Horelický most bude koncom mája fungovať v obidvoch smeroch

Reklama:

Dôvodom dnešnej návštevy ministra dopravy Jána Počiatka v Čadci bolo riešenie kritickej dopravnej situácie v meste. Tá vznikla po tom, ako 20. marca statici rozhodli uzatvoriť pre havarijný stav horelický most. Minister dnes oznámil, že koncom mája bude v provizórnom režime opäť fungovať v obidvoch smeroch.

24. 04. 2013

Zdroj: Iveta Hažíková, Eva Jakubcová, sme.sk

Čadca - Minister dopravy Ján Počiatek dnes riešil v Čadci dopravnú situáciu, ktorá sa po tom, ako 20. marca uzatvorili pre havarijný stav horelický most, stala kritickou.

Tunel pre údržbu uzatvoria, našli však riešenie

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa po zime chystá na pravidelnú údržbu horelického tunela. Aj keď to pôvodne malo byť posledný aprílový víkend, napokon sa tak stane 17. – 19. mája. Minister dnes informoval, že do konca mája chcú most zrekonštruovať tak, aby bol prejazdný v obidvoch smeroch. Urobia na ňom podpornú konštrukciu, ktorou sa havarijný stav vyrieši. Mesto sa obávalo, že prípadná odstávka tunela môže spôsobiť, že 1500 obyvateľov miestneho sídliska, 50 obchodných spoločností a 1000 zamestnancov môže byť odtrhnutých od sveta.

Z vozidiel, ktorých prejde cez tunel denne približne 30-tisíc, je zhruba tretina nákladných. V minulosti pri jeho zatvorení či výpadkoch mohli využívať horelický most. Ten je však od 20. marca pre havarijný stav uzatvorený pre osobnú, nákladnú dopravu, ale aj chodcov. Polícia zatiaľ rieši dopravnú situáciu tak, že všetky vozidlá, okrem tých prepravujúcich nebezpečný náklad, sú presmerované na nové obchádzkové trasy po ceste I/11 A (tunel Horelica) a po miestnej komunikácii Andreja Hlinku na časť Bukov (len doprava do 3,5 tony). Obchádzková trasa pre vozidlá prepravujúce nebezpečný náklad je určená po ceste I/18 Žilina - Bytča – Makov a následne po ceste II/487 Makov – Čadca. Odklon premávky vyznačila dočasným dopravným značením.

Spomínanú údržbu tunela bude pravdepodobne NDS vykonávať v nočných hodinách a počas tejto doby budú môcť vodiči využívať v súčasnosti nefunkčné železničné priecestie na Ulici A. Hlinku.

Možno znížia profily jazdných pruhov

Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Roman Žembera na margo havarijného stavu mosta a jeho plánovanej rekonštrukcie v rámci výstavby obchvatu Čadce povedal, že starý betón už dobre nedržal na pilieroch a došlo k takému odpadávaniu, že odkrylo výstuž. „Hrozilo, že keď necháme pustenú dopravu na moste, môže dôjsť k poškodeniu mostnej konštrukcie, jej pádu a v súvislosti s tým k úrazom, dokonca smrteľným,“ povedal. Najskôr uvažovali podoprieť konštrukciu s tým, že budú pokračovať v plánovej rekonštrukcii podľa pôvodného projektu. V súvislosti s novým riešením havarijnej situácie a urýchlením prác však dôjde k zmene operačného programu i financovania.

Pre mesto je podľa slov Žemberu však dôležité to, že hneď ako most podoprú, spustia plnohodnotnú dopravu. „Možno trochu znížime profily jazdných pruhov - nebude fungovať po celej šírke - ale určite bude zabezpečený obojstranný prejazd. V najhoršom prípade znížime na moste rýchlosť,“ povedal.

Zdôraznil, že tento model sprevádzkovania však bude vyžadovať verejnú súťaž, keďže nebudú môcť využiť pôvodný projekt financovania z prostriedkov EÚ. „Teraz je však najdôležitejšie, aby sme ten most spustili a zabezpečili plynulú dopravu, pretože keby skutočne došlo k havárii v tuneli Horelica, obchádzkové trasy nie sú zabezpečené,“ dodal.

Predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár zdôraznil, že komplexným riešením je urýchliť výstavbu diaľnice D3, čím sa odbremenia aj Kysuce.

Minister dopravy pokračoval z Čadce do Poľska na stretnutie Višegrádskej štvorky. „Ideme formálne spečatiť spoločný postup pri presadzovaní projektov diaľnice D3 na poľskej a slovenskej strane,“ povedal. Spomenul aj diaľničný úsek Svrčinovec – Skalité, ktorý EK stále nepovažuje za najvhodnejšieho kandidáta na financovanie z európskych fondov. Podľa ministra je však rovnako aj poľská strana presvedčená, že tento úsek má zmysel a zapadá do celkovej koncepcie severno – južneho koridoru. „Nevidím žiadny dôvod na to, aby nebol financovaný alebo spolufinancovaný z europskych fondov,“ dodal.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...