História výstavby diaľnic v Československu od roku 1935

Reklama:

Súčasný stav siete diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku je výsledkom vývoja geopoliticko-ekonomických pomerov v Stredovýchodnej Európe.

23. 12. 2008

Zdroj: NDS a. s.

Reklama:

Česko-Slovenská republika

1935 – prvé úvahy o budovaní diaľnice, ktorá by spájala oba konce republiky a tvorila by os štátu.

1935 – návrh Československého regionalistického ústredia (CSRU) na vybudovanie Národnej cesty Plzeň – Košice, ktorá by prišla na Slovensko zo Zlína a viedla by cez Banskú Bystricu do Košíc.

1935 – návrh brnenských dopravných expertov predstavovali dve vetvy REGs. a REGj., ktoré mali mať spoločný začiatok v meste Cheb a  spojili by sa v Košiciach. Odtiaľ by viedla iba jedna línia na Podkarpatskú Rus cez Užhorod do mesta Chust. Severná vetva mala viesť na Slovensku od Zlína cez Žilinu do Košíc. Južná vetva mala prísť na Slovensko od Brna a viedla by cez Trnavu a Banskú Bystricu. Celá dĺžka návrhu bola impozantná, merala 2000 km.

1937 – návrh veľkopriemyselníka Tomáša Baťu mal celoeurópsky rozmer. Išlo o napojenie siete na Európu od západu a vybudovanie osi stredom naprieč republikou. Jeho diaľková cesta mala svojimi 700 kilometrami spájať Čechy, Moravu, Slovensko a Podkarpatskú Rus. Na Slovensko by prišla od Zlína a viedla by cez Žilinu, Prešov, Michalovce a ďalej do Veľkého Bočkova na Podkarpatskej Rusi na hranicu Československa s Rumunskom. Tu by sa napojila na diaľnicu idúcu k Čiernemu moru.

1938 – zriadenie československého Generálneho riaditeľstva stavby diaľnic.

Nemecká ríša (Protektorát Čechy a Morava),  Slovenská republika

1939 – začala sa budovať os československej diaľničnej siete, tzv. protektorátna diaľnica vedúca z Prahy do Brna

1942 – zákaz budovania všetkých diaľnic v Ríši

Československá republika

1945 – prezident Beneš rozhodol o výstavbe diaľnice z Prahy na hranice so ZSSR

1945 – plánovaná diaľničná sieť bude po strate Podkarpatskej Rusi kratšia

1946 – obnovenie prác na výstavbe diaľnice Praha – Slovensko

1948 – po štátnom prevrate dochádza k utlmeniu výstavby diaľnic

1950 – pre vysoké náklady Vláda ČSR zastavila výstavbu diaľnic

1960 – vysoký nárast dopravy v Československu

1966 – Vláda ČSR rozhodla o obnovení diaľničnej výstavby

1967 – zriadenie Riaditeľstva diaľnic Praha

Československá socialistická republika

1968 – zriadenie Slovenského riaditeľstva diaľnic

1972 – Vláda ČSSR rozhodla o výstavbe diaľnic bez finančných limitov, čím umožnila rozostavať celý úsek diaľnice Praha – Brno – Bratislava D1, D2

1974 – začiatok výstavby D2 Brno – Bratislava

1975 – Vláda ČSSR prijala zákon o urýchlení výstavby diaľnic, ktorý nemal dlhodobý dosah

1980 – sprevádzkovanie D1 a D2 po celej dĺžke (Praha - Brno - Bratislava)

1989 – na Slovensku je sprevádzkovaná D1 v okolí Liptovskej Mary a úsek spájajúci Košice a Prešov, D2 BA – Brno a  D61 BA – Horná Streda

Česká a Slovenská Federatívna Republika

1990 – podľa plánov ČSSR mala byť v tomto roku dokončená kompletná sieť diaľnic v krajine

Slovenská republika

1993 – 1998 - rozbehnutie výstavby diaľnic a jej súčasné spolitizovanie

1998 – 2002 - útlm výstavby diaľnic

2002 – 2004 - naštartovanie výstavby diaľnic, spoplatnenie infraštruktúry

1. február 2005  - vznik Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. 

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...

Bratislavský obchvat má problém. Menší stavbári ho nechcú stavať

Necelých 60 kilometrov autostrád v okolí Bratislavy má postaviť konzorcium okolo španielskej...

Možno písomnosť doručovať do vlastných rúk, ak sa iným účastníkom doručuje len cez verejnú vyhlášku?

Na pošte som prebral stavebné povolenie doručované do vlastných rúk. Stavebný úrad však niektorým...

Môže súd nariadiť stavebnému úradu vykonanie štátneho stavebného dohľadu?

Žalobca podal obci Hodruša-Hámre, ako príslušnému stavebnému úradu,žiadosť o prešetrenie legálnosti...

Opozícia pre spornú vyvlastňovaciu novelu podáva podnet na Ústavný súd

Sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic...