Jaguar je luxus aj pre Slovensko

Reklama:

Výrobca luxusných automobilov dostáva výhody ešte pred svojim príchodom. Smer preň menil aj zákony.

03. 01. 2016

Zdroj: Martina Raábová, sme.sk

BRATISLAVA. O príchode štvrtej automobilky na Slovensko sa začiatkom roka len šepkalo. Špekulácie, že britský Jaguar Land Rover chce postaviť fabriku v strednej Európe, sa síce potvrdili, no až do augusta nebolo jasné kde.

Hoci zahraničné médiá v lete považovali za takmer isté, že Jaguar mieri do Poľska, nestalo sa. Jedenásteho augusta automobilka oficiálne oznámila, že závod postaví pri Nitre.

Poliaci boli sklamaní

Slovensko uplatilo Jaguar Land Rover, reagovali sklamaní Poliaci. „V záverečnej fáze rokovaní prišli Slováci s ponukou veľmi vysokej priamej štátnej dotácie,“ povedali poľskí štátni úradníci pre agentúru Reuters. Ohradili sa, že oni nemohli „takúto úroveň podpory akceptovať“.

Poliaci hovorili, že automobilke ponúkli priamo 350 miliónov zlotých (83 miliónov eur). Od Slovenska podľa vtedajších výpočtov SME mohol Jaguar dostať dotácie okolo 130 miliónov eur, čo sa neskôr pri podpise investičnej zmluvy aj potvrdilo.

Vláda v snahe prilákať 1,4 miliardovú investíciu začala meniť pravidlá štátnej pomoci. Ministerstvo hospodárstva napríklad umožnilo, aby si investor namixoval dotácie tak, aby sa mu to čo najviac oplatilo.

Automobilka podľa nových pravidiel okrem daňových prázdnin dostane aj možnosť kúpiť majetok od štátu za ceny nižšie ako trhové, brať príspevky na pracovné miesta či dotácie na nákup majetku.

Pri podpise zmluvy sa ukázalo, že celých 130 miliónov eur dostane automobilka práve v podobe dotácie na nákup majetku. Podľa starých pravidiel mohol štát podporiť automobilku v Nitre iba daňovými prázdninami či predajom pôdy pod cenu, priame dotácie firma dostať nemohla.

Pre investorov sú však veľmi lákavé, lebo peniaze dostane firma hneď, kým iné výhody, napríklad daňové prázdniny, by využívala postupne niekoľko rokov.

Prvá kauza: pozemky

Len niekoľko dní po podpise memoranda so slovenskou vládou sa ukázalo, že pozemky pri Nitre, na ktorých má továreň stáť, začala ešte v čase, keď sa o jeho príchode vedel málokto, skupovať schránková firma Poľnohospodárska pôda.

Zrejme mala dôverné informácie z rokovaní s britským výrobcom luxusných áut. Podľa prepočtov SME z údajov z katastra skúpila asi 12 hektárov pozemkov na území, kde bude plánovaný strategický park.

Celkovo šlo o zlomok z celkovej výmery. Za pozemky ponúkala firma majiteľom asi 50 centov za štvorcový meter. Za 119-tisíc štvorcových metrov zaplatila asi 60-tisíc eur.

Štátna firma MH Invest v tom čase za štvorcový meter ponúkala 15,1 až 17,21 eura. Ak by firma lacno skúpené pozemky neskôr predala štátu, zarobiť by mohla milióny.

Kým sa o kauze začalo písať, firma stihla skúpiť pôdu od sedemdesiatich ľudí, najmä dôchodcov. Väčšina z nich chcela neskôr od obchodu odstúpiť. Advokát Juraj Bizoň, ktorý zastupuje desiatky z nich, hovoril, že prevody pozemkov sú neplatné.

Firma podľa predávajúcich obišla napríklad aj zákon o nadobúdaní poľnohospodárskej pôdy. Ornú pôdu káže predávať najskôr miestnym farmárom, ak predávajúci neuspeje, môže pozemky ponúknuť susednej obci a podobne. „Nerozumiem, prečo kataster prevody schválil,“ čudoval sa Bizoň.

Poľnohospodárska pôda kupovala pozemky skôr, ako vláda ôsmeho júla vyhlásila lokalitu pri Nitre za strategickú. Od tohto dňa mal štát podľa zákona o významných investíciách na pozemky pri Nitre predkupné právo.

Vláda upokojovala verejnosť, že spory výstavbu automobilky neohrozia. Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zo Smeru povedal, že špekulantom nevyplatí vláda nič. „Počkáme si na rozhodnutie súdu,“ tvrdil.

Poľnohospodárska pôda pozemky, ktoré lacno skúpila, prepisovala na Bratislavčanku Paulu Miklášovú, ktorá podľa údajov z katastra býva na tej istej adrese, na ktorej sídli aj firma. „Žiadny tip som nedostala. Jedného rána som sa zobudila, a tak som sa rozhodla,“ odpovedala Miklášová na otázku SME, prečo sa rozhodla nakupovať práve pozemky pri Nitre.

Odkiaľ mohla mať firma dôverné informácie, doteraz nie je jasné. V októbri však začal kataster pozemky vracať pôvodným majiteľom.

Výhody aj číslo na Fica

Popri tichých rokovaniach s automobilkou vláda okrem výhodnejších dotácií chystala viaceré ďalšie zmeny, ktoré mali príchod Jaguaru uľahčiť.

Ministerstvo dopravy presadilo zmenu zákona, aby obce v okolí Nitry nemuseli pre fabriku meniť svoje územné plány. Urýchli sa tak vydanie stavebného povolenia.

V septembri MH Invest oznámil, že za vyše 10 miliónov eur vybuduje nitrianskemu priemyselnému parku privádzač na rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice.

Štát tiež znížil náklady na prípravu pozemkov pre významné investície, premena ornej pôdy na stavebné pozemky bude lacnejšia.

Medzitým mali úradníci posúdiť, ako bude priemyselný park vplývať na okolie Nitry. V investičnom zámere, ktorý predložila Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), však boli viaceré nedostatky.

Roman Cerulík z Nitry podal odvolanie proti rozhodnutiu Okresného úradu Nitra, že vplyv automobilky na životné prostredie sa posudzovať nebude. Upozornil napríklad, že v plánoch je zámerne nižší počet parkovacích miest, ako bude skutočnosť.

Kým vláda rokovala s Jaguarom, The Financial Times v článku opísali, prečo sa vlastne Briti rozhodli pre Slovensko. Pôvodne si automobilka vyberala medzi Poľskom, Maďarskom ale aj Českom.

Keď začiatkom leta Maďarsko vypadlo, Poliaci si boli podľa informácií FT takí istí jej príchodom, že informáciu posunuli médiám. Taká arogancia sa však Britom nepáčila, napísal denník. „Za jediný mesiac sa Slovensko z outsidera stalo favoritom.“

Noviny tiež spomenuli, že premiér Robert Fico zo Smeru, hoci nepatril do vyjednávacieho tímu, nechal manažérom britskej automobilky svoje telefónne číslo. Na ľudí z Jaguaru to podľa FT zapôsobilo.

O  povoleniach mlčia

Hoci Jaguar podpísal definitívnu zmluvu so Slovenskom v polovici decembra, práce na strategickom parku sa začali oveľa skôr. Oficiálne na pozemkoch robili hydrogeologický prieskum. V skutočnosti však stavebné mechanizmy spevňovali pôdu pre budúce základy.

Ministerstvo hospodárstva na otázku, či má stavba všetky povolenia a prečo na stavenisku pracuje aj Doprastav, doteraz neodpovedalo. S firmou Strabag, ktorá má na starosti prieskum, ani s Doprastavom sa nepodarilo spojiť.

„Pri Nitre prebieha stavebná príprava na všetko možné aj nemožné,“ povedal mestský poslanec Pavel Varga. Práce bežia podľa neho 24 hodín denne už mesiac. Pri Dražovciach sú plochy vybagrované a pokryté kameňom.

Jaguar Land Rover si na Slovensku najskôr najal advokátov, aby ho inkognito zastupovali, okrem iného mu založili aj firmu Investment Project Panthera. Oficiálne do nej vstúpil 14. novembra, keď sa premenovala na Jaguar Land Rover Slovakia.

Automobilka má vytvoriť dve- až štyritisíc pracovných miest, vyrobiť plánuje ročne 150- až 300-tisíc áut. Prvé v roku 2018. Aký model bude vyrábať, zatiaľ neprezradila. Britské médiá špekulovali, že pôjde o Land Rover Defender.

Slovenskí analytici očakávajú, že investícia zvýši do roku 2020 slovenský HDP o 2,5 percenta. Vláda čaká, že vďaka automobilke, subdodávateľom a novým príležitostiam v službách, pribudne až 14,5-tisíc pracovných miest.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...