Hudacký: Stopnutie cesty R9 zabrzdí ekonomický rozvoj

Reklama:

Stopnutie projektu výstavby cesty R9 sa dotkne regiónu severovýchodného Slovenska. Ministerstvo to odôvodňuje nízkou intenzitou dopravy v regióne, dokončením diaľnice D1, ale aj tým, že v oficiálnych strategických dokumentoch sa tento zámer nenachádzal. Oslovili sme bývalého štátneho tajomníka ministerstva dopravy Jána Hudackého (KDH), ktorý na zastavenie projektu poukázal. Podľa neho hovorí v prospech výstavby cesty R9 viacero argumentov.

25. 08. 2012

Zdroj: Michal Frank, Korzár

Prešov - Poslanec NR SR Ján Hudacký chce vo veci nezaradenia projektu stavby cesty R9 interpelovať na najbližšej schôdzi ministra dopravy. Ide o cestu, ktorá mala nadviazať na naplánovanú cestu R4.

„Vzhľadom na to, že sme chceli prekonať Petič tunelom, vybrali sme tzv. modrý variant, ktorý by išiel od Hanušoviec, okolo Domaše, cez Stropkov, Svidník k poľskej hranici. Pripravuje sa projektová dokumentácia. Otázka je, či sa nevrátia k červenému variantu, z obdobia prvej Ficovej vlády, čo je podobný návrh, ktorý však neprechádza cez Stropkov a okolo Domaše“ povedal J. Hudacký o „R-štvorke“, na ktorú mala nadviazať R9, smerujúca cez Vranov, Humenné a Sninu k ukrajinskej hranici.

Zdôraznil, že tento zámer bol reálny, aj keď ministerstvo sa obhajuje tým, že sa v žiadnom strategickom dokumente nenachádza. Oponuje, že to bolo v programovom vyhlásení vlády.

„Vedeli sme, že do roku 2014, pre ktorý sme robili program, to nevieme zvládnuť a musíme čakať na zdroje, ktoré budú na roky 2014 až 2020. Tam to určite malo byť zaradené, buď ako R9, alebo minimáne štvorprúdová cesta I. triedy, na ktorú má Slovenská správa ciest štúdiu,“ vysvetlil.

Intenzita vs. dostupnosť

Argument, že by išlo o nadbytočnú paralelnú cestu k D1 (vedúcu cez Košice, Michalovce po Ukrajinu) považuje za „úradnícky“, keďže geografické pomery bránia, aby ľudia prešli plynulo na diaľnicu. Práve dostupnosť považuje za kľúčový argument.

„Zásadný argument ministerstva je intenzita dopravy. Číslo 6-tisíc áut denne, ktoré uvádzajú, je poddimenzované. Platilo možno tak pred piatimi rokmi. Intenzita sa zvyšuje. Pre úradníkov je to jeden zo základnných ukazovateľov, pričom ignorujú otázky regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Protiargumentom je, že Európska únia kladie dôraz na dostupnosť k diaľniciam a rýchlostným komunikáciám.“

Poslanec podotkol, že cesta z Nitry cez Topoľčany po Bánovce nad Bebravou, ktorá ide do prípravy, je   nezmyselná. Poukázal na výhľad do roku 2015: „Aj keď  budú urobené všetky rýchlostné komunikácie, vrátane R4, stále bude dostupnosť od Vranova po ukrajinskú hranicu najhoršia na Slovensku.“

Práve slabú infraštruktúru označil za fakt, prečo do priemyselných parkov v Humennom a Vranove nad Topľou  neprichádzajú žiadni investori.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...