToll/Ibertax: 852 miliónov eur.
  • Rozdiel: vyše 200 miliónov eur
  • Vyradení uchádzači sa obrátili na súd, zatiaľ neúspešne.
  • Vo veci mýta koná Európska komisia.

Koncom mája bolo jasné, že J&T  prinajmenšom v minulosti bola prepojená na Ibertax. Svedčia o tom zápisnice z valného zhromaždenia firmy. Ibertax podľa nich vlastnia dve cyperské firmy, ktoré na správu Ibertaxu splnomocnili manažérov z J&T. Sýkora vtedy tvrdil, že v čase, keď bol vyhlásený tender, J&T už firmu nespravovala.

„Niekedy v roku 2007 zrejme pravdepodobne naše administrátorky na základe splnomocnenia zastupovali klienta pri niektorých úkonoch súvisiacich s Ibertaxom. Je to bežné. Takýchto spoločností spravujeme stovky a investičné banky vo svete takýchto firiem spravujú tisícky," povedal Sýkora.

Zoznam navrhovaných subdodávateľov, ktorý predložil SanToll/Ibertax v súťažnej ponuke, obsahuje firmy, ktoré sú často spájané s J&T. Ako prvá v zozname je firma Tri R, ktorá sa od mája 2008 volá Towercom. Sú to pôvodne Rádiokomunikácie.

Teraz Towercom vyhral súťaž na prevádzku digitálneho vysielania. O jej prepojení s finančníkmi hovoril viackrát  bývalý šéf Telekomunikačného úradu Branislav Máčaj.

Ďalší z návrhu dodávateľov Movys je zas prepojený s Towercomom cez osobu Jozefa Motyčku, ktorý je podpredsedom predstavenstva v Towercome a zároveň predsedom predstavenstva vo firme Movys.

Predstavenstvo Ibertaxu

A do tretice: Towercom je priamo prepojený s firmou Ibertax cez osobu Petra Bezáka. Ten sedí v predstavenstve Ibertaxu  a zároveň podľa informácií Trendu pracuje aj v Towercome. Tam sme ho aj v pondelok telefonicky zastihli.

Neskôr v e­maile odpovedal na otázky: „V spoločnosti Towercom pracujem od prvého septembra 2007."  O tom, že by bol Towercom prepojený s J&T, sa však Bezák dočítal iba v našich novinách. Kto ho do Ibertaxu „nominoval", sme sa nedozvedeli.

J&T opakovane tvrdí, že s Towercomom nemá nič spoločné. Podobne je to s firmou Movys, ktorej prepojenie s finančníkmi je podľa Sýkoru len novinárskou konštrukciou.

Ďalším zo subdodávateľov z ponuky SanToll/Ibertax je firma VSS, taktiež spájaná s J&T. „Spoločnosť VSS je vlastnená našimi klientmi a manažérsky posilnená našimi manažérmi. So spoločnosťou SkyToll rokovala nezávisle od rokovaní o financovaní," povedal Sýkora.

Pre mýtny tender začala pred niekoľkými mesiacmi konať Európska komisia. Pochybnosti o postupe štátnej diaľničnej spoločnosti jej  malo ministerstvo dopravy vysvetliť v liste. Ten má už komisia u seba. Komisia sa má najbližšie jednotlivými konaniami zaoberať koncom septembra. „Nie je však isté, či tento prípad bude vtedy na programe," povedal hovorca eurokomisára pre vnútorný trh  Charlieho McCreevyho.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...