História sporu v Považskej Bystrici

Reklama:
27. 06. 2005

Zdroj: SME Online

Od tunela k estakáde

Juraj Smatana (vľavo) a Jaroslav Dunaj.

Výstavbu diaľnice cez Považskú Bystricu brzdia občania, aktivisti, mesto a mestskí poslanci, hovorí ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť. Považskobystričan Juraj Smatana z organizácie Diaľnica a príroda naopak tvrdí, že problém je na strane úradníkov na ministerstvách, Slovenskej správy ciest, prípadne novej Národnej diaľničnej spoločnosti.

"Robia to nekoordinovane," hovorí Smatana. Za všetko podľa neho hovorí fakt, že ministerstvo životného prostredia malo vybrať najvhodnejší variant diaľnice cez Považskú Bystricu. Namiesto toho určilo poradie variantov. Podľa zákona sa určuje najlepší variant pre životné prostredie, lenže ministerstvo dopravy vybralo až tretí v poradí.

Dlhodobý problém

Ďalší Považskobystričan Jaroslav Dunaj z organizácie Diaľnica a ľudia hovorí, že problém sa začal v roku 1995, keď sa začalo s novou koncepciou výstavby diaľnic. Najskôr úradníci uvažovali o estakáde ponad Považskú Bystricu, ale podľa všetkých štúdií sa ako lepšia alternatíva ukázal tunel. "To sa im nepáčilo, obnovili konania. Roky posudzovali, problém si posúvala jedna vláda za druhou."

Tunel by Považskej Bystrici výrazne pomohol. Považskobystričania uvažujú, či estakáda nie je výsledkom lobingu stavebných firiem, ktoré majú o výstavbu záujem a s razením tunelov nemali skúsenosti.

Keď sa začalo pripravovať územné konanie pre tretí variant s estakádou, na mestskom úrade v Považskej Bystrici začali špekulovať, že ju povolia za určité náhrady pre mesto. Pred dvoma rokmi si mesto vymohlo, že za povolenie na diaľnicu cestári preložia terajšiu cestu prvej triedy z centra mesta. Lenže na to treba ďalšie posudky a tie ministerstvo, ani Slovenská správa ciest, dodnes neurobili. Keďže sa po sľube automobilke Kia, že štát diaľnicu dokončí, ministerstvá dostali pod tlak, ministerstvo dopravy muselo oddeliť výstavbu diaľnice od záväzku preložiť cestu.

Územný plán sa nezmenil

Cestári chceli stavať, ale Považská Bystrica nemala zmenený územný plán. V novembri 2004 poslal minister dopravy primátorovi Považskej Bystrice list, v ktorom ho prosí, aby zabezpečil zmenu. Mesto územný plán zmenilo a územné konanie sa mohlo dokončiť. "Lenže v územnom pláne mesto zasa vyrobilo problém. Z diaľnice do Považskej Bystrice nebudú dva privádzače - jeden pred mestom a druhý za mestom, ale tri. Jeden bude privádzať dopravu priamo do centra mesta, čo je podľa dokumentácie vo vzťahu k obyvateľstvu vyhodnotené horšie, ako keď dnes jazdia centrom všetky autá," hovorí Dunaj.

Obyvatelia sa začali odvolávať, že to nie je správne, ale neuspeli. Diaľničná spoločnosť, ktorá stavia diaľnice, napriek tomu tvrdí, že výstavba cez Považskú Bystricu sa zdržiava preto, že sú problémy s obyvateľmi, ktorí podali žalobu. "My sme žiadnu žalobu doteraz nepodali," hovorí Dunaj.

Hľadanie vinníkov

Smatana vraví, že politici a úradníci vyrobili chaos a teraz potrebujú hľadať vinníkov. "Sľúbili nerealizovateľný termín a teraz chcú človeka, ktorý bráni svoj dom, vyhlásiť za nepriateľa štátu."

Podľa Smatanu aj Dunaja by stavbári z formálneho hľadiska mohli požiadať o stavebné povolenia a začať stavať. "Lenže keď sme požiadali ministerstvo dopravy o informáciu, kedy predpokladajú vydávanie stavebných povolení, odpísali nám, že 30. 11. 2005. Tak nerozumiem, prečo dávajú zdržanie do súvislosti s nami, keď im požiadať o stavebné konanie trvá od vydania územného rozhodnutia viac ako pol roka," pýta sa Dunaj.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...