Janiš: Postup v mýte je utajený

Reklama:

Tender na mýtny systém sprevádzajú odvolania a pochybnosti o jeho priebehu. Opozičný poslanec Janiš hovorí o zahmlievaní zo strany Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá má zo zákona nárok mlčať do konca súťaže.

13. 05. 2008

Zdroj: Daniela Krajanová, SME

Poslanec za SDKÚ kritizuje netransparentnosť tendra na elektronické mýto

Bratislava - Ani včera nebolo jasné, kto vyhral tender na elektronické mýto. Momentálne sa Národná diaľničná spoločnosť zaoberá odvolaniami troch vyradených účastníkov súťaže ­­o 20 –miliardovú zákazku. Ako sa rozhodne, má im dať vedieť do tohto piatka. Štvrtému uchádzačovi zatiaľ nedoručila nič. Poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš preto hovorí o zahmlievaní.

Janiš: Ide o miliardy

V tendri ide podľa Janiša o šesť miliárd korún. Taký je totiž rozdiel medzi najlacnejšou a najdrahšou ponukou na mýtny systém. S cenovo najdrahším variantom prišlo fran­cúzsko–slovenské konzorcium SanToll. Ani v pondelok nedostalo žiadne rozhodnutie od Národnej diaľničnej. Janiš to vysvetľuje tým, že štátna spoločnosť vyčkávala.

„Čakali, ako zareaguje opozícia, médiá a iní. Keby okolo toho bolo ticho, možno by už s Francúzmi podpísali zmluvu,“ reagoval na postup Národnej diaľničnej spoločnosti Janiš.

„Bežná prax pri takýchto veľkých tendroch, ak sa chceme vyhnúť akýmkoľvek podozreniam, je taká, že sa urobí maximálne transparentne,“ dodal.

V praxi to má vyzerať tak, že sú známe súťažné podklady i členovia hodnotiacej komisie. To, že v prípade mýtneho tendra nie je známe, kto ponuky hodnotí, považuje za zvláštne aj Peter Newole z taliansko–rakús­keho konzorcia Slovakpass, ktoré prišlo do súťaže s cenovo najvýhodnejšou ponukou.

„Je to veľmi čudné, pretože ľudia, ktorí o ponukách rozhodujú, by mali byť známi. V tomto prípade však nikto nevie, kto hovorí to, čo sme dostali v oznámení o vyradení,“ povedal. Za neobvyklé považuje aj to, že členom štvrtého a údajne víťazného konzorcia SanToll je aj bratislavská akciovka Ibertax.

Kto je Ibertax

„V žiadnom tendri na svete sa o taký projekt neuchádza neznáma firma,“ povedal Newole. Ibertax sa na jeho adrese nepodarilo nájsť ani nám. Podľa hovorkyne konzorcia SanToll Veroniky Čukášovej je Ibertax účelovo vytvorená spoločnosť.

„Vznikla pre prípadný vstup equity partnera, ktorý by sa podieľal na financovaní takého náročného projektu, ako je zavedenie mýta,“ povedala. V kuloároch sa hovorí, že za Ibertaxom môžu stáť slovenské finančné skupiny. Penta aj J&T to však odmietli.

Ako dopadol SanToll v hodnotení, bude podľa Newoleho zo Slovakpassu zrejme známe až potom, čo Národná diaľničná spoločnosť zanalyzuje odvolania ostatných účastníkov súťaže. „Až po rozhodnutí, kto z nich sa vráti do tendra, môže štátna spoločnosť uzavrieť hodnotenie a informovať víťaza,“ povedal.


Štátna spoločnosť o tendri zatiaľ nepodáva informácie. Rozhodla sa totiž využiť možnosť, ktorú na to má zo zákona. Súťaž preto nekomentuje ani ministerstvo dopravy.

Mýtny systém mal pôvodne na Slovensku fungovať od začiatku budúceho roka. Samotná súťaž však trvá dlhšie, než ministerstvo predpokladalo. Tretie pokračovanie dvakrát zrušeného tendra by malo skončiť v júni. Vtedy sa totiž ráta s uzatvorením zmluvy s víťazom. Ten potom postaví mýtny systém a bude vyberať mýto od autobusov a nákladných vozidiel nad tri a pol tony.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...