História výstavby diaľnic v Československu od roku 1935

Reklama:

Súčasný stav siete diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku je výsledkom vývoja geopoliticko-ekonomických pomerov v Stredovýchodnej Európe.

23. 12. 2008

Zdroj: NDS a. s.

Reklama:

Česko-Slovenská republika

1935 – prvé úvahy o budovaní diaľnice, ktorá by spájala oba konce republiky a tvorila by os štátu.

1935 – návrh Československého regionalistického ústredia (CSRU) na vybudovanie Národnej cesty Plzeň – Košice, ktorá by prišla na Slovensko zo Zlína a viedla by cez Banskú Bystricu do Košíc.

1935 – návrh brnenských dopravných expertov predstavovali dve vetvy REGs. a REGj., ktoré mali mať spoločný začiatok v meste Cheb a  spojili by sa v Košiciach. Odtiaľ by viedla iba jedna línia na Podkarpatskú Rus cez Užhorod do mesta Chust. Severná vetva mala viesť na Slovensku od Zlína cez Žilinu do Košíc. Južná vetva mala prísť na Slovensko od Brna a viedla by cez Trnavu a Banskú Bystricu. Celá dĺžka návrhu bola impozantná, merala 2000 km.

1937 – návrh veľkopriemyselníka Tomáša Baťu mal celoeurópsky rozmer. Išlo o napojenie siete na Európu od západu a vybudovanie osi stredom naprieč republikou. Jeho diaľková cesta mala svojimi 700 kilometrami spájať Čechy, Moravu, Slovensko a Podkarpatskú Rus. Na Slovensko by prišla od Zlína a viedla by cez Žilinu, Prešov, Michalovce a ďalej do Veľkého Bočkova na Podkarpatskej Rusi na hranicu Československa s Rumunskom. Tu by sa napojila na diaľnicu idúcu k Čiernemu moru.

1938 – zriadenie československého Generálneho riaditeľstva stavby diaľnic.

Nemecká ríša (Protektorát Čechy a Morava),  Slovenská republika

1939 – začala sa budovať os československej diaľničnej siete, tzv. protektorátna diaľnica vedúca z Prahy do Brna

1942 – zákaz budovania všetkých diaľnic v Ríši

Československá republika

1945 – prezident Beneš rozhodol o výstavbe diaľnice z Prahy na hranice so ZSSR

1945 – plánovaná diaľničná sieť bude po strate Podkarpatskej Rusi kratšia

1946 – obnovenie prác na výstavbe diaľnice Praha – Slovensko

1948 – po štátnom prevrate dochádza k utlmeniu výstavby diaľnic

1950 – pre vysoké náklady Vláda ČSR zastavila výstavbu diaľnic

1960 – vysoký nárast dopravy v Československu

1966 – Vláda ČSR rozhodla o obnovení diaľničnej výstavby

1967 – zriadenie Riaditeľstva diaľnic Praha

Československá socialistická republika

1968 – zriadenie Slovenského riaditeľstva diaľnic

1972 – Vláda ČSSR rozhodla o výstavbe diaľnic bez finančných limitov, čím umožnila rozostavať celý úsek diaľnice Praha – Brno – Bratislava D1, D2

1974 – začiatok výstavby D2 Brno – Bratislava

1975 – Vláda ČSSR prijala zákon o urýchlení výstavby diaľnic, ktorý nemal dlhodobý dosah

1980 – sprevádzkovanie D1 a D2 po celej dĺžke (Praha - Brno - Bratislava)

1989 – na Slovensku je sprevádzkovaná D1 v okolí Liptovskej Mary a úsek spájajúci Košice a Prešov, D2 BA – Brno a  D61 BA – Horná Streda

Česká a Slovenská Federatívna Republika

1990 – podľa plánov ČSSR mala byť v tomto roku dokončená kompletná sieť diaľnic v krajine

Slovenská republika

1993 – 1998 - rozbehnutie výstavby diaľnic a jej súčasné spolitizovanie

1998 – 2002 - útlm výstavby diaľnic

2002 – 2004 - naštartovanie výstavby diaľnic, spoplatnenie infraštruktúry

1. február 2005  - vznik Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. 

Úradné dokumenty

Diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec - rozhodnutie ministra číslo 77/2016 o stavebnom povolení

Rozhodnutie ministra Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky, číslo 12171/2016/D220-SLP/34379-M zo dňa 29. 6. 2016 o zmene rozhodnutia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja...

Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat, oznámenie o začatí stavebného konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie stavebného konania a upustenie od ústneho konania, č. j. 03358/2016/SCDPK-56357 zo dňa 7. 9. 2016 pre stavbu Rýchlostná cesta R4 Prešov - severný obchvat.

Pruské - kanalizácia a ČOV - prístupová cesta k ČOV - verejná vyhláška, oznámenie o začatí vyvlastňovacieho konania

Verejná vyhláška, ktorou sa oznamuje začatie vyvlastňovacieho konania pozemkov a nariadenie ústneho pojednávania, č. j. 233/2016 TS1-20/Po/1 zo dňa 15. 3. 2016 pre stavbu Pruské - kanalizácia a ČOV, prístupová cesta k...

Poznámky k zákonom

Územné a správne členenie Slovenska, história a vývoj

Publikácia opisuje vývoj územného a správneho členenia Slovenska od približne polovice druhého...

Predaj nehnuteľnosti. Dokedy mám povinnosť podať daňové priznanie na daň z nehnuteľností?

V minulom roku som predal nehnuteľnosť (pozemok, byt, dom) za ktorú som platil daň z nehnuteľností....

Premlčacia doba. Koľko trvá premlčacia doba? Čo je to premlčanie?

Štandardná premlčacia doba podľa Občianského zákonníka je tri roky. Vo veciach, na ktoré platí...

Priznal som sa k priestupku. Som automaticky vinný, ak sa v konaní o pokute nebránim?

Po obvinení z priestupku som sa v správnom konaní aktívne nebránil. Správny orgán ma uznal vinným...

Juraj Suchánek - Zákon o miestnych poplatkoch obsahuje viacero nezmyslov

Kupujete byt, staviate väčší dom alebo iba skleník na záhrade? Po novom sa vám to predraží. Podľa...

Zadržanie páchateľa. Môžem sám zadržať páchateľa?

Každá osoba má právo zadržať páchateľa za podmienok podľa trestného poriadku.

Vyrieši poplatok za rozvoj problém satelitov?

Od 1. novembra 2016 nadobudne účinnosť zákon 447/2015 Z. z., ktorý dáva samosprávam možnosť pri...

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Poplatok za miestny rozvoj zdvihne ceny bytov, tvrdia stavbári

Poplatok za rozvoj podľa stavbárov v konečnom dôsledku zdvihne ceny malometrážnych bytov. Ľudia,...

Košická radnica chystá nový územný plán. Bez verejného prerokovania

Na pripomienky ostávajú necelé dva týždne.