Hant tvrdí, že diaľnicu za polovičnú cenu postaví

Reklama:

Odhadované náklady na výstavbu úseku boli pol miliardy eur, združenie Hant tvrdí, že úsek postavia za vysúťažených 207 miliónov eur.

29. 03. 2012

Zdroj: TASR

Bratislava - Cena za 15,3-kilometrový úsek diaľnice D1 pri Ružomberku, ktorú ponúklo združenie firiem Hant BA DS a INC S.p.A., je podľa riaditeľa spoločnosti Hant Miroslava Pavelku tým, že je taká nízka, tvrdá. No konzorcium hovorí, že diaľnicu dokáže postaviť aj takto lacno. Šéf firmy Hant to uviedol na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.

Združenie, ktoré tvorí slovenský Hant spolu s talianskou spoločnosťou INC S.p.A., ponúklo v súťaži na výstavbu úseku diaľnice D1 od Hubovej po Ivachnovú najnižšiu cenu, a to 207 miliónov eur. Štátna expertíza pritom pôvodne odhadovala náklady na výstavbu tejto časti diaľnice na vyše 507 miliónov eur.

"V stavbárskom žargóne sa takáto cena nazýva krvavá, ale vieme to za ňu zvládnuť," podotkol Pavelka. Finančnú úsporu oproti odhadovanej cene prinieslo stavebníkom podľa jeho slov napríklad šetrenie pri mostoch.

"A to skrátením mostov či jednoduchším a ľahším profilom. Pri tuneloch sa zasa šetrilo, napríklad zmenou technológie razenia," opísal Pavelka. Takéto úsporné opatrenia podľa neho nepôjdu na úkor kvality stavby.

Súťaž na vybudovanie časti diaľnice pri Ružomberku začala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v októbri minulého roka.

Obálky s ponukami uchádzačov otvorila 5. marca. Aj keď združenie firiem Hant a INC S.p.A. ponúklo najnižšiu cenu, NDS ho ešte za oficiálneho víťaza súťaže nevyhlásila. Diaľničiari ponuku konzorcia v súčasnosti posudzujú.

K ponuke stavebníkov pritom mala NDS aj niekoľko pripomienok, ktoré muselo združenie vysvetliť. "Sú to malé dotazy, ktoré charakterizujeme ako jednoduché, vysvetľujúce," uviedol Pavelka. Bližšie však o nich nechcel hovoriť, keďže diaľničiari ich ešte posudzujú.

Súčasťou úseku diaľnice medzi Hubovou a Ivachnovou je aj dvojkilometrový tunel Čebrať. Cesta by po dostavbe mala pomôcť najmä mestu Ružomberok odľahčiť nápor áut.

Diaľnica má byť financovaná z eurofondov, z Operačného programu Doprava. Stavba by sa mala podľa odhadov dokončiť za tri roky. Úsekmi cesty I. triedy, ktorá v súčasnosti nahrádza túto časť diaľnice, prechádza denne 16.000 až 24.000 áut.

Úradné dokumenty

Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom

O verejnom záujme sa rozhoduje v správnom konaní, upozorňuje ministerstvo dopravy

Poslanci za SaS navrhli zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Poslanci z klubu SaS chcú zrušiť zákon, ktorý umožňuje vyvlastňovanie

Poslanci tvrdia, že zákon umožňuje vyvlastňovanie v súkromnom záujme.

Bugár zarobí vďaka obchvatu vyše 76-tisíc. Tentoraz prenajal pozemky

Šéf vládnej strany Most-Híd Béla Bugár uzavrel s diaľničiarmi dodatok, na prenájme pozemkov zarobí...

Ako ste vnímali vyhlásenie predsedníčky Macejkovej, že s rozhodovaním o vyvlastnení počká do volieb?

Bývalý ústavný sudca Lajos Mészáros hovorí, že ak chcete byť slobodný, musíte byť...

BMW, Zhi Dou alebo Linglong. Východ čaká na megainvestície

Aj bezprostredná poloha oceliarne môže novým hráčom hrať do karát.

V Košiciach sa opäť hovorí o investícii BMW. Minister nechce konkretizovať

V priemyselnom parku pri Haniske pripravujú vyvlastnenie pozemkov.

Scenár sa opakuje. Majiteľ Machnáča už nekomunikuje, aktivisti vyzvali na jeho vyvlastnenie

Vlastník kultúrnej pamiatky nepreberá od pamiatkarov výzvy na jej opravu. Primátor Trenčianskych...

Výstavbu úseku D3 poznačil spor diaľničiarov a bývalých vlastníkov nehnuteľností

Výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec poznačil spor Národnej diaľničnej spoločnosti,...

V prípade nutnosti odstránenia environmentálnej záťaže by štát mohol vyvlastňovať

Ministerstvo životného prostredia chce inštitút vyvlastnenia zakotviť do geologického zákona.

Musí byť povolený výrub drevín pred vydaním územného rozhodnutia?

Stavebný úrad vydal územné rozhodnutie na stavbu na pozemku, na ktorom rastú dreviny. Moju...